Az infrastruktúra átfogja a nemzetgazdaságot

A termelő és a nem termelő hazai infrastruktúra területén a fejlődés jelei egyértelműek. Olyannyira, hogy az elmúlt években kimutathatóan mérséklődött az Európai Uniótól való lemaradás szintje is. Az infrastruktúra fejlesztése egyébként nemcsak az ország tőkevonzó képességét javítja, hanem a gazdaság konjunktúráját is. A termelői szféra mellett az infrastruktúrára költött összeg olyan területekre is élénkítő hatással van, mint a bankszektor, de sok kis- és közepes vállalkozás talál magának új piacot a különböző fejlesztések hatására.

2002. 04. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerkesztőségünk minden második hét keddi napján élő, internetes adásban jelentkezik, és a magyar gazdaság általános, illetve speciális, de valamilyen módon fontosnak tekinthető kérdéseire keresi a választ a meghívott szakértők segítségével. A tegnapi adásunk témája az infrastruktúra volt. Vendégeink voltak: Frischmann Gábor, a Hírközlési Főfelügyelet elnöke, Molnár László, a GKI Gazdaságkutató Rt. kutatásvezetője, Knoll Imre egyetemi tanár, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke, Rakusz Lajos, az Ipari Parkok Egyesület elnöke, Ruppert László a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium közlekedési helyettes államtitkára, valamint Szabó László, az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet tudományos munkatársa.
Az adás moderátora Kulcsár Péter, a Magyar Gazdaságelemző Intézet igazgatója volt, aki arra kérte a résztvevőket, hogy a vitás és gyakran felmerülő problémákra mutassanak rá, illetve ki-ki saját szakterülete szerint vázolja fel a lehetséges megoldásokat.
Rakusz Lajos aláhúzta, hogy a következő évek legfontosabb infrastrukturális kérdése kétségtelenül az lesz, mennyire sikerül bővíteni a hazai autópálya-rendszert. Megjegyezte azt is, az infrastruktúra meghatározó szereplői az ipari parkok, amelyek hazánkban az ipari termelés 40 százalékát produkálják. A gondot esetükben az jelenti, hogy ezek a komplexumok nem a szellemi bázisok (kutató-fejlesztő központok, egyetemek) közelében találhatóak. Magyarországon az ipari parkok a válságmenedzselés egyfajta eszközeiként jöttek létre; az volna a kívánatos, hogy a létesítmények funkciói a fejlett világban kialakított tevékenységekkel harmonizáljanak – tette hozzá.
Frischmann Gábor szerint a hazai távközlés már felveszi a versenyt a nyugati szinttel. A problémát az okozza, hogy a vállalkozások saját gazdálkodásukon belül kevésbé építik ki a különböző rendszereket. Számos gazdasági egység például mind a mai napig nem alkalmaz számítógépet, így internetes információszerzés, adatátvitel sincs. Ennek oka: felhasználói szinten magasak a költségek. A Hírközlési Főfelügyelet elnöke hangsúlyozta: a távközlési infrastruktúra nem kihasznált.
Ruppert László, a közlekedési infrastruktúra kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy az előző évtized magyar tapasztalatai alapján megépült autópályák mentén a működőtőke-befektetések (üzemek, ipari parkok, logisztikai központok, kereskedelmi létesítmények, bankok) évi 30 kilométeres sebességgel haladnak nyugatról kelet felé. Ennek alapján tehát a gyorsforgalmi utak és az autópálya-rendszer bővítése a kiemelt célok közé tartozik. A közlekedési szaktárca képviselője rámutatott arra, hogy a hazai vasúthálózat sűrűsége ugyan meghaladja az uniós átlagot, ám a magyar vasút egészének versenyképessége nem kielégítő, hasonlóan a légi közlekedéshez és a belvízi áruszállításhoz. A termelő és a nem termelő hazai infrastruktúra területén a fejlődés jelei egyébként egyértelműek. Olyannyira, hogy az elmúlt években kimutathatóan mérséklődött az Európai Uniótól való lemaradás szintje is.
Szabó László úgy tartja, noha az energetika területén a váltás minőségi volt, van még mit behozni. Az Ecostat munkatársa szerint javítani kell a hatékonyságon, továbbá a környezetvédelemben van még lemaradás. Kedvező azonban az oktatás helyzete; utóbbi is az infrastruktúra fontos része – mondta. Molnár László kifejtette, hogy a termelői szféra mellett az infrastruktúrára költött összeg olyan területekre is élénkítő hatással van, mint a bankszektor, de sok kis- és közepes vállalkozás talál magának új piacot a különböző fejlesztések hatására. Az infrastruktúra tehát átfogja a nemzetgazdaság egészét – hangoztatta. Knoll Imre aláhúzta, hogy „erős” marketingszemlélettel lehet fejleszteni az infrastruktúra szereplőit, hiszen a tőke csak „ismert helyekre” áramlik, meghatározó tehát a kommunikáció a különböző szakmák, ágazatok között. Fontos még, hogy a tudástársadalom aránya fokozatosan növekedjen – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.