A Múzeum körút

Gazsó Rita
2002. 03. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Kiskörút Astoria és a Kálvin tér közötti szakasza, amelyen keresztül a középkori pesti Országút vezetett, 1874-ben, a körút mentén emelt Nemzeti Múzeumról kapta a Múzeum körút nevet.
A forgalmas pesti Országút jó része hajdan a középkorban emelt városfal mentén futott végig. A városfalon kívüli egykori külvárosok közül a későbbi Józsefváros a szomszédos Terézvároshoz képest lényegesen lassabban fejlődött ki, és fonódott össze a majdani Belvárossal. A Józsefváros beépülése több fázisban történt meg. Kialakultak a zárt beépítésű utcák, újak is keletkeztek, de továbbra is sok telek állt még üresen. Így maradt hely később az egyetemi füvészkert, a Pesti Magyar Színház, a Nemzeti Múzeum és a Nemzeti Lovarda kiépítésére, és természetesen a Nemzeti Múzeumot övező palotanegyed kialakítására is. A városfal elbontása után az egykori Országút vonalát meghagyva tervezte meg a Közmunkatanács az 1870-es években a Belső körút, azaz a Kiskörút vonalát. A Kiskörút középső szakasza az 1847-ben épített, Pollack Mihály tervei alapján készült, páratlan nemzeti értékeinket rejtő múzeum után ekkor kapta a Múzeum körút nevet. Szabályozása révén a Magyar Nemzeti Múzeum méltó környezetet kapott, az előkelő családok pedig kedvet ahhoz, hogy körülötte emeltessék családi palotáikat. A Múzeum melletti sarkon, a mai Múzeum utcában még egy ideig a rossz hírű Két Pisztoly csárda riogatta az erre járókat, ám nem sokáig, mert rövidesen ezt is lebontották, és helyet adott a közeli épületek hangulatához illő, Pesti Első Takarékpénztár négyemeletes épületének. A Belső körút járdáit aszfalttal, a kocsiútjait pedig betonréteggel, és ennek tetején gránitkockákkal borították. Itt készült el a főváros akkoriban legnívósabb, de legdrágább kövezete. Ezt követően sorra épültek meg az utat szegélyező telkeken az új házak és paloták, és a számtalan könyvesboltot és antikváriumot rejtő utca hamarosan a polgárok egyik kedvenc sétányává vált.

A Nemzeti Múzeumon, egykor hangulatos parkján és a számos műemlékházon kívül az utca jellegzetességéhez az ELTE Természettudományi Karának épülete is hozzájárul. Az egyetem épületeinek egy része a Múzeum körútra néz. A kétemeletes, olasz reneszánsz stílusú központi tömb Steindl Imre munkája, a ma már háromemeletes Ásványtani Intézetet pedig Weber Antal tervezte. Eötvös Loránd nevét 1950-ben kapta az intézmény. A körút közeli kereszteződése a Rákóczi úttal az Astoria nevet viseli. A tér névadója az egyik oldalán álló – Hikisch Rezső és Ágoston Emil tervei alapján 1912–1914 között épült – Astoria Szálló. Az egykori Hatvani kapu szomszédságában már régóta működött fogadó. Az egyemeletes, kis saroktornyos és erkélyes épületben 1824-től a Zrínyi Kávéház és Fogadó látta vendégül a környékbeli vásárra érkezőket, amelynek lebontása után, 1856-ban helyére egy háromemeletes épület került. A századfordulón lebontott tömb helyén aztán még színvonalasabb szállodát emeltek, amelyben már 200 szoba, központi fűtés és felvonók várták a vendégeket. A második világháborúban jelentős károkat szenvedett épületet azonban már 1946-ra rendbe hozták. A patinás szálló az államosítás után is talpon maradt, földszintjén a hatvanas években egyik első gyorséttermeink egyike nyílt meg, amelynek helyén ma egy nemzetközi gyorséttermi lánc üzlete található.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.