Csődhelyzetbe kerülhet a BKV

Ismét nehéz gazdasági helyzetbe került a BKV, amelynek adósságállománya már elérte a 35,7 milliárd forintot. Egy birtokunkba jutott beszámoló szerint hatalmasra nőtt a vállalat vesztesége. Ellenzéki képviselők már a vészharangot kongatják, mivel szerintük a közlekedési társaság hamarosan csőd közeli helyzetbe kerülhet, amennyiben nem történik valamilyen állami vagy tulajdonosi beavatkozás. Eközben a környezetvédők is tiltakoznak a nem létező négyes metró aluljáróinak építése miatt.

2002. 09. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy lapunk birtokába került beszámoló szerint a BKV ez évi eredményterve 14,6 milliárd forint mérleg szerinti veszteséget tartalmaz. A társaság eladósodottsága növekszik, saját tőkeösszege alacsonyabb a jegyzett tőkénél. Finanszírozása még a 10,5 milliárd forintos új hitel felvételével és a beruházások elhalasztásával sem biztosítható. A szolgáltatási színvonal megtartásához szükséges eszközpótlásokra és -fejlesztésekre a meglévő források nem elegendőek – áll a közlekedési társaság első féléves gazdálkodásáról szóló beszámolóban.
Szentgyörgyi Tamás, a BKV gazdasági igazgatója lapunk kérdésére elmondta, hogy a vállalat menetdíjbevétele elmarad a tervezettől, amely főképp az utaslétszám csökkenésének köszönhető. A BKV eladósodottsága nem új keletű, ez már évek óta így van, épp ezért nem kell tartani a csődhelyzettől – tette hozzá. Megjegyezte azt is, hogy a szolgáltatások szívonala semmiképpen nem fog romlani, így sem járatok megszüntetését, sem pedig ritkítását nem tervezik. Elismerte ugyanakkor, hogy a BKV gazdasági eredménytervét módosítani szeretnék a megnövekedett veszteség miatt.
Bánovics Tamás, a városüzemeltetési bizottság MIÉP-es tagja szerint sürgős állami, illetve fővárosi beavatkozásra van szükség, mert csődhelyzetbe kerülhet a közlekedési vállalat. A BKV adósságállománya ugyanis elérte a társaság alaptőkéjének egynegyedét. Ha ehhez hozzávesszük a tervezett veszteséget, akkor kiderül az is, hogy a BKV az alaptőkéjének felét élte már fel – mondta a MIÉP-es politikus. Bánovics Tamás úgy tudja, hogy az idénre tervezett 14,6 milliárd forintos mérleg szerinti veszteséget plusz 1,1 milliárddal növelné a vállalat.
Lapunk információi szerint gondok vannak az új közlekedésfejlesztési beruházásokkal is. A napokban ugyanis megkezdték a XI. kerület Fehérvári út és a Bocskai út sarkára a 4-es metróhoz tervezett gyalogos-aluljáró építése miatti közműáthelyezéseket. A környezetvédők nem értik, hogy erre miért van már most szükség, hiszen szerintük az aluljárónak semmi köze a Bartók Béla út folyamatban lévő felújításához.
A tervezők elismerik, hogy az aluljáró építésének fő indoka a 4-es metró későbbi megállójának előkészítése, de állítják: nem lesznek torlódások a munkálatok miatt a Bocskai út környékén.
– A DBR Metró Projekt Igazgatóság, mint a Bartók Béla út felújításának a Főpolgármesteri Hivatal által megbízott szervezője, mindent a reménybeli 4-es metró céljainak rendel alá, miközben a vitatható szükségességű metróhoz még a környezetvédelmi engedélyük sincs meg – panaszolta Schnier Mária, a Levegő Munkacsoport elnökhelyettese. Szerinte a járdákról nem lehet majd le-fel közlekedni, mivel a szóban forgó járdák szélessége lejárók elhelyezésére nem elegendő.
Schulek János, a Bartók Béla út felújításának terveit készítő Főmterv Rt. műszaki igazgatója elismerte, hogy a féloldalas aluljáró valóban csak a villamosok járdaszigetei, a piac, valamint a Bocskai úti fasor között teremt összeköttetést, és a fő indoka a 4-es metró megállójának későbbi megépítése. Az engedélyhez hozzácsatolták a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának véleményét is, miszerint itt a gyalogos közlekedés a felszínen megoldott, gyalogos aluljárókra nincs szükség, azok kizárólag a metróhoz való lejutást szolgálnák. Az engedélyezés azonban megtörtént, így a környéken közlekedők már csak abban reménykedhetnek, hogy a kivitelezők olyan ügyesen szervezik az építkezést, hogy közben a csomópont mindkét fővárosi jelentőségű felszíni forgalma különösebb fennakadás nélkül bonyolódhat.
– Az építkezés során az Október huszonharmadika utcán és a Bocskai úton is zavartalan lesz a közlekedés, mert legalább kétszer két sávban haladhatnak majd a járművek – szögezte le Schulek János. Hozzátette: a személygépjármű-forgalom a Fehérvári útról sem lesz kitiltva az aluljáró-építés miatt, csak a villamosok közlekedését szüneteltetik az adott szakaszon, mert a pályáját felújítják.
Az igazgató állítja: a kivitelezésnek meghatározott ütemterve van, így az egyes területek lezárása miatt sem lesznek torlódások az utakon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.