A szakszervezetek figyelik az ígéretek teljesülését

Nincs okunk feltételezni, hogy Medgyessy Péter nem teljesíti ígéreteit. Természetesen azok megvalósításának technikájában, kivitelezésében lehetnek véleménykülönbségek – mondta lapunknak adott interjújában Borsik János. Az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének (ASZSZ) elnöke hangsúlyozta: az érdekegyeztetés helyreállítását és a munkajövedelmek uniós felzárkóztatását várják az új kormánytól.

Bákonyi Ádám
2002. 04. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öt szakszervezeti konföderáció együtt ünnepli május elsejét. Szimbolikus vagy valódi ez az együttműködés? A Munkástanácsok Országos Szövetsége szerint – amely szakszervezeti szövetség nem vesz részt a rendezvényen – munkahelyi szinten inkább „kiszorítósdi” folyik a szakszervezetek között.
– Az öt szövetség együttműködése reális, évek óta együtt ünnepeljük május elsejét. A Munkástanácsok hol csatlakoznak hozzánk, hol nem.
– Ennek ellenére az MSZOSZ meglehetősen kedvezőtlen nyilatkozatot tett a szakszervezetek azon bejelentésével kapcsolatban, hogy készek lennének egy társadalmi, gazdasági megállapodás megkötésére a kormánnyal. Az MSZOSZ – utalva arra, hogy 35 tagszervezete még a választások előtt együttműködési megállapodást kötött Medgyessy Péterrel – szerint ilyet nem a választások után kell kötni.
– Megállapodásokat általában akkor lehet kötni, ha erre megvan a szándék a felek részéről. Itt egy háromoldalú megállapodás ötlete, illetve hiánya merült fel, amelynek létrejötte a kormány, a munkáltatók és a szakszervezetek elképzelésein és akaratán múlik. A kérdés másik része, hogy harmincöt szervezet együttműködési nyilatkozatot írt alá az MSZP-vel, az annak a konföderációnak a belügye, ahová ezek a szervezetek tartoznak. Az ASZSZ éppen ma értékelte és hagyta jóvá a pártokkal eddig folytatott tárgyalásaink stratégiáját. Önálló kapcsolatrendszerrel bírunk és ezen keresztül a konzultációk folytatására törekszünk. Az, hogy egy másik szövetség milyen módon próbál kapcsolatot kiépíteni a leendő kormánypárttal, a saját belügye. Jelzem: az Autonómok tekintélye, presztízse az elmúlt években nem csökkent. Partnereink, a parlamenti pártok elfogadják szövetségünket tárgyaló félnek.
– Egy olyan párt, sőt valószínűleg egy olyan koalíció kerül újra hatalomra, amely egyszer már vizsgázott. Bizonyítványában a keresetek és a nyugdíjak reálértékének csökkenése, az infláció emelkedése, de összességében mondhatjuk, hogy a Bokros-csomag szerepel. Mi alapján szavaznak bizalmat – mint ahogy azt többször kifejtették – a szakszervezetek ennek a kormánynak?
– Az elmúlt négy év érdekegyeztetési politikája – amelyet a Fidesz produkált – a szakszervezetek, így az Autonómok számára elfogadhatatlan. A kormányváltástól azt várjuk, hogy helyére kerül az országos érdekegyeztetés. Ehhez fűződik a munkavállalók érdeke. Hogy ez a párt, sőt ez a koalíció egyszer már teljesített? Azt gondolom, hogy 1994–98 más időszak volt, és 2002–2006 is más időszak. Kétszer ugyanabba a folyóba nem lehet lépni: most más a miniszterelnök, mások a gazdasági-társadalmi feltételek, az integrációs tárgyalások állása. Mindez meghatározza a létrejövő koalíció jövőbeni működését, amiről nem hiszem, hogy a ’94–98-as időszak újraélesztése lenne.
