Kibabrált a természet a környezetvédőkkel vasárnap, az Andrássy úti autómentes napon. A kerékpárosokkal meg Budapest rendőrfőkapitánya, aki letiltotta a biciklisek városi felvonulását arra hivatkozva, hogy a rendezvény zavarja a forgalmat(!). A tervezett rendezvények nagy részét elmosta az eső, de a lelkes környezetvédők a zordabb időjárás ellenére is a helyszínen agitáltak.
Az Andrássy úti Divatcsarnoknál ökológusok, városépítők és természetvédők nyilatkozatait tekinthették meg a vendégek egy videokivetítőn, amely körül tárlatot rendeztek be a városépítészetről és a levegőbe kerülő, üvegházhatást okozó gázok mennyiségét csökkentő bioüzemanyagokról.
– A környezetvédelemnek abszolút elsőbbsége van a fővárosi városfejlesztési koncepcióban – közölte a főpolgármester a helyszínen, és kifejtette: a jövő héten a kormány elé kerülő koncepcióban a tömegközlekedés fejlesztése révén érvényesülnek majd leginkább a környezetvédelmi szempontok.
Kóródi Mária környezetvédelmi miniszter elmondta: a tárcánál több levegőtisztaság-védelmi program készül. Jelenleg tart a gépjárművek zöldkártyarendszere szigorításának szakmai előkészítése, és adókedvezményekkel segítenék a megújuló energiaforrások beruházásait is.
Demszky Gábor két választási ellenfelét is szembesíthette volna a terveivel, ha megjelenik azon a pénteki fórumon, ahol Gy. Németh Erzsébet szocialista és Schmitt Pál független jelölttel vitázhatott volna a főváros környezetvédelmi kérdéseiről.
Gy. Németh Erzsébet elismerte, hogy a főváros környezeti állapotával senki nem lehet elégedett. A jelölt kijelentette, hogy egy-két héten belül, Schmitt Pálhoz hasonlóan ő is aláír egy megállapodást a Levegő Munkacsoporttal, bár nem ért egyet a civil szervezet ajánlásának minden tételével. Megjegyezte: szükség van a fővárosi útfelújításokra, de nem úgy, ahogyan azt Demszky Gábor teszi, mert a közlekedési káoszt már nem tudja elviselni a város. Gy. Németh Erzsébet ígérte a fővárosi autóbuszok és villamosok cseréjét, az M0-s északi hídjának megépítését, a hulladékszigetek számának növelését, a Városliget, a Népliget és a Csepel-sziget zöld területeinek megújítását és a rákospalotai égetőmű korszerűsítését.
Schmitt Pál figyelmeztető jelnek tartotta, hogy Demszky Gábor éppen az etikáról és a környezetvédelemről szóló egyeztetésről tartotta távol magát. Felhívta a figyelmet arra, hogy a Nemzetközi Olimpiai Bizottság környezetvédelmi bizottságának elnökeként mindig rendkívül fontosnak tartotta a környezetvédelmi szempontok érvényesítését.
– Ezért ígértem meg, hogy megválasztásom esetén a Levegő Munkacsoport ajánlásainak szellemében fogom vezetni a várost, és minden beruházáshoz, már a tervezési szakaszban, megkérem a környezetvédő szervezetek véleményét – mondta Schmitt Pál, aki csapnivalónak nevezte a főváros környezeti állapotát. Leszögezte: le kell állítani azt a folyamatot, amelynek eredményeként tíz év alatt három városligetnyi zöld tűnt el beton és aszfalt alatt. Emiatt háromszázezer ember költözött el a fővárosból, és háromszorosára nőtt a budapesti asztmások, két és félszeresére a tüdőrákosok száma. A jelölt az „álló autók és a járó motorok városának” nevezte Budapestet, és szintén megígérte, hogy a közösségi közlekedés javításával, a zöld területek megóvásával, a szelektív hulladékgyűjtés bevezetésével, a rákospalotai égetőmű korszerűsítésével és a zajszennyezés csökkentésével járul hozzá a főváros környezeti állapotának javításához. Ehhez azonban szerinte száműzni kell a pusztán politikai érdekek érvényesítését a főváros vezetésében, és komoly szakmai döntések mentén kell működtetni a várost.
