Létfontosságú beruházások kezdődtek

A közlekedés fejlesztésekor alapvető nemzeti érdekeinknek teszünk eleget, hiszen a gazdasági gyarapodás egyik legfontosabb feltétele a jól kiépített infrastruktúra. A nemzeti vagyon jelentős részét az utak, a vasutak, a hajózáshoz, a légi közlekedéshez kapcsolódó létesítmények alkotják. Hazánkban ez az ágazat állítja elő a GDP hat százalékát. Az infrastruktúra fejlesztése nemcsak a belső igények miatt fontos, geopolitikai helyzetünkből adódóan meghatározhatja később az egyesülő Európában betöltött szerepünket – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek adott interjújában Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter. Az utóbbi években jelentős fejlesztések kezdődtek, a szaktárca ideiglenesen lezárta az EU-csatlakozáshoz nélkülözhetetlen közlekedési fejezetet. Fónagy János a tárca munkáját értékelve beszámolt a kormányzati ciklus legfontosabb döntéseiről, a közlekedéspolitika irányáról, és vázolta azokat a feladatokat, amelyeket a jövőben kell megoldani.

Putsay Gábor
2002. 03. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eltelt négy évben a gazdaság fejlődésével egyetemben jelentős infrastrukturális beruházásokra került sor, ezzel együtt megváltozott a társadalom igénye a közlekedési szolgáltatások iránt. Szerkezetileg is átalakult a tárca, a közlekedésnél is nagyobb ütemben fejlődő távközlés és informatika levált, ugyancsak más szervezet foglalkozik a gyorsforgalmi utak fejlesztésével. Mennyiben befolyásolták ezek a változások a tárca működését, illetve az országot érintő legfontosabb közlekedéspolitikai döntéseket?
– Ebben a kormányzati ciklusban kezdetektől fogva két dolog határozta meg a tárca működését. Az egyik szinte már közhelyszerű, de fontos: az európai uniós csatlakozás, a követelmények teljesítése, a közlekedési fejezettel kapcsolatos tárgyalások sikeres lezárása. A tárca évekkel ezelőtt megkezdte a felkészülést, hiszen az infrastruktúra fejlesztése, a tervezési, szervezési és intézményi feladatok ellátása rendkívül időigényes folyamat. A másik feladat pontosan abból adódik, hogy a gazdasági fejlődés és a társadalmi átalakulás eredményeként más igény mutatkozik a közlekedési rendszerekkel szemben, mint néhány éve. Megnövekedtek az elvárások, ugyanakkor átalakultak a szállítási rendszerek is, az árufuvarozásban egyértelműen a közút a meghatározó, ellenben a tranzitban emelkedik a vasút részesedése. Valóban átalakult a minisztérium is, a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése más szervezetek hatáskörébe tartozik, de a legfontosabb közlekedéspolitikai döntéseket, például hogy hol épüljenek utak, a vasutat milyen mértékben szükséges fejleszteni, a tárcánál hozzák meg, és mi is terjesztjük a kormány elé.
– Nyugodtan állíthatjuk, hogy példa nélküli a jelenlegi autópálya-beruházások üteme: egy időben 180-200 kilométer hosszú munkaterületen dolgoznak a kivitelezők, hidak épültek-épülnek az ország két legnagyobb folyóján. Ennek ellenére egyes ellenzéki politikusok a médián keresztül vagy akár az utcán arról akarják meggyőzni az embereket, hogy az eltelt négy évben ez a kormány nem tett semmit, egyetlen kilométernyi autópálya sem épült. Mint közlekedési miniszter, hogyan fogadja ezeket a felvetéseket?
– Lássuk az egyszerű tényeket: a napokban elkészített adataink szerint 1999–2002 között 245,6 milliárdért épülnek gyorsforgalmi utak, szemben az előző négy év 136,9 milliárdjával. Ez utóbbiból nyugodtan levehetjük azt a 88,7 milliárdot, amennyi a külföldi tőke része a koncessziós autópálya-építéseknél. Az utóhatásokat mindannyian ismerjük. Az M1-es koncessziós szakaszát az állami kivásárlást követően már megfizethető áron – matricával – vehetik igénybe az autósok. Az országos közúthálózat üzemeltetésére, fenntartására és fejlesztésére ez a kormány 269,6, míg az előző 174,1 milliárdot költött. A választások előtt a demokráciának egy sajátos értelmezésével egyesek veszik maguknak a bátorságot, hogy igaztalanul beszéljenek, ám ez végeredményben őket minősíti. Ha pusztán abból indulunk ki, hogy melyik kormány mit adott át, akkor sem olyan rossz a helyzet, hiszen személyesen nyitottam meg a forgalom előtt az M7-es felújított jobb pályáját, ezenkívül a sztrádák nem választási ciklusok között épülnek. Létrejött az esztergomi Duna-híd, Tiszaugnál egy vadonatúj hidat adtunk át, felújítottuk a dunaföldvári és a bajai Duna-hidat, és jól halad a szekszárdi Duna-híd építése is. Valóban, ez a kabinet egy építési ciklust, ami nyolc-tíz hónapot jelent, nem tudott a kivitelezési munkálatokra fordítani két okból. Először is, a korábbi években az elődeink privatizálták, szétverték a magyar mélyépítőipart. A kormányváltáskor a hazai útépítő- és mélyépítőpiacon nem volt tőkeerős hazai cég, és nem voltak előkészítve a beruházások.
