Tízéves az intercity

Harmincmillió utast szállított el a MÁV Rt. 1991 óta az intercity (IC) vonatokon, a szolgáltatás iránt egyre nagyobb az igény, a forgalom idén húsz százalékkal nőtt 2000-hez képest. Mára az IC a MÁV legjobban fejlődő üzletágává vált.

Putsay Gábor
2001. 12. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miskolcról indította Budapest felé a MÁV 1991-ben az első IC-vonatot, a tíz év során fokozatosan kapcsolták a hálózatba a megyeszékhelyeket és a nagyobb vidéki városokat. Ma napi nyolcvan vonatpár biztosítja a forgalmat, a MÁV ehhez 250-270, korábban átépített belföldi, illetve nemzetközi kocsikat használ. Az IC-vonatok iránt elsősorban 1994 után nőtt meg az igény, amikor a MÁV felújított, magas komfortfokozatú kocsikat állított forgalomba. Sárdi Gyula, a MÁV Rt. vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta, a növekvő igények miatt a belföldi IC-vagonok mellett 120, a nemzetközi forgalomban közlekedő vasúti kocsit használnak, ezek számát a közeljövőben még negyvennel kívánják bővíteni. A MÁV vezetése már határozatot hozott ötven újabb IC-vagon beszerzéséről; ebből tíz a 2002-es üzleti tervben is szerepel. A beruházást hitelből valósítja meg a MÁV, a komfortfokozattól függően egy-egy vasúti kocsi átépítése 100-120 millió forint lesz. Amennyiben a vasúttársaság újak vásárlásáról döntene, abban az esetben egy-egy járműért 250-300 millió forintot kellene fizetni. Sárdi Gyula elmondta, az IC- vonatokat gazdaságosan működteti a MÁV, így valamelyest csökkenteni tudják a személyszállítás veszteségeit. Az újabb kocsik forgalomba állításával elsősorban az a céljuk, hogy csúcsidőben is minden utasnak ülőhelyet tudjanak biztosítani. A nem villamosított vonalakon egyelőre nem tervezik az IC-közlekedést, ugyanis erre nincs anyagi fedezet. A MÁV 2002-ben tizennégy dízel motorvonatot rendel, ám ha ezeket IC-minőségben szállítaná a gyártó, a vasúttársaság csak tizet tudna vásárolni. Ezért a MÁV úgy döntött, hogy több motorvonatot vesz, amelyeket a távolsági forgalomban használnak.
Tegnap átadták Miskolcon azt az utascsarnokot, amelyet a tízéves, 25 milliárdos költségvetésű állomásrehabilitációs programból újítottak fel. A miskolci állomás teljes átalakítása hétszázmillió forintba kerül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.