Bedöcög a MÁV az EU piacára

Keddtől nemcsak a hazai vasúti pályákon, hanem Ausztriában is közlekedhetnek a MÁV Rt. által vásárolt két áramnemű mozdonyok. Ez lesz az első alkalom, hogy MÁV-villamosmozdonyok egy nyugat-európai vasúttársaság hálózatán kereskedelmi célból megjelennek. A tíz korszerű vontató nyolcmilliárd forintba került. Ausztria a közelmúltban négyszáz hasonlót rendelt.

Putsay Gábor
2002. 09. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazaitól eltérő áramrendszerrel villamosított vasúti pályákon is közlekedhet az a tíz mozdony, amelyeket a MÁV abból a megfontolásból vásárolt meg nyolcmilliárd forintért, hogy a piacnyitást követően saját vontató járművel vegyen részt az európai kereskedelemben. Mint arról korábban beszámoltunk, az első jármű áprilisban érkezett a MÁV-hoz, a tizediket pedig várhatóan év végéig szállítja a gyártó német cég. A részleges vasúti liberalizációra az Európai Unióban, illetve a csatlakozásra váró államokban 2003. március 15-től kerül sor: ekkortól elvileg az európai törzshálózaton lesz lehetőség arra (a MÁV hálózatának húsz százalékát kell megnyitni), hogy a kereskedő vasutak vagy a vasúti szállításban érdekelt társaságok pályahasználati díj ellenében az általuk összeállított szerelvényekkel, illetve vontató járművekkel vegyenek részt a személy- és áruszállítási versenyben. Így például a MÁV a hazánkban összeállított szerelvényt mozdonycsere nélkül akár az északnémet városokig továbbíthatja. Az EU eredeti célja a vasúti rendszerek egységesítésével, hogy jelentősen növekedjen a kötött pályás szállítás teljesítménye: ennek azonban az az egyik feltétele, hogy a környezetbarát vasút a jelenleginél szervezettebb, kiszámíthatóbb és gyorsabb legyen. Az autópálya-használat rendszeréhez hasonlóan a hálózat elérhetővé váljon (persze jóval szigorúbb biztonsági feltételek mellett) olyan fuvarozótársaságok számára is, amelyek megfelelő vasúti eszközparkkal rendelkeznek.
Kereskedelmi megállapodások révén a MÁV-nak a részleges piacnyitás előtt is lehetősége lesz, hogy újonnan vásárolt vontató járművei Budapest és Bécs között továbbítsák a szerelvényeket. Mindezt az Osztrák Vasút (ÖBB) 1994-től megteheti, hiszen két áramnemű mozdonyai révén a szerelvények Budapestig közlekednek jelenleg is – a MÁV mozdonyait Hegyeshalomnál kellett lecserélni. Sárdi Gyula, a MÁV Rt. vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta, hogy egyelőre két MÁV-mozdony járhat osztrák területen, ezek nemzetközi személyszállító vonatokat továbbítanak. Tárgyalások folynak továbbá arról, hogy decembertől öt járművet használjon a MÁV, így a személyvonatok mellett a kamionszállító ROLA vonatokkal is közlekednének Kiskundorozsmától Bécsig, később Welsig. Pályahasználati díjat egyelőre egyik vasúttársaság sem fizet a másiknak, a kereskedelmi szerződésben a mozdonyok és a vagonok számáról állapodnak meg a megtett távolság arányában. Sárdi Gyula hozzátette: a hálózat húsz százalékát érintő pályahasználati díjakról jövő év márciusában hoznak döntést a MÁV-nál, ekkortól ugyanis csak a megállapított díj ellenében léphetnek be külföldi vasutak járművei.
A piacnyitás nem lesz zökkenőmentes az európai vasutaknál, hiszen a különböző áramrendszerek mellett például a biztosítóberendezések is eltérően működnek, ezért valamennyi járművet át kell alakítani és az érintett vasutaknál vizsgáztatni. Minden mozdonyvezetőt külön ki kell képezni, ha más államban teljesítenek szolgálatot, a különböző gazdasági adottságok szintén nehézségeket okozhatnak. A nemzeti vasutak továbbra is abban lesznek érdekeltek, hogy minél több saját mozdonyvezetőt alkalmazzanak hálózatukon.
A vasúti piacnyitás elsősorban a gazdaságilag erős társaságokat érinti kedvezően: a MÁV tíz két áramnemű mozdonnyal rendelkezik, a többi vonatató járművet átlagosan harminc éve használják, ellenben az ÖBB a közelmúltban négyszáz olyan korszerű mozdonyt rendelt, amelyek Ausztrián kívül is közlekedhetnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.