Ötven évig élt, 15 kilométeres sebességgel futott és 76 centis volt a nyomtávja a fenyvesi kisvasútnak. A gigantomán elképzelésekben bővelkedő, fellegekben járó kommunista elit – sőt, talán maga Rákosi Mátyás – agyából pattant ki az ötlet: a tőzeges, lápos Nagybereket a Dunántúl éléskamrájává teszik. A realitás mellett főként az infrastruktúra hiányzott: a mocsaras, tőzeges talajon nem lehetett olyan úthálózatot építeni, amely elbírta volna a rendszeres szállítóforgalmat. Így a választás a vasútra esett, s 1950-ben megkezdődött a száz kilométeresre tervezett hálózat kiépítése.
A nagyszabású terv gyors megvalósításán politikai elítéltek is dolgoztak: 1951-től 53-ig üzemeltek Fenyves környékén a rabtáborok. A vasúti hálózatot hét évig építették, ekkor abbamaradtak a munkálatok, mivel a Balatonnagybereki Állami Gazdaság nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. A teljes vágányhálózat ekkor 62 kilométert tett ki.
A kisvasutat kezdetben főleg teherszállításra, részben a munkások utaztatására használták. Ám az állami gazdaság vonzáskörében letelepülők száma nőtt; az iskoláskorú gyermekek szállítását is meg kellett oldani. Végül 1956 júniusában megkezdődött a menetrend szerinti személyszállítás, fokozatosan felváltva a teherfuvarozást.
Az állami gazdaságra, illetve a környékbeli majorokra a hetvenes évek elejétől rossz idők jártak. A teherszállítás veszteségessé vált, ám – a csisztapusztai gyógyfürdő idegenforgalmi vonzerejének köszönhetően – a kisvasút „telt házzal” üzemelt még a rendszerváltást megelőző évtizedben is. A vasúti pálya állapota azonban egyre romlott: 1994-ig csupán két alkalommal, összesen két kilométer hosszúságban építették át. 1997-ben megkongatták a vészharangot: a közlekedés leállítását csak tiltakozó akcióval tudta megakadályozni Balatonfenyves polgármestere. Huszonötmilliós minisztériumi gyorssegélyből végül lecseréltek nyolcezer talpfát és vasbetonaljat a somogyszentpáli és táskai vonalon, ez azonban csak időleges segítséget jelentett. Idén tavasszal felröppent a hír, hogy felújítják a teljes vasúti pályát. A csisztapusztai vonal valóban megújul jövő nyárra, ám szeptember elsejétől megszűnt a Pálmajortól Somogyszentpálig vezető, illetve a Táska községbe tartó szakasz, és októbertől a Balatonfenyvestől Pálmajorig futó pályán felújítás miatt előreláthatólag úgyszintén beszüntetik a személyszállítást.
Somogyszentpálban már most benőtte a talpfákat a gaz. A vasúti megállóhelyen – hasonlóan a kisvonat többi „állomásához” – senki nem teljesített szolgálatot. Balatonfenyvesen viszont tizennégy alkalmazott dolgozott, őket az üzemszünet elrendelését követően más szakaszokra helyezik át.
– A nyolcvanas években a peremközségekben – Táskán, Somogyszentpálon – még nem volt iskola, így a diákok vonattal jártak át Fenyvesre – meséli Balogh Imre üzemfőnök. – Legutóbb már csak egy gyermeket szállított a vonat. Munkalehetőség nagyon kevés van. Az állami gazdaság valamikor 2600 embert foglalkoztatott, ma a dolgozók száma alig haladja meg a százat. Tudom, hogy érint néhány embert az üzemszünet. Ez nehéz helyzet, problémát okoz, de mi nem tudunk mit tenni – teszi hozzá.
Balogh Imre nemcsak üzemfőnöke, hanem krónikása is a kisvasútnak: 1998-ban kétnyelvű tájékoztató könyvecskét írt a gazdasági vasút történetéről (ez a forrása a fenti összefoglalónak is). Ebben részletezi az érintett települések és a Nagyberek nevezetességeit, s megismerteti az olvasót a vasút járműveivel. A fotókkal, térképekkel illusztrált füzet kedvet hoz a barangoláshoz. Ez gyalog fáradságos, autóval felszínes – hiszen az aszfaltutak jórészt alig érintik a bereket. Aki valóban látni akarja e tájat, felül a kisvasútra – jobban mondva végigsétál a pályán, hiszen a vasút már nem működik.
