MESTERNÉGYES (II.)

Sándor György
2002. 06. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

JÖN A KAPU FELÉ MAGASAN
A LABDA
KOCSIS elrugaszkodik – a valóságtól? (Mindenesetre álom… ahogyan fejel.) Kerek szárnyával több emelet magasra tud szinte merőlegesen felszállni… de ahogy letelepszik az ablakpárkányra, testéhez simuló szárnyaival szinte eltűnik a környezetében.

PEDIG FÖNN MÁR VÁRJA
CHAGALL
– mindjárt hegedűt nyomna kezébe… papírforma szerint… ez a közhely. De hiszen ez némafilmjelenet… éppen azért… zene… és alá: festés. (Mért kell mindenből ekkora némafilmjelenetet rendezni?!) RAGÁLYI mindenesetre rendezőtársa helyett előreküldi MÁNDYT. Hogy minél hamarabb lencsevégre kapja őket… mert szerinte íróként is olyan, mint egy kamera. (Ő megpróbálja mindhármukat és a történelmet alulnézetből.)

MÁNDY ÖRÜL, SZERETI
A LÉPCSŐHÁZAKAT
GALSAI azonban enyhén aggódik… hogy megint elakad valahol, már a földszinten beleszeret a kőkorlátba – ha már nem lépheti át osztályáét s az íróit. Egyszóval belevész (eltűnik) a részletekbe(n), s a Mándy-novella megint nem szól majd semmiről (a kor kultúrpolitikusai és kritikusai szerint), és CHAGALL addigra már átrepül Párizsba Vityebszkből. (Nem írom ki, hogy részben a pogromok, sem azt, hogy részben a bolsevizmus elől.)

ÉS KÜLÖNBEN IS MÁNDY
– miként hősei – ritkán jut a szavakon túl, a nyíltabban beszélő cselekvésig. (Amiről szólniuk kellene: csak elgondolják, aminek cselekvéssé kellene válnia: kibeszélik.)

NOVELLAHŐSEI
(szinte kivétel nélkül) e kockázatos pillanatokban mordulnak fel, igazítják meg a takarójukat, vagy kezdik csörgetni a dobozba zárt gombjaikat. (Egy lépésrémületre a rokon- és ellenszenv megfogalmazásának.)

EGYETLEN SZÓRA LENNE SZÜKSÉG
– vagy mozdulatra… s máris belesodródnának egy hagyományos „drámába”. (Drámaiatlansága, igazi drámája.) Nem csak Mándynak, hiszen a morális gátlásokkal teli szemlélődés a mi bizonytalan tájékozódásunkat is kifejezi e végső döntésekre oly ritkán alkalmas, szövődményes, változó világban.

PEDIG KOCSIS MÉG
FÖNN VAN
– valahogy a levegőben lóg… nem beszélhet ő sem (a levegőbe). Hogyan hozza le hősét? Isten ments, hogy akár egy ezredmásodperccel is hamarébb, mielőtt a labda a homloka közepét érintené. (Vár tehát és töpreng.)

MIT AKARHAT EGY ÍRÓ?
OTTLIK szerint – is – remélhetőleg (bármilyen meglepő) írni. És (úgy) lehozni Kocsist. Évek óta nem jön már le… Egyszerűen nem hozzák le… nyomtatásban (se kéziratban) nem ereszkedik le? Ő – talán – rábólintana, de Mándy íróilag nem tudja (vagy akarja) lehozni.

TALÁN HA
A LÉPCSŐHÁZÁBAN EGYLÉPCSŐKÉNT VENNÉ AZ AKADÁLYOKAT
Ő pingálta a falakat – novella-létrájáról – ki. Pont olyan ütött-kopottra, mint amilyen volt. A képtérből igen sokat el kell vennünk, hogy üres ne legyen (EGRY). Utólag segítsünk azért Mándyval Mándynak? (Jó. A jó Galsaival.)

HA IGÉNYBE VENNÉ AZT
A VASKETRECES
KÜLVÁROSI LIFTJÉT
zökkenőmentesen alakulhatna át bálteremmé, hogy fényes csodaként a magasba repüljön. A többi már Kocsis dolga… hogy ott elkalauzolja. Őnála otthonosabban úgysem mozgott még a levegőben a focisták közül senki soha.

HADD JÁRKÁLJON HÁT
mind a mai napig (az idők végtelenjéig) odafent. Ez nem Mándy írói kudarca, Kocsis erénye. Az íróé a kihagyások… az a sok levegő a szavak között. Ragályi azonnal hozzátenné: ez benne igazán a „filmes!” (Egyébként Mándyt nem érhetné nagyobb atrocitás, mint ha valaki elmondaná novelláinak tartalmát.)

DE VÍZIÓIT ÚSZTASSUK
TOVÁBB
A LEVEGŐÉGBEN
Kihasítva Kocsist a többiek közül. Opálosan fénylő arccal. A víz csillog rajta megtört hullámaival? Az elsüllyedt napfény suhanó ragyogása?

ÉLES, SÁRGA PENGEKÉNT HASÍTJA
A LEVEGŐVIZET
Remegő hullámzással… egy elfolyó nedves arc, vagy mi látjuk ilyennek (meghatódottságunkban)? Nem kellett volna, hogy kimondjam (ez Mándyhoz méltatlan), de szinte sírnivaló, hogy a maiak… már a tegnapiak se. Miközben keresik az új, rajongható futball- és egyéb hősöket, róla szinte nem tudnak már semmit sem.

ITT ÁLL HÁT
(ÁLLUNK?)
víztől csöpögve (mert amit a labdával bűvölt, abban nem volt egy csöpp csepp izzadságszag sem). A levegőben semmi pára, a csilló könnyűség lebeg! Kiszakadva áll (állunk) egy remegő, nedves fátyolból. Külön él minden kis darab, miközben ő, már rég… A foci (s az élet) nem erről szól.
(BECKENBAUER: most Koreában, Japánban agyongyötört sztárok.)

IZZIK A NAPFÉNYBEN
odafenn fények imbolyognak… csillognak, lehullanak („állócsillag” alig marad). A vadludak Kocsis Sanyit elhagyják, „vonulnak…” Úgy érzem – Mándy –, nem ehhez a vonulathoz tartozom, hanem (KRÚDYHOZ, GELLÉRIHEZ) egy bizonyos oldottabb, líraibbhoz… semmi köze a hülye, gennyes, „költői” prózához.

SZÜRKE HAJA LEBBEN
AZ ÉGEN
– a kékítőt oldjátok valahogy meg. Ja, ez máshonnan van… (J. A.) (Józsefvárosi Attilka.) Ennyi. Álljatok le! Felvesszük még egyszer? Még kétszer. Ha nem is ugyanezt, hiszen mesternégyes…
(De ezt – mint látható – sajnos ezúttal sem értem el.)
Illem- és eredeti kódex helyett inkább kulcsmásolás sikeredett.
Kulcsregény? Kulcsnovella? Ugyan… még a Kulcskeresőket is ÖRKÉNY írta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.