Egy lapunk birtokába került beszámoló szerint a BKV ez évi eredményterve 14,6 milliárd forint mérleg szerinti veszteséget tartalmaz. A társaság eladósodottsága növekszik, saját tőkeösszege alacsonyabb a jegyzett tőkénél. Finanszírozása még a 10,5 milliárd forintos új hitel felvételével és a beruházások elhalasztásával sem biztosítható. A szolgáltatási színvonal megtartásához szükséges eszközpótlásokra és -fejlesztésekre a meglévő források nem elegendőek – áll a közlekedési társaság első féléves gazdálkodásáról szóló beszámolóban.
Szentgyörgyi Tamás, a BKV gazdasági igazgatója lapunk kérdésére elmondta, hogy a vállalat menetdíjbevétele elmarad a tervezettől, amely főképp az utaslétszám csökkenésének köszönhető. A BKV eladósodottsága nem új keletű, ez már évek óta így van, épp ezért nem kell tartani a csődhelyzettől – tette hozzá. Megjegyezte azt is, hogy a szolgáltatások szívonala semmiképpen nem fog romlani, így sem járatok megszüntetését, sem pedig ritkítását nem tervezik. Elismerte ugyanakkor, hogy a BKV gazdasági eredménytervét módosítani szeretnék a megnövekedett veszteség miatt.
Bánovics Tamás, a városüzemeltetési bizottság MIÉP-es tagja szerint sürgős állami, illetve fővárosi beavatkozásra van szükség, mert csődhelyzetbe kerülhet a közlekedési vállalat. A BKV adósságállománya ugyanis elérte a társaság alaptőkéjének egynegyedét. Ha ehhez hozzávesszük a tervezett veszteséget, akkor kiderül az is, hogy a BKV az alaptőkéjének felét élte már fel – mondta a MIÉP-es politikus. Bánovics Tamás úgy tudja, hogy az idénre tervezett 14,6 milliárd forintos mérleg szerinti veszteséget plusz 1,1 milliárddal növelné a vállalat.
Lapunk információi szerint gondok vannak az új közlekedésfejlesztési beruházásokkal is. A napokban ugyanis megkezdték a XI. kerület Fehérvári út és a Bocskai út sarkára a 4-es metróhoz tervezett gyalogos-aluljáró építése miatti közműáthelyezéseket. A környezetvédők nem értik, hogy erre miért van már most szükség, hiszen szerintük az aluljárónak semmi köze a Bartók Béla út folyamatban lévő felújításához.
A tervezők elismerik, hogy az aluljáró építésének fő indoka a 4-es metró későbbi megállójának előkészítése, de állítják: nem lesznek torlódások a munkálatok miatt a Bocskai út környékén.
– A DBR Metró Projekt Igazgatóság, mint a Bartók Béla út felújításának a Főpolgármesteri Hivatal által megbízott szervezője, mindent a reménybeli 4-es metró céljainak rendel alá, miközben a vitatható szükségességű metróhoz még a környezetvédelmi engedélyük sincs meg – panaszolta Schnier Mária, a Levegő Munkacsoport elnökhelyettese. Szerinte a járdákról nem lehet majd le-fel közlekedni, mivel a szóban forgó járdák szélessége lejárók elhelyezésére nem elegendő.
Schulek János, a Bartók Béla út felújításának terveit készítő Főmterv Rt. műszaki igazgatója elismerte, hogy a féloldalas aluljáró valóban csak a villamosok járdaszigetei, a piac, valamint a Bocskai úti fasor között teremt összeköttetést, és a fő indoka a 4-es metró megállójának későbbi megépítése. Az engedélyhez hozzácsatolták a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának véleményét is, miszerint itt a gyalogos közlekedés a felszínen megoldott, gyalogos aluljárókra nincs szükség, azok kizárólag a metróhoz való lejutást szolgálnák. Az engedélyezés azonban megtörtént, így a környéken közlekedők már csak abban reménykedhetnek, hogy a kivitelezők olyan ügyesen szervezik az építkezést, hogy közben a csomópont mindkét fővárosi jelentőségű felszíni forgalma különösebb fennakadás nélkül bonyolódhat.
– Az építkezés során az Október huszonharmadika utcán és a Bocskai úton is zavartalan lesz a közlekedés, mert legalább kétszer két sávban haladhatnak majd a járművek – szögezte le Schulek János. Hozzátette: a személygépjármű-forgalom a Fehérvári útról sem lesz kitiltva az aluljáró-építés miatt, csak a villamosok közlekedését szüneteltetik az adott szakaszon, mert a pályáját felújítják.
Az igazgató állítja: a kivitelezésnek meghatározott ütemterve van, így az egyes területek lezárása miatt sem lesznek torlódások az utakon.

Magyar Péter véleménye 180 fokos fordulatot vett ebben a fontos kérdésben