Könyvelők klubja

2002. 04. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Visszakerül a gazdaságpolitika centruma a Pénzügyminisztériumba – üzente meg az utóbbi hetekben többször is Medgyessy Péter, az MSZP miniszterelnök-jelöltje, illetve László Csaba, a pénzügyi szaktárca leendő irányítója az üzleti szférának. Valójában ez lesz a kormányzati struktúra átalakításának kulcskérdése. A gyakorlatban ez annyit jelent: a következő ciklusban ismét a Pénzügyminisztérium lesz a „vízfej”, és a szaktárcáknál is visszatér a pénzügyi szemléletű tervezés. Ismerős a konstrukció ?
Ha felelevenítjük, hogy 1994–98 között, azaz Hornék kormányzása idején minden lényeges döntés a könyvelők klubjától, vagyis az aktuális pénzügyminiszterektől (Békesi, Bokros, Medgyessy) függött, és a különböző minisztériumok csak szigorúan pénzügyi szemlélettel tervezhettek, nos, nem túl biztató, hogy mi vár ránk. Lényegében tehát megszűnik a zavartalan fejlődés előfeltétele, amely a gazdasági növekedést és a foglalkoztatás bővülését, főként az új munkahelyek teremtését helyezte a fókuszba az elmúlt négy év során.
Az Orbán-kormány tudatosan helyezte át a Gazdasági Minisztériumba a gazdaságpolitika centrumát, ahol is az érintett szaktárcák, kutatók, szakmai egyesületek véleményére alapozva készültek el a különböző gazdaságfejlesztési alternatívák. Nyugodtan kijelenthetjük: a magyar gazdaságpolitikában 1998-ban váltás következett be. Azért, mert a korábbi „húzd meg, ereszd meg” mechanizmus és a bankárpszichológia helyett, továbbá az exportra és a beruházásokra épülő növekedés mellett beindultak a bővülés belső motorjai is. Utóbbit szolgálta a Széchenyi-terv keretében meghirdetett otthonteremtési program, az úthálózat felújítása, valamint a kis- és középvállalkozások támogatása. A leköszönő kormánykoalíció számára hangsúlyos elem volt még 1998–2002 között a gazdasági patriotizmus fontossága, sőt az is, hogy Magyarország nem nélkülözheti az erőteljes állami gazdaságfejlesztési szerepvállalást. Ez a recept bevált Nyugaton! Talán emlékezetes, hogy a nyugat-európai országokban a második világháborút követően az állam a növekedéspárti gazdaságpolitika aktoraként lépett fel, és támogatást nyújtott nagyívű beruházásokhoz (autópálya-építés, vasúti modernizáció, repülőterek fejlesztése, lakásépítés), illetve verbális módon, a tőkével rendelkezők számára tette világossá, hogy egy folyamatosan bővülő „terepen” érdemes pénzt befektetni.
Idézzük fel az Orbán-kormány által deklarált magyar gazdasági terv időhatárait. 2004: az EU-csatlakozás várt időpontja; 2007: az új uniós költségvetési időszak kezdete, illetve 2012: a nyári olimpiai játékok esetleges budapesti megrendezése. A polgári kormány mindezen túl komolyan épített a magyar gazdaság számára lényeges további magántőke-beruházásokra, a kedvező földrajzi elhelyezkedésre és a mezőgazdaságban rejlő lehetőségekre is.
A fentiek, továbbá az 1994–98 közötti ciklus talán kifejezik, milyen különbség van a növekedéspárti, illetve a pénzügyi szemléletű tervezés között. Nem mindegy ugyanis, ki tervez egy vállalatnál: a cég vezetője vagy a könyvelő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.