Szomorú környezetvédelmi nap

A hét vége a környezetvédelem jegyében telt el a fővárosban. A főpolgármester politikai ellenfelei a civil szervezetekkel karöltve fórumokon, kerékpáros felvonuláson tiltakoztak Budapest környezeti állapota miatt. A főváros által támogatott autómentes nap tervezett Andrássy úti programjainak nagy részét viszont sajnos elmosta az eső. A környezetvédők érthetetlennek tartják, hogy a rendezvény kerékpáros felvonulását – amelyre a rossz idő ellenére sokan jelentkeztek – betiltotta a budapesti rendőrfőkapitány.

2002. 09. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kibabrált a természet a környezetvédőkkel vasárnap, az Andrássy úti autómentes napon. A kerékpárosokkal meg Budapest rendőrfőkapitánya, aki letiltotta a biciklisek városi felvonulását arra hivatkozva, hogy a rendezvény zavarja a forgalmat(!). A tervezett rendezvények nagy részét elmosta az eső, de a lelkes környezetvédők a zordabb időjárás ellenére is a helyszínen agitáltak.
Az Andrássy úti Divatcsarnoknál ökológusok, városépítők és természetvédők nyilatkozatait tekinthették meg a vendégek egy videokivetítőn, amely körül tárlatot rendeztek be a városépítészetről és a levegőbe kerülő, üvegházhatást okozó gázok mennyiségét csökkentő bioüzemanyagokról.
– A környezetvédelemnek abszolút elsőbbsége van a fővárosi városfejlesztési koncepcióban – közölte a főpolgármester a helyszínen, és kifejtette: a jövő héten a kormány elé kerülő koncepcióban a tömegközlekedés fejlesztése révén érvényesülnek majd leginkább a környezetvédelmi szempontok.
Kóródi Mária környezetvédelmi miniszter elmondta: a tárcánál több levegőtisztaság-védelmi program készül. Jelenleg tart a gépjárművek zöldkártyarendszere szigorításának szakmai előkészítése, és adókedvezményekkel segítenék a megújuló energiaforrások beruházásait is.
Demszky Gábor két választási ellenfelét is szembesíthette volna a terveivel, ha megjelenik azon a pénteki fórumon, ahol Gy. Németh Erzsébet szocialista és Schmitt Pál független jelölttel vitázhatott volna a főváros környezetvédelmi kérdéseiről.
Gy. Németh Erzsébet elismerte, hogy a főváros környezeti állapotával senki nem lehet elégedett. A jelölt kijelentette, hogy egy-két héten belül, Schmitt Pálhoz hasonlóan ő is aláír egy megállapodást a Levegő Munkacsoporttal, bár nem ért egyet a civil szervezet ajánlásának minden tételével. Megjegyezte: szükség van a fővárosi útfelújításokra, de nem úgy, ahogyan azt Demszky Gábor teszi, mert a közlekedési káoszt már nem tudja elviselni a város. Gy. Németh Erzsébet ígérte a fővárosi autóbuszok és villamosok cseréjét, az M0-s északi hídjának megépítését, a hulladékszigetek számának növelését, a Városliget, a Népliget és a Csepel-sziget zöld területeinek megújítását és a rákospalotai égetőmű korszerűsítését.
Schmitt Pál figyelmeztető jelnek tartotta, hogy Demszky Gábor éppen az etikáról és a környezetvédelemről szóló egyeztetésről tartotta távol magát. Felhívta a figyelmet arra, hogy a Nemzetközi Olimpiai Bizottság környezetvédelmi bizottságának elnökeként mindig rendkívül fontosnak tartotta a környezetvédelmi szempontok érvényesítését.
– Ezért ígértem meg, hogy megválasztásom esetén a Levegő Munkacsoport ajánlásainak szellemében fogom vezetni a várost, és minden beruházáshoz, már a tervezési szakaszban, megkérem a környezetvédő szervezetek véleményét – mondta Schmitt Pál, aki csapnivalónak nevezte a főváros környezeti állapotát. Leszögezte: le kell állítani azt a folyamatot, amelynek eredményeként tíz év alatt három városligetnyi zöld tűnt el beton és aszfalt alatt. Emiatt háromszázezer ember költözött el a fővárosból, és háromszorosára nőtt a budapesti asztmások, két és félszeresére a tüdőrákosok száma. A jelölt az „álló autók és a járó motorok városának” nevezte Budapestet, és szintén megígérte, hogy a közösségi közlekedés javításával, a zöld területek megóvásával, a szelektív hulladékgyűjtés bevezetésével, a rákospalotai égetőmű korszerűsítésével és a zajszennyezés csökkentésével járul hozzá a főváros környezeti állapotának javításához. Ehhez azonban szerinte száműzni kell a pusztán politikai érdekek érvényesítését a főváros vezetésében, és komoly szakmai döntések mentén kell működtetni a várost.
– Naponta harminc perccel, évente egy héttel több szabadidőhöz juthatnak a budapestiek, ha megfelelően szervezett a város közlekedése – jelentette ki Schmitt Pál független főpolgármester-jelölt egy nappal később. Mint mondta, „dugóhúzónak” elnevezett programja éppen erre adna lehetőséget. Schmitt létrehozna egy aktív forgalomirányító központot, ide futna be minden információ a közlekedés helyzetéről.