– Ön szerint reálisnak és teljesíthetőnek tekinthetők-e Medgyessy Péter munka világára vonatkozó ígéretei, például a három-négyszázezer új munkahely megteremtése? Ez még az alsó határt figyelembe véve is napi kétszáz új munkahelyet jelent…
– A munkaerőpiac dinamikája nyilván nem teszi lehetővé, hogy centire, napra pontosan tudjuk, hány új munkahelyet lehet létrehozni. Nincs okunk feltételezni, hogy a miniszterelnök-jelölt nem teljesíti ígéreteit. Természetesen a teljesítés technikájának, kivitelezésének módjában lehetnek véleménykülönbségek. Az Autonómok kormányszínezetre való tekintet nélkül képviselik a munkavállalókat. Bár hangsúlyozom, hogy nincs ellenünkre a választások eredményeképpen létrejött változás. Azt várjuk – nem politikai, hanem érdekvédelmi megfontolásból –, hogy helyreáll az érdekegyeztetés helyzete, hogy a Munka Törvénykönyve valóban a munkavállalók érdekét szolgálja és hogy a munkajövedelmek felzárkóznak az európai uniós bérekhez. Mindenkinek a tisztességén múlik, hogy ebben az alkufolyamatban a munkavállalók képviseletét és saját felelősségét miként képviseli.
– A szakszervezetek készek lesznek ugyanolyan éles hangú kritikákat megfogalmazni, mint ahogy azt a most leköszönő kormánnyal szemben is tették? Készek lesznek kikényszeríteni az ígéreteket?
– Az elmúlt négy év szakszervezeti kritikái következmények, nem pedig okok. Fel kellett emelni a szavunkat az érdekegyeztetés szétzilálása és általában az ellen a kormányzati magatartás ellen, amely nem fogadta el társadalmi partnerként a szakszervezeteket. Ez nem kormányszínezettől függ. Az első száz nap sok mindenre választ fog adni, hiszen a kormányzásra készülő nagyobbik párt önmaga állította fel azokat a mértékeket és szinteket, amelyeket teljesítenie kell. Mi most abban a helyzetben vagyunk, hogy figyelni fogjuk a vállalások teljesülését. A következő szakaszt a késő őszi bértárgyalások, illetve a kollektív szerződések megkötésére vonatkozó egyeztetések jelentik. Kemény tárgyalásokra számítunk, a szakszervezeteknek a helyükön kell lenniük és higgadtan, de határozottan kell védeniük a munkavállalók érdekét. Ez a két szakasz lesz az első év legfontosabb időszaka. A gazdaság teljesítőképességének, illetve a bérek elmaradottságának kérdése önmagában is elég munkát ad majd ezzel a kormánnyal szemben, vagy mellett.
– A két kormány szakszervezeti megítélésében döntően az érdekegyeztetés minőségén van a hangsúly. Tegyük fel, hogy a Horn-kormány alatt tökéletes volt a szociális párbeszéd, ám a munkavállalókat érintő döntések már nem voltak szociálisan érzékenyek… Tegyük fel, hogy az Orbán-kormány idején nem a legjobb stílusban folytak a tárgyalások, ám annak intézkedései – például a minimálbér radikális emelése – egyértelműen kedvezők voltak a munkavállalókra nézve. A szakszervezetnek a forma vagy a tartalom a fontos?
– Az érdekegyeztetés helyreállítása azt jelenti, hogy tartalmi kérdésekről lehet beszélni és tartalmi kérdésekről lehet a körülményektől függően megállapodni. Minden visszavezethető az érdekegyeztetés hiányosságaira, így a tárgylások eredményessége is. Nem tudom elképzelni, hogy nem működik jól az érdekegyeztetés, de nagyon jó megállapodásokat lehet kötni. Mi nem becsüljük le a munkahely biztonságát és azt, hogy milyen munkaügyi kapcsolatok alakulnak ki a munkahelyeken. Minden kormány egy kicsit maga is mintát ad a munkahelyi egyeztetésekre vonatkozóan. Ebben van jó és rossz minta. Úgy ítéljük meg, hogy az elmúlt időszakban a kormány rossz mintát adott, ami érezhető volt a helyi érdekegyeztetésben is.
– Ha már a munkahelyi viszonyoknál tartunk: régi szakszervezeti probléma a multinacionális cégek, illetve az ott foglalkoztatottak helyzete. Sürgetik-e az új kormányt a szakszervezetek, hogy tegyen lépéseket az itt tapasztalható állapotok ellen? Ha igen, nem zavaró körülmény, hogy Medgyessy Péter üzletember, a szabadpiac híve?
– Az érdekegyeztetés országos szintű kialakítása nem nélkülözheti a multinacionális cégek jelenlétét. Az elmúlt négy évben azt tapasztaltuk, hogy a kormány – megkerülve az érdekképviseleteket – közvetlenül tárgyalt a multikkal. Azt hiszem, hogy a korszerű érdekegyeztetéshez hozzátartozik a multinacionális cégek jelenléte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.