Nagyarányú építkezések irányítója: Hild János

Pest és Buda nagyvárossá fejlesztésében jelentős szerepet vállal az 1808-ban megalakuló Szépítményi Bizottság, amely lassan átveszi a köz- és magánépítkezések irányítását szépészeti szempontok alapján is. Nagyarányú építkezések kezdődnek, a város arculata Hild János tervei alapján alakul ki.

Gazsó Rita
2002. 01. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pest város fejlesztésének első tervei és gyakorlati megvalósulásának lépései II. József uralkodásának idejére estek. A császár hazánkat csupán az összmonarchia részének tekintette, és a kiváló földrajzi adottságú Pest-Buda mint tartományi székhely szerepelt terveiben.
Első lépésben Budára helyezte át Pozsonyból a helytartótanácsot, az udvari kamarát és a kincstári hivatalokat. A középületek hiányára a szekularizációs rendelete jelentett megoldást: az új intézményeket az elkobzott egyházi épületek átalakításával teszi alkalmassá új funkciójukra.
Ezzel indul meg Pest és Buda várossá fejlesztése. Ekkor kerül a klarisszák Úri és Országház utcai épületébe az Országház, a várnegyedbeli konviktus épületébe a helytartótanács, a királyi palotába a főparancsnokság, innen az egyetem Pestre, a pálosok és klarisszák rendházába. A szerzetesrendek vagyonából épül fel Hild János tervei alapján a mai Szabadság tér helyén álló, egykori Újépület is. II. József idején nincs még külön városfejlesztésért felelős szervezet, ám az addig a városigazgatással foglalkozó helytartótanács és a kincstár érdekeit képviselő kamara munkáját kamarai adminisztrátor személyében egyesíti. Ez ugyan önálló kezdeményezések megvalósítását még nem jelenti, de a lehetőségekhez képest megindulnak az első építkezések.
Pest és Buda Óbudával együtt ekkorra rohamosan fejlődő, a fővárosi jogkörök intézményeivel megosztva rendelkező, de közlekedési kapcsolat nélküli településsé válik.
A fordulat Habsburg József főherceg nádorrá választásával kezdődik, aki haláláig, csaknem fél évszázadon keresztül fáradozik Pest szépítésén. Az 1796-ban megválasztott nádor hamar átlátja egy általános rendezési terv és egy irányítótestület szerepét, ezért 1801-ben javaslatát fel is terjeszti az uralkodónak. Az indítvány Hild János, az ekkor már neves építőmester terveit tartalmazza, kiegészítve a teendők meghatározásával, a pénzügyi alapok előteremtésének tervezetével és az erre hivatott feladat végrehajtására létrehozott testület megalapítására tett javaslattal. A városrendezés tervei között az Óváros, az Újváros (a mai Lipótváros) és a külvárosok területének rendezése szerepel.
Az 1808-ban megalakuló Szépítményi Bizottság elnöke Szentiványi Bonaventúra, tagjai egy kamarai tanácsos, három városi tanácsos, három városi polgár, a városi főkapitány, Hild János, egy mérnök, egy kőműves- és egy ácsmester lesznek. A bizottság sűrűn ülésezik, egymást követik döntéseik és lassan átveszik a köz- és magánépítkezések irányítását szépészeti szempontok alapján is. Nagyarányú építkezések kezdődnek, Hild terve alapján megépítik a dunai rakpartot, feltöltik a Halász- és a Molnár-tavat, elkészítik a csatornahálózatot, szabályozzák a Rákos-patakot, 1811-ben pedig bevezettetik a gázvilágítást. A középítkezések közül elkészül a Vörösmarty téri Német Színház, mögötte a Redout (a mai Vigadó), a hajózási, a só- és a dohányhivatal épületei, a Halpiac és a Szent István- bazilika. A nevükhöz fűződik az új komplett építési szabályzat 1839-es megalkotása is, amely az emeletmagasságot, axistávolságokat, főpárkánymagasságot és a síkban tartott homlokzatok építését is meghatározta. Állandó építészeti tanácsadójuk 1809-től Pollack Mihály. A városszabályozás szempontjából legjelentősebb időszak a bizottság működésének első húsz éve, amelynek eredménye végül is egy monoton, csaknem teljesen terek és zöld felületek nélküli, ám rendkívül szabályos, négyzetes utcahálózat. A Lipótváros ekkor megépült klasszicista bérháztípusait a tágas udvar, a térhatású vörösmárvány-lépcsőházak, a reprezentatív utcai és vasrácsos függőfolyosó vagy az árkádos lodzsáról nyíló szoba-konyhás udvari lakások jellemezték. Az 1838-as nagy árvíz hatalmas károkat okozott, számos épületet tett tönkre. Sok kritikát kapott ekkoriban a bizottság a Duna nem megfelelő szabályozása és az épületek „silány” kivitelezése miatt. Az ezt követő időszak három fontos teendője az árvízvédelem tökéletesítése, a város feltöltése volt. Ez utóbbi csak részben valósult meg. Az árvíz utáni időszakban a bizottság munkája elszürkül, gyakorlati eredményük egyre kevesebb. Az 1848-as forradalom előtt még megtörténik a Józsefváros peremének szabályozása, ám a nádor halála után a bizottság teljesen elveszti korábbi szerepét, és 1856-ban végleg feloszlatják.
Utódja, a Közmunkatanács csak több év múlva, 1870-ben alakul meg. A Szépítményi Bizottság munkáját a harmincas évektől egyre jobban elnyomta Széchenyi tevékenysége, aki ugyan nem volt hivatásos városszabályozó, ám – sokban a bizottság munkájára, terveire építve – olyan maradandó létesítmények fémjelezték munkáját, mint a Lánchíd és a budai alagút megépítésének gondolata vagy a Duna szabályozása és a gőzhajózás meghonosítása. A Szépítményi Bizottság nem eredeti gondolataival emelkedett ki, inkább istápolta a várost, míg Széchenyi már világvárosjellegét erősítette, a fővárost látta benne. Az összes addigi törekvést végül a később Andrássy Gyula által megalapított Közmunkatanács fogta egybe, míg a XIX. század végére az egyesült Pest-Buda gyönyörű világvárossá fejlődött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.