Az autósokat egy elektronikus táblarendszer tájékoztatná a várható torlódásokról, az elkerülőutakról és a parkolóhelyek számáról is.
A főpolgármester-jelölt védett buszsávokat alakítana ki a városban, amelyet a jelenleginél lényegesen szigorúbban őriznének. Így a buszok megfelelő sebességgel haladhatnának akkor is, ha egyébként dugó van az érintett útvonalon. Schmitt adókedvezményekkel és anyagi támogatással is segítené a vállalkozókat a parkolóházak építésében. Mint mondta, a P+R parkolórendszer is jelentős fejlesztésre szorul. Budapesten ugyanis összesen 230 ezer olyan autó közlekedik naponta, amelynek tulajdonosa nem a fővárosban lakik. Schmitt közölte: jelenleg mindössze 4500 P+R parkolóhely van Budapesten. – Ha a bejáró autók tíz százalékát szeretnénk a város szélén tartani, akkor is 23 ezer parkolóhelyre van szükség – mutatott rá a főpolgármester-jelölt. Közölte azt is: a parkolókat őrizni kell, hogy a bejárók nyugodtan otthagyhassák autóikat.
A főpolgármester-jelölt akadálymentesítené az aluljárókat, egy órával meghosszabbítaná a BKV üzemidejét és hétvégén a fiataloknak ingyenessé tenné a tömegközlekedést.
A főpolgármester-jelölt tizenkét esztendő alatt építené meg a 4-es és az 5-ös metrót, a három új Duna-hidat. Ugyancsak tizenkét év alatt újítaná fel az összes budapesti utat és cserélné le a BKV járműveit. Schmitt Pál kiemelte: a városban számtalan olyan vasúti sín van a peremkerületekben, amit nem használnak. A jelenleg felesleges sínhálózat beüzemelésével egy olyan körvasutat lehetne kialakítani, amely közvetlen összeköttetést biztosítana a külső városrészek között.
Az autómentes naphoz kapcsolódva kerékpáros felvonulást szervezett szombaton a Fidelitas, az Ifjúsági Demokrata Fórum (IDF), az Ifjúsági Kereszténydemokarata Szövetség (IKSZ) és az Áprilisi Ifjak. Az eseményen Rogán Antal országgyűlési képviselő, a Fidelitas fővárosi elnöke arra hívta fel a figyelmet: Budapesten van egy új nemzedék, amely a fővárost otthonának tekinti, és azt szeretné, hogy az élhető város, élhető otthon legyen. Rogán rámutatott: Budapesten egy főre mindössze hat centiméter kerékpárút jut, és egy esztendővel ezelőtt Demszky Gábor hétéves tervében még nem szerepelt bicikliút építése.
A képviselő arra kérte a budapestieket, válasszanak új főpolgármestert, aki képes lesz az élhető Budapest megteremtésére.
Rogán bejelentette: a jobboldali pártok ifjúsági szervezetei Budapesten összesen ötvenegy képviselőjelöltet indítanak. Közölte: a parlamentben kezdeményezik majd, hogy az első öt évben a fiatalok a lakásbérleti díj legalább ötven százalékát leírhassák adójukból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.