– Az ellenzék gyakran az Európai Uniót hozza fel intő példaként, mondván, hogy jelentős pénzektől esünk el, mivel nem közbeszerzésben épülnek a sztrádák.
– Felelősséggel állítom: Nyugat-Európában nem találni olyan országot, ahol az állampolgárok adójából létrehozott, nagy infrastrukturális fejlesztéseknél az építési haszon, majd a működtetési haszon nem hazai vállalaté. Nem kívánom egyetlen jogszabályra leegyszerűsíteni a dolgot, de a fejlett államokban mások a közbeszerzési szabályok. A magyar közbeszerzési törvény – amelyet a kétharmados többség miatt nem sikerült módosítani – nem megfelelő: túl bonyolult, lassú, sérülékeny, és messze nem tartalmazza azokat a nemzeti érdekeket, amelyek elvárhatók lennének. Mi nem a külföldi részvételt kifogásoljuk, hiszen a jelenlegi kormány is sokat tesz azért, hogy a tőke és a technológia bejöjjön – a közúthálózat fejlesztésénél meghatározó a külföldi tulajdonú cégek részvétele –, de az, hogy a legnagyobb, nemzeti költségvetésből megvalósuló beruházások alapvetően ne a hazai lakosság érdekeit szolgálják, egyszerűen elfogadhatatlan. Ebből kifolyólag az első év azzal telt el, hogy az addigi rendszert átalakítsa a kormány. Középvállalatokat kellett létrehozni, amelyek alkalmasak arra, hogy az autópályákat a magyar gazdasági érdekkörön belül, jó minőségben, a korábbinál olcsóbban megépítsék.
– Többszöri nekifutás után végül a minisztériumra maradt az M5-ös ügye. Ez egy nagyon jól kitalált, szinte támadhatatlan megállapodás, az autópályát mégis csak azok nem használhatják, akiknek szükségük lenne rá, hiszen a díjak aránytalanul magasak. Van arra lehetőség, hogy e kérdésben megállapodjanak az érintettek?
– Az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. bejelentett nekünk egy új, rövid távú refinanszírozási javaslatot, amely a következő egy-két évben mérsékelné a magyar kormány befizetési kötelezettségeit, viszont bebetonozná az egész rendszert 35 évre. A magyar kormányt képviselő tárcát két alapvető szándék vezérli a tárgyalásokon: el kívánjuk érni, hogy a határ felé az állam építse tovább az autópályát, és a matricás rendszert bevezethessük az M5-ösre.
– Mennyire komolyak azok az elképzelések, hogy az M1-eshez hasonlóan megvásárolják az autópályát?
– Ezt a lehetőséget az állam továbbra is fenntartja, viszont ebben az esetben legkevesebb 100-120 milliárd forintot kellene előteremtenie. Az AKA Rt.-nek jelentős banki tartozása van, amit át tudnánk vállalni. Vegyük azt, hogy a banki tartozás 55 milliárd, 12 milliárd a törzsvagyon és tízmilliárd az elmaradt haszon. Négymilliárdot évente üzemeltetési hozzájárulásként most is fizetünk. Ezt viszont az AKA ellenzi, a szerződésre hivatkoznak, amely bármilyen veszteség mellett garantálja az üzemeltetést az állami hozzájárulással. Folynak a tulajdonosokkal is a tárgyalások. Eldöntött szándék, hogy ezen a helyzeten változtatni kell, de nagyon sok pénzről van szó, másrészt nem kívánunk a nemzetközi normákkal ellentétesen eljárni. A végső cél, hogy egységes magyar tulajdon és egységes fizetési rendszer legyen a magyar autópálya-hálózaton.
– A közúthálózat esetében mik lesznek a jövő legfontosabb alapelvei?
