Vasútműemlékek mai szolgálatban

A magyar vasúthálózatnak ma két igen fontos dolognak kell megfelelnie: elsősorban a napi közlekedési igényeket kell kiszolgálnia, ugyanakkor az ágazatra világszerte jellemző építészeti és stilisztikai értékek megőrzése is feladatai közé tartozik. A Magyar Államvasutak (MÁV) Rt. szakemberei szerint sok lelkiismeretes vasutas és megszállott amatőr szolgálja ezt a célt.

Zsohár Melinda
2002. 01. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vaspálya és a sínhálózat biztonságos karbantartása a legfontosabb – szögezi le Kummer István, a MÁV Rt. pálya-, híd- és magasépítményi szakigazgatósága dívízióvezetője, főépítész, aki maga is elkötelezett vasúti műemlékvédő. A biztonság és a gazdaságos működtetésre való törekvés a praktikus kötelességet jelenti, a páratlan építészeti és ipartörténeti örökség megtartása viszont a kollektív lelkiismeret parancsa – véli meggyőződéssel.
A részvénytársaság országszerte mintegy tizenhétezer épület tulajdonosa, amelyeknek csekély hányada, mindössze kétszáz objektum az országos listán szereplő műemlék, illetve áll helyi védettség alatt. Jelentőségük azonban számukhoz képest sokszoros, s értéküknek, valamint koruknak megfelelően drága a karbantartásuk. Ha egy épület egyik kategóriába sem tartozik, de külseje alapján megőrzendőnek minősítik a szakemberek, akkor vasúti műemléknek számít, s ha még így is lemaradna a listáról (van ilyen is, nem kevés!), legalább a közelében dolgozó vasutasok, vezetők ügyelnek rá, hogy mentsék, ami menthető. Folyamatosan bővül a védelem alá helyezendő emlékek sora, az idő sürget. Szomorú bizonyosság, hogy a társaság tulajdonából kikerült, vagy a papíron még odatartozó, ám megszüntetett vonalak mentén elhelyezkedő vasúti épületek és műtárgyak az enyészeté lesznek néhány esztendő alatt, hiszen a működő kiszolgáló egységekre is kevés pénz jut, hivatkozik Kummer István a cégnél készített belső tanulmányára. Ebben részletesen föltérképezte az ország vasúti értékeit, dokumentálva, hogy az úgynevezett állomáskorszerűsítések idején számos felvételi épületet lebontottak, vagy a fölismerhetetlenségig átalakítottak. Igaz, az 1970-es évek második felétől egyre inkább teret nyert az építészeti értékek megőrzésére irányuló szemlélet.
A jelenlegi tulajdonviszonyok viszonylag egyszerűek. A sínek a Magyar Államkincstár, az épületek pedig a MÁV vagyonát képezik, kivéve négy állami tulajdonú, különlegesen védett műemléket. A budapesti Keleti és Nyugati pályaudvar, a Múzeum utcai volt Károlyi-palota, jelenleg a MÁV Fejlesztési és Kutatási Intézete székháza, valamint a gödöllői állomás királyi várója az országos műemlékjegyzékben is kiemelt helyen szerepel. A valóban szép épületeket törvény védi. Rajtuk a Nemzeti Örökségvédelmi Hivatal és helyenként a Közlekedési Múzeum „szeme”, ám aki munkahelyére igyekszik nap mint nap, a gyors és kényelmes kiszolgálást kéri számon jegykiadótól, kalauztól, masinisztától.
Ma már hihetetlen, de a Nyugati pályaudvar felvételi épületét egy időben lebontásra javasolták, hogy a körútról hátrébb tolt, modern állomást alakítsanak ki helyette. A MÁV 1976-os tervpályázatán az UVATERV mérnöke, dr. Sigrai Tibor és munkatársai dolgozták ki az Eiffel-tervezőasztalról származó acélszerkezet helyreállítását. Jelentős vasútműemléki úttörő munkának tekinthető művük.

A gödöllői királyi váróterem méltánytalanul csúfoskodik. Kummer István az országos kastélyfelújítási program akciójában képzelné el rekonstrukcióját. A napi utasforgalom kiszolgálásának kötelezettségét elvennék a műemléktől, akár nosztalgiavonatokat is fogadhatna Bécsből a reneszánszát élő vasútnosztalgia jegyében. Hintók fogadhatnák a vendégeket, amelyek a gödöllői kastélyhoz szállítanák őket. A Keleti pályaudvar felújítását öt éve kezdték meg, a rendkívül költséges munka az idén folytatódik. Csupán az épületszárny rekonstrukciójához ötmilliárd forintra lenne szükség mai árakon. Nyolc-tízmilliárdból új pinceszintet építhetnének a vágánycsarnok alá, a kereskedelmi és utasforgalmi igényeket magas szinten elégíthetnék ki.
A Kelenföldi pályaudvar nem tartozik a MÁV „kedvencei” közé, nem is műemlék, de a főváros a lokálpatrióták megelégedésére védetté nyilvánította. Több változat készült az elmúlt húsz esztendőben az épületegyüttes megmentésére, majdnem kimondták rá a bontási verdiktet is, amelyet a kerület is jóváhagyott, de gyorsan revideálták a MÁV által szorgalmazott ítéletet. Hamarosan újabb tervpályázatot írnak ki felújítására a két esztendeje meghirdetett állomásrehabilitációs program keretében. Évente mintegy egy-másfél milliárd forint használható föl az ország „vasúti épületeire”, gyakorlatilag harmincöt kiemelt épület „viszi el” a költségek tetemes részét. Nagyjából 1400 állomás és megállóhely fogadja és ereszti útjára naponta az embereket, karbantartásuk költségeire 4-500 milló forint jut évente a szakigazgatóság Kummer István vezette divíziójánál. S a legutolsó budapesti jó hír: tavaly év végén újult meg a Soroksári úti állomás (nem azonos Soroksár állomással!) másodosztályú MÁV-típusépülete. Az utazóközönséget a kedves, kétszintes állomás százesztendős épülete fogadja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.