Egy pesti mérnök afganisztáni kalandjai

Szepesi Attila
2002. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ifjúkorában az MTK birkózóbajnoka volt György József. Később gépészmérnöki diplomát szerzett, és 1914-ig a MÁV Gépgyár mérnökeként tevékenykedett. Az első világháborúban aztán a 17. gyalogezred hadnagyaként orosz hadifogságba esett, és 1918–19-ben a turkesztáni vasútvonal taskenti műhelyében dolgozott. Itt kapta meg az afgán Mohamed Arszlán követtől a meghívást a kabuli fegyvergyár tervezőmérnöki posztjára. Az oroszok – akik jó kapcsolatot tartottak déli szomszédjukkal – nem ellenezték a dolgot.
Az utazás Taskentből az afgán fővárosba hat hónapig tartott!
Vonattal csak a turkesztáni határig lehetett eljutni. Itt, egy Csel-Duktán nevű „rozoga erődben” kellett bevárni a herati küldöttséget: tizenhat harcost, lovakat, tevéket és háromtagú konyhaszemélyzetet, mely a vadregényes Afganisztánban tovább kalauzolta György Józsefet. A delegátus katonái egy-egy kisebb állomáson néha csak a „helyi elöljárók megkorbácsolásával” tudják beszerezni a szükséges élelmiszert. Átkelnek néhány „borzalmairól hírhedt hegyszakadékon”, ahol „az őrparancsnok katonáinak felét vágtatva előreküldte, s ezek kétoldalt a meredek sziklákon felkapaszkodva átkémlelték a környéket, nem leselkedik-e valami veszély afgán banditák formájában.” Elértek egy oázisba, ahol „öt-hat rosszul öltözött, de állig felfegyverzett torzonborz alak” lesett rájuk, de kísérői szétkergetik az útonállókat.
Megérkeznek Heratba, az „igen régi, fallal körülvett, évszázadok óta fejlődés nélküli városba”. A város katonák őrizte ódon kapujánál „magasra felfüggesztett fakalickákban gubbasztottak az emberi nyomorúság és a borzalom legszörnyűbb megtestesítői, a többszöri lopásért vagy rablásért elítélt gonosztevők”.
Itt hosszabban időznek a kormányzó vendégeként. Egy alkalommal a bazárban sétálva szemébe ötlik egy akasztófán függő halott: a hírhedt rablóvezér. A város főterén viszont épp a „Sariát iszlám törvénye” szerint ítélkeznek: a hóhér egy bűnös karját vágja le csuklóból, majd – hogy a vérzés elálljon – üstben zubogó forró olajba mártják a csonkot, aztán szamárhátra kötözve körülhordozták a szerencsétlen flótást a városban.
Heratból Kabulig szintén hosszú és viszontagságos út vezet. Átkelnek a Hindukus hegység bércein, szörnyű szurdokokon, ahol sokat próbált hegyi lovaikra bízzák az életüket – sosem csalódnak a derék négylábúakban! Fölöttük prédára váró keselyűk keringenek. Kabulba érve aztán találkozik Abdul Vahabbal, az afgán sereg egyik elöljárójával, akit korábban Koósz Istvánnak hívtak. Ő négy éve él itt. Kicsi a világ.
Az uralkodótól, Ammanullah királytól személyesen kapja meg a feladatát: ágyúkat és malmokat kell terveznie. Itteni munkálkodásáról keveset ír György József. Végül 1921-ben azzal a kéréssel fordul feljebbvalójához, hogy hazatérhessen Magyarországra. Sikerül is végül az indiai angol kormányzat segítségével Pesavar, Delhi, Bombay érintésével hajón, majd vonaton hazaérnie, mint írja: „szomorú kis hazánk fővárosába, Budapestre…”
Tardy Lajos, kultúránk múltjának búvára, aki György József kalandjairól beszámol, érdekes függelékkel fejeli meg munkáját. Közli azon honfitársaink névsorát – Hadilevéltárunk nyomán –, akik a gépészmérnökhöz hasonlóan Afganisztánba kerültek. Némelyikük ott is élte le egész életét: Hibján Géza, Lassu Imre és István, Csutorás Sándor orvos, Faragó Árpád szobrász. A petrozsényi Papp János, a pesti Stahlberg Simon, Móker Imre, Grosch Ferenc és Löffler Simon, a kispirityi Mihálka János, a németcsernyei Katona Mátyás és a horgosi illetőségű Dobó Lukács.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.