– Elsődleges a közlekedésbiztonság megteremtése. Ahol nem épülnek autópályák, sok szakaszon négysávosra kell bővíteni az utakat, és körforgalmú kereszteződéseket kell kialakítani. Folyamatos lesz az összekötőút-program, a zsáktelepülésekre bevezető utak fejlesztése, az önkormányzati utak, járdák költségvetési támogatása. Megemlíteném a kerékpárutakat is, hiszen az igény jelentős.
– A vasúti szolgáltatások iránt egyre nagyobb az érdeklődés. A kötött pályás közlekedési ágazat szerepe vitathatatlan, a mai rendszer fenntartása azonban jelentősen megterheli a költségvetést. Évek óta próbálkoznak a vasúti rendszer átalakításával nemcsak nálunk, hanem külföldön is. Mennyire sikeres hazánkban ez a munka, és milyen vasutat képzelhetnek el az emberek a jövőben?
– A pályahálózat mindenképpen állami tulajdonban marad, itt meg kell teremteni azokat a feltételeket, amelyek lehetővé teszik a liberalizációt követően a mainál jóval nagyobb forgalom lebonyolítását. Nagyon komoly állami, gazdasági és társadalmi érdek fűződik ahhoz, hogy a tömegközlekedés jelentős része vasúton bonyolódjon, elsősorban a központi régióban, illetve a nagyobb városok vonzáskörzetében. Szinte minden lakossági fórumon elmondom, mennyire fontos lenne például a Miskolc– Kazincbarcika vonal Helyiérdekű Vasúttá alakítása, ami egyrészt a családok összetartozásának biztosítéka lenne, és lényeges a munkaerő-mobilitás szempontjából is. Létezik a vasútnak egy másik részterülete, a kombinált áruszállítás, amelyhez szintén közösségi érdekek fűződnek: a vasúti kocsik az előző tíz évben ötmillió kamiont szállítottak keresztül az országon, ezek nem a településeket és nem a környezetet terhelték. Ezenkívül az egyéb vasúti teherszállítás további sorsa szakmailag eldöntendő kérdés. Határozni kell arról, milyen szinten lehet privatizálni, hiszen ez a szakterület a leginkább alkalmas arra, hogy magántársaságok kezeljék. Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy a MÁV Rt.-n belül a jól jövedelmező vállalkozásokon túl kell az államnak adnia, működhetnek tovább állami tulajdonként, csak átlátható módon. Éppen ezért helyesnek tartom a vasút átalakítása kapcsán, hogy a MÁV Rt.-n belül ugyan, de önálló gazdasági társaságok alakulnak külön az áruszállításra és a személyszállításra. A személyszállításban például az intercity az egyetlen nyereséges üzletág, amely eltartja magát. Ezt vétek lenne a jövőben a keresztfinanszírozással elrontani. A kevésbé gazdaságos területeket az előbb említett indokok miatt az állam a költségvetésen keresztül finanszírozza, hiszen az alapszintű személyszállítást fenn kell tartani, ráadásul a jelenleginél magasabb színvonalon.
– Kérdés, hogy ezt az alapszolgáltatást milyen áron lehet és kell finanszírozni, melyek azok a kedvezmények, amelyeket érdemes nyújtani. A MÁV kevesli a megrendelt szolgáltatásokért az ellentételezést, a költségvetés pedig sokallja. Ezek az érdekellentétek egyre inkább az alapszolgáltatás kárára válnak.
– Az elszámolási viszonyokat rendezni kell, a mindenkori vasút legyen tisztában azzal, mire számíthat azért a tevékenységért, amit elvégez, és az államnak is pontos képet kell arról kapnia, mit jelent, ha újabb társadalmi feladattal bízza meg a vasutat – és ezt kölcsönösen számon tudják kérni egymáson. Van például olyan európai vasúttársaság, ahol az alapszolgáltatásokat is piaci oldalról közelítik meg: az érintett társaság a saját üzletpolitikája érdekében adjon kedvezményt. Ha a vonatai bizonyos időszakokban félig üresen közlekednek, és tanulókat kívánnak utaztatni, adjanak kedvezményt. Fontos gazdaságpolitikai kérdéseket kell eldönteni: mennyire kíván a mindenkori állam az alapszintű személyszállításban részt venni, mennyire lehet ezt piaci alapon megtenni. Ez a közelmúltban megkezdett vasútreform része. A következő években ennek véghezvitele lesz a közlekedéspolitika legfontosabb feladata.
– A vasút reneszánszát éli Európa-szerte. Mennyi pénz jutott az utóbbi években a vasúti hálózat fejlesztésére?