Nemcsak fél évszázada, most is szőttek terveket a Nagyberekkel. Nem cukorrépa-ültetvényt, olajfúrókutat vagy gumigyárat álmodtak ide, hanem turistaparadicsomot, amit tökéletesen kiszolgált volna a kisvasút, sőt ezáltal visszakaphatta volna méltó rangját.
Idén februárban Fenyves polgármesterének kezdeményezésére tizenhárom önkormányzat, három gazdasági társaság, egy természetvédelmi szervezet és a MÁV összefogásával megalakult a Balaton–Boronka Kisvasút Kht. A térség turisztikai vonzerejének növelését, a kisvasút felújítását célzó vállalkozás jövője szeptember elsejétől kérdésessé vált.
– A következő közgyűlésen kérni fogom az alapítókat, hogy fontolják meg, mi lehet a kht. jövője – mondta Lombár Gábor. Fenyves polgármestere – ismerve a rossz példákat – attól tart: nem ideiglenes, hanem végleges lesz a most elrendelt üzemszünet. A MÁV határozatát egyébként sem érti. – Az a szakasz, ahol a vasút változatlanul közlekedik, roszszabb állapotban van, mint azok a pályarészek, amelyeket megszüntetnek. Ha valóban felújításról van szó, miért nem folyamatosan, kisebb szakaszok lezárásával végzi a MÁV a munkálatokat?
Tény, hogy egyszerűbb kiiktatni egy-egy vasútvonalat, mint hétszázmilliót költeni a teljes pályarekonstrukcióra. A költségek mellett igen fontos szempont lehet, hogy az Ordacsehiig tervezett autópálya keresztezné a kisvasút Fenyvestől Pálmajorig tartó (várhatóan októberig üzemelő) vonalát, s az érintett részen Lombár Gábor tudomása szerint felüljárót kellene emelni. Ami persze megdrágítja és bonyolítja az autópálya-szakasz megépítését.
A polgármester tíz éve lépett hivatalába, azóta levelezik a kisvasút fennmaradása, felújítása érdekében az érintett szervekkel. Mostanáig sikerült elérnie, hogy a gazdasági vasút üzemelését ne állítsák le, az elmúlt hetekben azonban a Medgyessy-kormány által kinevezett MÁV-vezetés meghozta a döntést. Ezzel a kht. tervei is füstbe mentek – legalábbis egy időre.
– Esős napokon a turisták felültek a kisvasútra, s eldöcögtek Táskára, ahol a több száz éves pincékben pörkölt és pálinka várta őket. A Fenyvestől tizenkét kilométerre levő község a vasúti szakasz lezárásával ezután csak nagy kerülővel közelíthető meg – sorolja a hátrányokat Lombár Gábor, hozzátéve: a kht. tevékenysége pont e Balaton-parttól távolabb eső, de idegenforgalmi és természetvédelmi szempontokból igen figyelemreméltó települések és környékük turizmusának fellendítésére irányult volna, ha a tervekben oroszlánrészhez jutó kisvasutat sikerült volna megtartani, felújítani. Mint megtudtuk, a társaság elképzelései szerint a fenyvesi gazdasági vasutat egy tizenkét kilométeres szakasz kiépítésével összekötötték volna a boronkaival, így az érdeklődő akár Mesztegnyőig eljuthatott volna Balatonfenyvesről.
– Szerettük volna megőrizni ezt a páratlan szépségű tájat. Az Európa-szerte híres természetvédelmi területre nem engedtük volna be az autókat. Sőt, terveink közt az is szerepelt, hogy a kht. átveszi a fenyvesi és a boronkai kisvasút üzemeltetését. – A polgármester megemlíti még a Duna– Dráva Nemzeti Parkkal közös elképzelésüket is: tanulóösvények kiépítését a vasúti megállóhelyek mellett.
A környék nevezetességei – a táskai műemlék jellegű pincesorok, a csisztai gyógyfürdő, a népművészetéről híres Buzsák, illetve a páratlan szépségű táj méltán tarthat igényt a nagyobb ismertségre.
A vasút utolsó napján két fiatal őgyelgett a bezárt pénztár előtt. Az egyik vasutastól kérdezték, mikor megy a csisztai vonat. Az csak a fejét csóválta, mondván: jövőre.
Ötven éve éltünk együtt a kisvasúttal – zárta beszélgetésünket a polgármester. – A mozdonyfütty Fenyveshez tartozott. Most elvesznek egy darabot az életünkből.
Befuccsolt a droglegalizáció Németországban, lázadoznak a tartományok, az állampolgárok szigorítanának