– Naponta harminc perccel, évente egy héttel több szabadidőhöz juthatnak a budapestiek, ha megfelelően szervezett a város közlekedése – jelentette ki Schmitt Pál független főpolgármester-jelölt egy nappal később. Mint mondta, „dugóhúzónak” elnevezett programja éppen erre adna lehetőséget. Schmitt létrehozna egy aktív forgalomirányító központot, ide futna be minden információ a közlekedés helyzetéről.
Az autósokat egy elektronikus táblarendszer tájékoztatná a várható torlódásokról, az elkerülőutakról és a parkolóhelyek számáról is.
A főpolgármester-jelölt védett buszsávokat alakítana ki a városban, amelyet a jelenleginél lényegesen szigorúbban őriznének. Így a buszok megfelelő sebességgel haladhatnának akkor is, ha egyébként dugó van az érintett útvonalon. Schmitt adókedvezményekkel és anyagi támogatással is segítené a vállalkozókat a parkolóházak építésében. Mint mondta, a P+R parkolórendszer is jelentős fejlesztésre szorul. Budapesten ugyanis összesen 230 ezer olyan autó közlekedik naponta, amelynek tulajdonosa nem a fővárosban lakik. Schmitt közölte: jelenleg mindössze 4500 P+R parkolóhely van Budapesten. – Ha a bejáró autók tíz százalékát szeretnénk a város szélén tartani, akkor is 23 ezer parkolóhelyre van szükség – mutatott rá a főpolgármester-jelölt. Közölte azt is: a parkolókat őrizni kell, hogy a bejárók nyugodtan otthagyhassák autóikat.
A főpolgármester-jelölt akadálymentesítené az aluljárókat, egy órával meghosszabbítaná a BKV üzemidejét és hétvégén a fiataloknak ingyenessé tenné a tömegközlekedést.
A főpolgármester-jelölt tizenkét esztendő alatt építené meg a 4-es és az 5-ös metrót, a három új Duna-hidat. Ugyancsak tizenkét év alatt újítaná fel az összes budapesti utat és cserélné le a BKV járműveit. Schmitt Pál kiemelte: a városban számtalan olyan vasúti sín van a peremkerületekben, amit nem használnak. A jelenleg felesleges sínhálózat beüzemelésével egy olyan körvasutat lehetne kialakítani, amely közvetlen összeköttetést biztosítana a külső városrészek között.
Az autómentes naphoz kapcsolódva kerékpáros felvonulást szervezett szombaton a Fidelitas, az Ifjúsági Demokrata Fórum (IDF), az Ifjúsági Kereszténydemokarata Szövetség (IKSZ) és az Áprilisi Ifjak. Az eseményen Rogán Antal országgyűlési képviselő, a Fidelitas fővárosi elnöke arra hívta fel a figyelmet: Budapesten van egy új nemzedék, amely a fővárost otthonának tekinti, és azt szeretné, hogy az élhető város, élhető otthon legyen. Rogán rámutatott: Budapesten egy főre mindössze hat centiméter kerékpárút jut, és egy esztendővel ezelőtt Demszky Gábor hétéves tervében még nem szerepelt bicikliút építése.
A képviselő arra kérte a budapestieket, válasszanak új főpolgármestert, aki képes lesz az élhető Budapest megteremtésére.
Rogán bejelentette: a jobboldali pártok ifjúsági szervezetei Budapesten összesen ötvenegy képviselőjelöltet indítanak. Közölte: a parlamentben kezdeményezik majd, hogy az első öt évben a fiatalok a lakásbérleti díj legalább ötven százalékát leírhassák adójukból.

Magyar Péter véleménye 180 fokos fordulatot vett ebben a fontos kérdésben