Kisvasutak Kelet-Magyarországon

Meseszerűek voltak, noha igen praktikus célokkal és okokból építették meg őket. A kisvasutakat – az 1435 milliméteres szabvány nyomtávszélességnél keskenyebb sínközű vaspályákat – rendszerint rövid távra, ipari hasznosításra hozták létre nagybirtokokon, bánya- és erdővidékeken. A csúnyán megszabdalt Magyarországon hírmondónak maradt kisvasutak megmentéséért idealista vasutasok és „civilek” küzdöttek, változó sikerrel.

Zsohár Melinda
2002. 08. 22. 6:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mentsük meg a kisvasutakat! jelszóval alakult meg 1993-ban a Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány, amely a Kárpát-medence közlekedési és műszaki emlékeinek feltárását és népszerűsítését vállalta magára. Több színes képeskönyvecskét is kiadtak e tárgyban, amelyet nagy lelkesedéssel fogadtak a vasútszerelmesek, a kirándulók, a műemlékek iránt fogékonyak, és nem utolsósorban a kamaszok, a gyerekek.
Az 1870-től folyamatosan épülő keskeny nyomtávú vasútvonalakon mezőgazdasági terményeket, fát, követ, szenet szállítottak, de a személyforgalomban is hamar népszerűek lettek a kisebb helyeken, ahol más közlekedési formát nemigen leltek volna a lovas kocsizás mellett. Tusnádi Csaba Károly Magyarországi kisvasutak című kis könyvében fölsorolja azon vonalakat, amelyeket ma is használhatnak az utazók.
A XIX–XX. század fordulóján több ezer kilométer pálya épült ki, az első világháború sokkja után a maradék országrészen tovább bővült hálózatuk. Mind az Alföldön, mind a Dunántúlon olcsóbban tudtak vasutat építeni a közútnál, így inkább ezt választották. Még a második világháborút követően is az egyetlen biztos közlekedési eszközt jelentették helyenként a megmenekült „kávédarálók” vontatta kis vagonok. Tusnádi statisztikája szerint 1948-ban 2470 kilométernyi mezei és gazdasági, kétezer kilométernyi bánya-, 700 kilométernyi erdei és 150 kilométernyi iparvasutat tartottak számon.
Mondhatnánk, hogy a kisvasutak sorsát a haladás és a korszerűsítés pecsételte meg, hiszen a szállításban igen lecsökkent szerepük a század második felére, de az érzéketlenség is közrejátszott abban, hogy sokat megszüntettek, fölszámoltak. Az 1968-as gazdaságpolitikai koncepció a teljes hálózat felszámolásáról döntött, s az akkori nem létező civil társadalom némán nézte végig a pusztulásukat. A szocializmus idején alig nyílt mód arra, hogy egy nyilvánvalóan embertelen és a jövőre nézvést is ostoba döntést megakadályozzanak. Szerencsére akadtak lelkiismeretes vasutasok, köztük vezetők, akik mentették a mozdonyokat, a kocsikat, a tárgyakat, s egyes gazdasági vezetők is próbálták a maguk területén legalább azt megakadályozni, hogy ne szedjék fel a síneket.
A teherszállítás gyakorlatilag megszűnt a keskeny nyomtávú vasutakon, mára turisztikai látványossággá, idegenforgalmi programmá vált az ország legszebb tájain futó tizenkilenc vonal. Menetrend szerint közlekednek nyaranta a 380 kilométernyi vonalon a 760 és 600 milliméteres nyomközű kisvasutak, télen azonban pihennek.
Kelet-Magyarország, sőt az ország leghosszabb kisvasútja a Kecskemét–Rávágy tér–Kecskemét átrakó–Törökfái–Kiskunmajsa–Kiskőrös között halad. A Törökfái–Kiskőrös szakasz 46 kilométernyi pályáját 1948-ban adták át, míg az előbbi 53 kilométeren 1928-tól pöfögött a kis gőzmozdony. 1984-től Kecskemét átrakó – vagy mai hivatalos nevén Kecskemét KK – állomástól Bugac felsőig nosztalgiajáratot indítottak, amelyet ma is a bugaci kispöfögőnek becézett gőzmozdony vezet. Bugacpuszta a Kiskunsági Nemzeti Park gyöngyszeme, termőföldek és erdők, ősborókás övezi a romantikus vasútvonalat. A kecskeméti kisvasút állomásán a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány keskeny nyomközű vasúti járműskanzent hozott létre. A muzeális értékű mozdonyok, kocsik a gyerekek és a vasútszerelmesek kedvencei.
A debreceni Zsuzsi erdei kisvasút az ország legrégebbi kisvasútja, gyakran hallani róla. Többször veszély fenyegette létét, amikor a rendes személyforgalmat 1977-ben megszüntette rajta a MÁV, a lakosság is tiltakozott ellene. A Debrecen–Fatelep–Nyírbéltek közti 48 kilométeres szakaszt 1882-ben kezdték építeni! Többszöri nekifutásra készült el a 950 milliméteres nyomtávú vaspálya, 1950-ig több lépcsőben bővítették. Az első mozdonyáról elkeresztelt Zsuzsi vonat kezdetben a guthi erdőben kitermelt fát szállította a debreceni fűrészüzembe, személyeket 1923-tól szállított. Úgy látszik, nem találták elég szerénynek a vaspálya méretét, s 1960-ban a nyomtávolságot tovább csökkentették 760 milliméterre. A megszállott vasútvédőknek és a lelkes lokálpatriótáknak köszönhetően él a vén vonal: hat éve önálló kht. üzemelteti az erdei kisvasutat. Gyönyörű az erdőspusztai táj, amelyen a sínek elvezetnek.
Debrecen vidámparkja is dicsekedhet kisvasúttal, a modernkori gyermekvasút alig egy kilométernyi hosszúságát egy körívvel is kiegészítették. A felsőtárkányi erdei vasút az egri érseki uradalomnak köszönhetően készült el 1915-ben, először lóvasútként. Fakitermelésre és -szállításra használták a szállító alkalmatosságot, később gőzüzemű vasút váltotta fel az élő vontatmányt. A históriához tartozik, hogy a Felsőtárkánytól az egri faraktárig kiépített vonalat tovább bővítették 1920– 21-ben. A bérlő Kromberver Mátyás és Tsai Rt. és a felnémeti hordógyár egyesült, s még egy tíz kilométernyi kötélpályát is csatlakoztattak a megnövelt sínpályához. A Hór-völgyből Határ-lápáig vezetett a pálya, az üres kocsikat gőzmozdonyokat húzták fel a hegyre, ahonnan fával megrakodva szabadon futottak le Felnémetre és Egerbe. Az államosításkor a vonal 33 kilométeres volt, 1953-tól még személyszállítás is történt rajta. Sajnos, 1995-re elbontották a hálózatot, csupán öt kilométer vaspálya maradt meg, de e szakasz is páratlan élményt nyújt az utasoknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.