(L)égből kapott útmutatás

Egy viszonylag fiatal technológiának köszönhetően veszélyeztetett fajjá vált a sofőr mellett térképpel birkózó, helyes útirányt kereső mitfahrer. A műholdas helymeghatározáson alapuló navigációs rendszerek pontosan, diszkréten és vitatkozás nélkül igazítják útba az ismeretlen tájakon járó utazókat.

Nagy Károly
2002. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bárhova utazunk is, két pont mindig biztos: hogy honnan indultunk és hogy hová tartunk. A célba éréshez azonban arra is szükség van, hogy útközben tisztában legyünk azzal, éppen merre járunk. A hajósok évszázadokon keresztül az égitestek állásából számították ki pillanatnyi helyzetüket – gyakorlatilag ugyanezt az ősi módszert alkalmazza napjaink legmegbízhatóbb helymeghatározási rendszere, a GPS is. Az Egyesült Államok védelmi minisztériuma által kifejlesztett és fenntartott műholdas rendszer elméletileg tíz centiméterekben mérhető pontosságú helymeghatározást tesz lehetővé a Föld bármely pontján a nap huszonnégy órájában.
A GPS (Global Positioning System) civil felhasználását 1990-ben engedélyezték, és az autóipar az elsők között ismerte fel a benne rejlő lehetőségeket. A pontatlan útjelző táblákba, elavult autóatlaszokba belefáradt autósok nagy örömmel fogadták a műszerfalba épített vagy utólag megvásárolható szerkezeteket, amelyek a műholdakról érkező jeleket egy digitális térkép adataival összevetve száz-, az 1996 utáni rendszerfejlesztést követően harmincméteres pontossággal megmutatták tartózkodási helyüket.
A viszonylagos pontatlanság oka az volt, hogy a polgári célra gyártott készülékek által fogható jeleket szándékosan zavarták, hiszen a rendszer alapvetően katonai célokat szolgált. Ezt a szelektív hozzáférést (Selective Availability, SA) 2000 májusában eltörölték. A modern GPS berendezések tizenöt méteres precizitással dolgoznak, ami kiegészítő technológia alkalmazásával akár egy–három méterre szűkíthető.
A navigációs berendezések GPS-vevője tehát képes arra, hogy a világ tetszőleges pontján meghatározza az autó helyzetét, az így nyert földrajzi koordináták azonban az átlagembernek vajmi kevés segítséget nyújtanának. Ezért van szükség a már említett térképre, amelyet nagy kapacitású adathordozón, rendszerint CD-ROM-on lehet megvásárolni. Ezek egy adott terület (egy város vagy akár egy egész ország) teljes és részletes úthálózatát tartalmazzák, olyan információkkal együtt, mint a kötelező haladási irány, a kereszteződések áthaladási rendje vagy a közlekedési lámpák elhelyezkedése.

A legelső navigációs rendszerek kizárólag helymeghatározásra voltak képesek, azaz a beépített képernyőn megjelenítették, merre halad a gépkocsi. Az igazi áttörést az útvonaltervezés lehetősége jelentette: elég volt beírni, hová szeretnénk eljutni, a rendszer a térkép alapján kiszámolta az ideális útvonalat, majd a gépkocsi pillanatnyi helyzete alapján utasította a vezetőt, mikor merre kell fordulni.
Ma már minden autógyár modelljeihez rendelhető GPS navigációs rendszer. Az egyszerűbb készülékek csupán nyilakkal jelzik a javasolt haladási irányt, a fejlettebb – és nagyságrendekkel drágább – berendezések azonban színes képernyővel rendelkeznek, és az ezen megjelenített részletes, változó léptékű térképen helyezik el az autót. A csúcskategóriás rendszerek használati értékét beszédszintetizátor javítja: így vezetés közben már nem kell levennünk a szemünket az útról, a több nyelven beszélő számítógép tisztán és érthetően közli velünk a helyes útirányt.
A navigációs berendezések fejlődése azonban nem áll itt meg. A rádióállomások által közvetített vagy kifejezetten erre a célra létrehozott GSM-hálózatokon érkező közlekedési információk alapján az intelligens rendszerek elkerülik az útelzárásokat, dugókat, baleseteket. Számos gyártó kínál DVD alapú készüléket, amelyen egyetlen optikai lemezen elfér egész Európa térképe, beleértve a legkisebb falvak utcácskáit is. A térképek olyan kiegészítő információkat is tartalmazhatnak, mint benzinkutak, márkaszervizek vagy éppen éttermek, szállodák.
Számos autógyár összetett információs szolgáltatásokkal kényezteti vásárlóit: ellátják őket az aktuális útvonalra vonatkozó turisztikai információkkal, lehetőséget nyújtanak szállodai szoba, színházjegy vagy éppen parkolóhely foglalására. Az autóba szerelt GPS baleset esetén is jó szolgálatot tehet: léteznek olyan vészjeladóval felszerelt rendszerek, amelyek baleset esetén automatikusan elküldik a központi ügyeletre a bajba jutott autó pontos tartózkodási helyét.

Égi iránytű. A globális helymeghatározó rendszert 1978 és 1994 között 12 milliárd dollár ráfordításával építette ki az USA védelmi minisztériuma. A Föld körül keringő kéttucatnyi műhold mindegyike naponta kétszer kerüli meg bolygónkat, így bármely pillanatban legalább négy műholdat „látnak” a GPS-vevők. Ez utóbbiaknak a kétdimenziós (szélesség és hosszúság) helymeghatározáshoz három, a tengerszint feletti magasságot is tartalmazó pozicionáláshoz négy műholddal kell kapcsolatot létesíteniük. A szatellitek által közvetített jelek háromféle információt tartalmaznak. Ezek egyike a műhold azonosítására szolgál. Az almanachadatok a tervezett pályát tartalmazzák, és ezáltal a keresést segítik, míg a tényleges pillanatnyi pozíciót egy harmadik jelcsoport tartalmazza. Ezen adatokat a műholdak két frekvencián sugározzák: a polgári felhasználásra szolgáló durva jelvétel (coarse acquisition, CA) csupán tizenöt méteres pontosságot tesz lehetővé, míg a katonai célú PPS (precíz pozicionáló rendszer) titkosságát egy hetente módosított P-kód is biztosítja. Hadműveletek esetén azonban még az eleve „lebutított” civil felhasználást is korlátozzák: az afganisztáni háború kitörését követő napokban például tízről ötven méterre csökkent a rendszer pontossága.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.