Ambrus Zoltán regénye a pesti Midas királyról

Szepesi Attila
2002. 04. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legendák Midas királya arról volt nevezetes, hogy amihez csak nyúlt, az a kezében arannyá változott. Az istenek azt a büntetést rótták rá, hogy a tárgyak, de még az étel-ital is feltündököljön és arannyá váljon, ha csak megérinti a szerencsétlen király, ami aztán persze a pusztulását okozza.
A XIX–XX. század fordulóján élt Ambrus Zoltán regényének főhőse, egy pesti festőművész. A belső Józsefváros egyik kopott bérházában él és álmodozik. Körülötte lecsúszott hivatalnokok tengődnek és földjüket veszített arisztokraták, megnyaklott álmaikkal és férjhez nem adott lányaikkal. A festő ebben a mélyvilágban éli a maga jeltelen életét, fogyatkozó ambíciókkal, hiszen a művészete szerencsecsillaga sehogy sem akar felragyogni. Hajdani barátja, a szerény képességű pingáló már régen karriert csinált, a művei kapósak, de a mi festőnk alkalmatlan arra, hogy az „elvárásokhoz” igazodjon. Néha ugyan felhorgadnak benne régi ábrándjai, és ilyenkor lázas munkába fog. Közben beleszeret egy, a házukban élő titokzatos leányba, egy erdélyi arisztokrata família sarjába. Boldog, szeszélyes, érzelmekkel átitatott és bohém pesti barangolásaik végén összeházasodnak, gyermek is születik a frigyükből, ám a fiatalasszony hamarosan meghal. Ezzel zárul a vaskos regény első kötete.
Ezután a főhős életében meghökkentő fordulat áll be. Egyik festményével hatalmas sikert arat, és Párizsba kerül, ahol beleszeret egy hóbortos nagyvilági nő, aki mellesleg multimilliomos. A festő, akinek kezdetben imponál a siker meg a csillogás, bekerül az ottani művészvilágba, és szerencsecsillaga fokról fokra emelkedik. Valóban Midas királya lesz a párizsi művészvilágnak, akiről átszellemült kritikák jelennek meg a lapokban, és akinek minden ecsetvonását és bolondériáját lesi a környezete. Csakhogy Midas király eleve boldogtalanságra van ítélve. Kapott valamit a Teremtőtől, ami legalább annyira büntetés, mint ajándék. Mások irigylik a szerencséjét, sikereit, gazdagságát, de ő mindezt úgy érzékeli, ahogy a szerencsétlen mesebeli Midas király azt a vágyott ételt-italt, amihez képtelen volt hozzáférni, hiszen minden szelet kenyér, gyümölcs és korty víz arannyá változott a kezében. Időközben persze a mi bálványozott, mégis boldogtalan művészünk azt is pontosan érzékeli, hogy a siker mennyire csalfa értékmérő, hogy a kritikusok hozsannái éppoly megalapozatlanok, mint vitriolos bírálataik. Hogy ebben is, abban is érdekek szövevénye nyilvánul meg.
Végül, egy kétségbeesett pillanatában hazatér Pestre, és ott meglátogatja azt a nyomorúságos józsefvárosi házikót, amit élete legboldogabb néhány hónapjában bérelt a feleségével. A sokszor terjengős, szószátyár és homályos regénynek ez a legemlékezetesebb része. Ambrus Zoltán írói talentuma itt maradandót alkot. A ház évek óta érintetlenül áll. Benne minden régi tárgy, fénykép és festmény, minden látszólag jelentéktelen limlom rezzenetlenül a helyén maradt, és csak néha ragyog fel a függönyön átszűrődő napsugárnyalábban. A félhomályban megelevenül a félmúlt, és a boldogtalan festő ebben a kriptaszerű lakásban végre megszabadulhat a sorsára nehezedő „midászi átoktól”.
Ambrus Zoltán nagyregénye – gyarlóságaival és erényeivel – hallatlanul modern volt a maga idejében. Pesti bérházról és annak sorsukat veszített, szánalmas és különös lakóiról senki nem festett nála emlékezetesebb képet. Egyúttal a modern művész nagy dilemmája (siker kontra boldogság) is először szólal meg irodalmunkban a magyar „Midas király”, a zseniális és boldogtalan festő sorsában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.