Elfogadhatatlan a kormány ajánlata

A béreket a jelenleginél sokkal dinamikusabban kell emelni ahhoz, hogy a magyar munkavállalók számára ne legyen óriási csalódás az uniós csatlakozás – jelentette ki lapunknak adott interjújában Palkovics Imre. A Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke szerint a kormány bruttó háromszázalékos béremelési javaslata elfogadhatatlan. Palkovics kifejtette: gondolni sem mer arra, hogy a kabinet elképzeléseinek kritikátlan támogatása fejében adott a kormány kedvezményeket a szakszervezeteknek.

Bákonyi Ádám
2002. 09. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Orbán-kormányt szociálisan érzéketlennek, munkavállaló- és szakszervezet-ellenesnek nevezte az akkori ellenzék, amely most kormányoz. Mennyire érzékelhető a szocialista–szabad demokrata kabinet munkavállaló-barátsága?
– Mi az előző kormányt nem tartottuk szociálisan érzéketlennek a munkavállalók irányába, hiszen számos pozitív intézkedés született, amelyek közül kiemelkedő jelentőségű a minimálbér radikális emelése, valamint a családtámogatási programok létrehozása. Nagy nosztalgiával gondolok vissza az előző kormány azon szándékra, miszerint a 2002-től 2006-ig tartó ciklusban a kereseteket száz százalékkal kívánta volna megemelni. A csatlakozás után ugyanis az uniós szabályok érvényesülnek, így – a versenysemlegesség alapján – az ottani árak is begyűrűznek. A magyar munkavállalók bére jobb esetben is csak egyharmada–egynyolcada az uniós átlagkeresetek alsó határának. Számomra a szándék hitelességét a minimálbér emelése is bizonyította, valamint az, hogy a kérdésről megkezdődtek a szakértői egyeztetések. Ezen elképzelés megvalósításával nyilvánvalóan jobb helyzetben lennénk, mint most, amikor az úgymond „munkavállaló-barát” kormány háromszázalékos bruttó béremelésre tett javaslatot. Eközben persze bejelentették, hogy a gazdaságnak töltődnie kell, így a nagy osztogatások ideje – amibe beletartozik a közszféra átlagosan ötvenszázalékos béremelése – lejárt. A költségvetési szféra javára nyújtott támogatás ezért jövőre 8,5 százalékkal fog csökkenni, miközben a költségek összességének kilencven százalékát lefoglalják a bérek, s mindössze tíz százalék marad dologi kiadásokra. De ha ebből a 8,5 százalékot elveszik, létszámcsökkentés nélkül nem lesz tartható ez a bérszínvonal .
– Mit jelent ma a bruttó háromszázalékos bérajánlat az uniós bérfelzárkóztatás, valamint annak tükrében, hogy idén 14–16 százalékos keresetemelkedés valósult meg?
– Újra visszatérhetünk arra, hogy ki a munkavállaló-barát és ki nem. A Medgyessy-kormány széles körű társadalmi párbeszédet ígért, ehhez képest az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) legutóbbi ülésén a szociális partnerek nem voltak birtokában egyetlen alapvető adatnak sem. A kormány nem adta ki az adókra, járulékokra és költségvetésre vonatkozó paramétereket. Kaptunk ugyan egy-két papírt, ám ez az eljárás tisztességtelennek nevezhető, ami ráadásul ellenkezik az OÉT alapszabályával is. Ennél felháborítóbb: a kormány úgy mond különböző adatokat, hogy azokat nem támasztja alá dokumentumokkal. Megígérték az alacsony bruttó bérnövekedést – amit meg is tartanak –, azonban nem mondták el, hogy az adókkal mit kompenzálnak majd. Nem tudok másra következtetni, mint arra, hogy nem is tudnak mit adni. Nemhogy reálkereset-növekedés nem lesz, hanem az ő gyakorlatukat illetően inkább reálkereset-csökkenés várható. Ennyit a valódi érdekegyeztetésről és a három százalékról.
– Bár egyelőre értelmezhetetlen a háromszázalékos javaslat, ön szerint kihozható ebből elfogadható bérnövekedés?
