Bár lehetetlenség bármiféle sorrendet felállítani a Széchenyi anyagi segítségével és szervezésében megvalósuló fővárosi beruházások között, a Lánchíd felépülése azért minden valószínűség szerint a legnagyobbak között foglal helyet. Pedig eleinte mind Pest, mind Buda komoly ellenállást fejtett ki a megvalósulása ellen. A legfontosabb kérdés az volt, megépülése után ki is birtokolja a két várost összekötő építményt: a polgárság vagy a nemzet. A kedélyek később lecsillapodtak, a híd felépült, és máig fővárosunk egyik jelképe.
A gőzhajózás már a harmincas évektől állandósult a Dunán, ám a fővárossal csak 1835-től vált szorossá a kapcsolata, amikor Széchenyi az Óbudai-szigeten egy telephely és az ehhez kapcsolódó hajógyár létesítésének engedélyét kérte meg József nádortól. Ezzel párhuzamosan egy másik „telelőhely” létrehozását is kérvényezte a nádornál, amelynek szükségességét elismerték, ám végül csak 1856-ban jöhetett létre az akkori Város- (ma Csepel-) szigeten.
A budai alagút gondolatát, amely a Várhegy aljába nyitott utat a Pestről a Lánchídon érkező forgalomnak, Széchenyi már az 1840-es évek elején tervbe vette. Ő volt az elnöke az 1845-ben megalakuló Budapesti Tunnel Társaságnak, amelyet az alagút kivitelezésére hívtak életre. Minden erőfeszítése ellenére a fontos átjáró csak 1853–57 között készülhetett el Clark tervei alapján.
István nádor 1847-ben kérte fel Széchenyit, hogy tegyen javaslatot a pesti Duna-part feltöltése ügyében. A nádor elképzeléseit az 1839-ben kiadott feltöltési szabályzatra építette, amely érintette volna a belvárosi Vámház körutat, a Kálvin teret, a későbbi Vámház helyén poshadó Molnár-tavat, a lipótvárosi Szent István teret, néhány helyen a pesti Duna-partot, több utcát, teret a Terézvárosban, a Józsefvárosban és a Ferencvárosban. Széchenyi rögtön tiltakozott a kisstílű megoldás ellen, és 1848 elején egy módosítást indítványozott alapelvként tűzve ki egész Buda és Pest árvíz elleni biztosítását, amely tartalmazta „Budapestnek esztétikai kifejtését s kellemeinek nevelését”.
Látszólag csupán szűk társadalmi réteget érintett a Budapesti Hajós Egylet megalakítása 1840 novemberében, amelynek céljai azonban messze túlmutattak e körön. „Az ifjúság testi kifejlődése végett használni, s a Pesten lakás kellemeit növelni, s minél több pénzköltő lakost ide édesgetni” – fogalmazta meg Széchenyi az egylet célkitűzéseit. Pest városi tanácsa 1842 márciusában a hajóház megépítését is engedélyezte a pesti Duna-parton, közel az épülő hídhoz. A Clark vezetésével készült csónakdát 1845-ig használták. Ezzel egy időben egy pesti labdaház és gimnasztikai iskola alapítását is tervbe vette Széchenyi, amely azonban csak 1848-ban valósult meg.
Már a harmincas évek elején tett angliai útján tanulmányozta az ottani gőzmalmok működését, de hasonló üzem Pestre telepítésének gondolatához csak 1836-ban tért viszsza. Egy év múlva, a részvénytársaság alapítása után a városvezetést tájékoztatta: rövidesen Pesten vagy Budán gőzmalmot szándékozik felállítani, hogy „hazánk gabona helyett végképp liszttel űzze kereskedését; miáltal nemcsak mezei gazdáink nyernének tetemesen, de a szegényebb sorsúnak is kőszénásás, molnárság, a lisztet felfogó dongák készítése satöbbi által új keresetkör nyittatnék”. A hengermalom végül a Lipótvárosban épült fel, a Valero selyemgyár mellett, és 1841-ben kezdte meg működését. Mellette egy műhelyt is felállítottak, amely a javítómunkák mellett gőzmalmokhoz szükséges gépeket és eszközöket is gyártott. Az öntöde néhány év múlva, 1847-ben önálló társasággá alakult Pesti Vasöntő és Gépgyár néven. A szervezések mellett a gróf anyagilag is támogatta mindkét vállalkozást.
Széchenyi azonban nem csak amatőrként foglalkozott a főváros fejlesztésével. Hozzáértését értékelendő, az 1848-as első felelős kormányban közlekedési és közmunkaügyi miniszternek választották meg. Biztonságosabbá, lakhatóbbá és kellemesebbé kívánta tenni Pest-Budát, amelyhez többek között elengedhetetlennek találta a városvezetés szűklátókörűségének, kicsinyességének gátat szabó törvények megalkotását. Érthető módon a kormányzó tanács és Széchenyi közti viszony rövidesen elmérgesedett, amelyhez a szépítő bizottmánnyal kapcsolatos, nem túl felhőtlen viszonya is hozzájárult. Ekkoriban írta Pest városának: „Én úgy hiszem, honunk boldogsága, mely mindnyájunk célja, csak úgy eszközölhető, ha a fejedelemtől lefelé az utolsó napszámosig mindenki szorosan forog jogkörében, és azon túl nem ráz… Így képzelem el azon viszont is, amelynek a Pest város tisztelt közönsége és a felelős minisztérium közt léteznie kell.” Vállalt feladatai ekkorra már jócskán meghaladták teherbírását. Teljesen összeomolva, orvosa társaságában hagyta el végleg Pestet, amely annyi mindent köszönhetett neki.
Új holdra bukkantak a csillagászok, de nem mutatja meg magát egykönnyen