– A MÁV Rt. és a GYSEV Rt. beruházásaira 1999–2002 között 259 milliárd forintot fordított, illetve fordít a kormány, ami az előző ciklushoz képest 88 százalékos növekedés. Az elsődleges szempont, hogy a több évtized alatt elhasználódott infrastruktúrát legalább az eredeti pályasebességre építsük át. A vasúti liberalizációt követően a fővonalakon jelentős forgalom várható, ehhez nekünk biztosítanunk kell a megfelelő infrastruktúrát, ha nem, akkor például a jövedelmező tranzitforgalom elkerüli az országot. Megkezdődött a MÁV járműparkjának a korszerűsítése. EU-s pénzekből 218,6 milliárdos beruházást valósíthat meg a vasút. Megemlíteném még a Budapesti Intermodális Logisztikai Központot, amelyet magyar cégek hoznak létre.
– A vízi közlekedés nem fejlődik látványosan, óriási adottságai vannak az országnak, de úgy látszik, ez nincs kihasználva.
– Olyan ország, amelyiken Európa legnagyobb folyója vezet keresztül, nem adhatja fel a nemzeti hajózás igényét. Reménykedem abban is, hogy a magyar hajóépítés visszanyeri – természetesen a mai piaci körülmények között – a szerepét. Nem tartom elképzelhetőnek, hogy egy dunai országnak a folyami hajózáshoz ne kapcsolódjon iparága. Ami az utóbbi évek eseménytelenségét, ha nem is menti, de némiképp magyarázza: az Al-Duna hajózhatatlansága miatt a Mahart tönkrement, a hajózási forgalom is leállt. Az előző négy évben kétmilliárd forintot költöttünk a kikötőkre. Előkészítés alatt áll a csepeli szabadkikötőben a Ro-Ro terminál bővítése, és fejlesztjük a határkikötőket Mohácson, Esztergomban és a nemzetközi személyhajó-állomást Budapesten. A Dunán évente 300 nap hajózást kell biztosítani, ami legkevesebb két és fél méter merülőmélységet jelent – ezeket a munkákat folyamatosan végezzük. Az unió a vasút mellett a folyami fejlesztéseket is a kiemelt fejlesztések között kezeli, tehát jó esély van arra, hogy forrásokat e célra is igénybe vehet az ország.
– A következő években az Al-Duna hajózhatóságával a magyar vízi közlekedés szerepe is fokozatosan növekszik, ez teljesen nyilvánvaló. A Tisza esetében az első lépcső, hogy nemzetközi vízi úttá minősítsük, ezt Rotterdamban személy szerint kezdeményeztem.
– A légi közlekedésben már csak földrajzi pozíciónkból adódóan is hatalmas lehetőségekkel bír az ország. A Ferihegyi repülőtérnek minden esélye megvan arra, hogy regionális központtá váljon, ez azonban csak a következő években derül ki, főként azért, mert eddig a szervezeti keretek is gátolták a kibontakozást.
– A légi közlekedési infrastruktúra fejlesztésére az illetékes szervek, beleértve a minisztériumot 1999–2002 között 22 milliárd forintot fordítottak, ami nem kevés pénz. Átalakítottuk a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságot, ami a kiszámítható és biztos gyarapodás szempontjából elengedhetetlen volt. Igaz, sokaknak ez nem tetszik, de rendezzük a viszonyokat a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft.-vel. Ez leginkább azért szükséges, mert a cég évente négymilliárd forintot vitt ki az országból, a szerződés szerint erre harmincöt évig lett volna lehetősége. Vádolják a kormányt, hogy visszaállamosítás történt, befektetésvédelmi szabályokat sértettünk. Ez nem igaz, hiszen arról törvény rendelkezik, hogy repülőtéri szolgáltatást harmadik fél részére nem lehet átengedni, sem a FUF-nak, sem másnak.
– Hol számít a legélesebb versenyre az EU-csatlakozás után?
– A következő két évben a megkezdett fejlesztéseket hasonló nagyságrendben kell folytatni, mint eddig, a legnagyobb feladat a vasút EU-alkalmassá tétele. Elsőbbséget élvez a jogalkotás, amelyben időarányosan is jól állunk, valamennyi feladatot teljesítünk. Fontos a vasúti és a közúti járművek korszerűsítése, e két területen lesz a legélesebb verseny. Nem elsősorban az unió miatt, de fontos a meglévő közúthálózatunk korszerűsítése, amelyek nem negyventonnás kamionokra épültek. A légi közlekedésben nagy, nemzetközi repülőterünk és a

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.