– Nem csupán az inflációt pár százalékkal meghaladó reálbér-növekedésre, hanem dinamikus bérnövekedésre van szükség. Az uniós átlagkeresetek alsó határát csak így érhetjük el. Mi ezért tettünk tízszázalékos reál- és 13 százalékos bruttó bérnövekedésre javaslatot. Ráadásul miközben a munkavállalói tb-járulékokat két százalékkal emeli a kormány, addig a munkaadók terheit, például az egészségügyi hozzájárulást csökkenti. Nem tudom, milyen nettó növekedés lesz, de a bruttó érték már most is romlik. Ez elfogadhatatlan a munkavállalók és a szakszervezetek számára. Azt hiszem, ezt ma már a többi konföderáció is így látja. Igaz, megszokott hevességükhöz képest még viszszafogják magukat, hiszen a Medgyessy-kormány említésre méltó kedvezményeket biztosított a szakszervezetek számára. De gondolni sem merek arra, hogy a kabinet elképzeléseinek kritikátlan támogatása fejében adott a kormány kedvezményeket a szakszervezeteknek. Remélem, hogy a kedvezmények célja a szakszervezetek működési feltételeinek és érdekérvényesítő képességének javítása volt, így nem érzünk késztetést arra, hogy a nyilvánvaló problémákat ne fogalmazzuk meg.
– Hogyan ítéli meg Orbán Viktor uniós csatlakozással kapcsolatos kijelentéseit, illetve az azok körül kialakult vitát?
– Ha elfogadjuk azokat a szakértői véleményeket, miszerint a csatlakozás után ez a térség a növekedés zónája lesz, akkor itt óriási profit keletkezik majd. A kérdés az, hogy ezt ki fogja eltenni. Az előző kormány részéről azt tapasztaltam, a profitot igyekezett szétteríteni, mégpedig úgy, hogy közben magát a gazdaságot is erősítette. Ezek voltak a kis- és középvállalkozásokat és a gazdákat támogató programok. Ma már ezek elmaradnak, aminek nyilvánvaló hatása lesz a foglalkoztatásra is. Ilyen keresetek mellett azonban bérrabszolgaság vár a magyar munkavállalókra. Azt hiszem, hogy megint ki akarják forgatni a politikai szándékot. Riogatnak, hogy Orbán Viktor nem akarja a csatlakozást, miközben Magyarország az elmúlt ciklus alatt zárta le a legtöbb tárgyalási fejezetet. Mindössze arról van szó, hogy a jelenlegi kormány ténykedése kapcsán kialakult csatlakozási feltételek nem nevezhetőek pozitívnak. Én úgy látom, Orbán Viktor arról beszélt: ha az uniós csatlakozás érdekében az ellenzék hozzájárulása szükséges bizonyos törvények módosításához, akkor a feltételekkel kapcsolatban fel kell tenni néhány kérdést, hogy a magyar lakosság és társadalom számára is olyan legyen a csatlakozás, ami az imént vázolt problémáktól mentesít. Ez a szakszervezetek szempontjából azt jelenti: a bérek sokkal dinamikusabb emelkedését kell képviselniük, hogy a munkavállalók számára ne legyen óriási csalódás a csatlakozás.
– Miként fog ez működni? Hiszen a közelmúltban arról számoltak be, hogy újabb jeleit látják a szakszervezetek közötti kiszorítósdinak.
– Mivel a munkavállalói oldalon belül ma nincs működési szabályzat – ami nyilván nem maradhat így –, az újjáalakult OÉT kapcsán felmerült a reprezentativitás kérdése. Ekkor az MSZOSZ azt javasolta, hogy a konföderációknak ágazati képviseletet kell biztosítani az OÉT-ben. Amikor az MSZOSZ látta, erre nincs fogadókészség a többi szövetség részéről, nem hivatalosan javaslatot tett arra, hogy térjünk vissza az 1996-os rendszerhez, amikor a Liga és a Munkástanácsok méltatlan módon majdnem kiszorultak az érdekegyeztetésből. Ám több szervezet is kinyilvánította, nem kívánnak visszatérni ide. Úgy érzem, hogy az oldalon belül pozitív folyamat indult be, amelyben elmaradnak ezek a szélsőséges megoldások. Jobban is , ha a szakszervezetek az ilyen jellegű belső vitáikat félreteszik. A jelenlegi problémák között ugyanis nagyon rosszul venné ki magát, ha olyan vélemények terjednének el: amit most a munkavállalók kaptak, azt a kormánynak köszönhetik, nem pedig a szakszervezeteknek , amelyek a háromszázalékos emeléssel szembekerülve egymással vitatkoznak. Azt hiszem, a szakszervezetekben megvan a bölcsesség, hogy ne essenek e hibába. A legutóbbi tárgyalások arra utalnak, képesek vagyunk a valódi problémákra koncentrálni. Sőt, azt gondolom, hogy egy átfogó megállapodásban meg tudnánk egyezni az alapkérdésekben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.