Veszélyes anyagok a lefolyókban

A napokban arról értesítették lapunkat, hogy egy veszélyes hulladékok elszállításával és szennyvízszállítással foglalkozó cég feltehetőleg rendszeresen multicégektől begyűjtött zsírmaradékot, olajos iszapot és egyéb szennyező anyagot enged le a fővárosi szennyvízcsatorna-hálózatba. A Fővárosi Csatornázási Művek Rt. számos alkalommal észlel olyan szennyezést, amely illegális tevékenységnek köszönhető, de szinte lehetetlen leleplezni a károkozókat.

2002. 09. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre többször észlelnek a szakemberek a szokásosnál nagyobb cinkterhelést, zsírokat és egyéb veszélyes anyagokat a fővárosi szennyvízcsatornák átemelőinél és a vezetékek tisztításánál. A környezetszenynyezők leleplezése azonban nagyon nehéz – nyilatkozta lapunknak Ponty Magdolna, a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) Rt. környezetvédelmi csoportjának vezetője, aki tegnap a XVIII. kerületi, pestszentlőrinci ürítőnél lakossági bejelentés alapján ellenőrzött egy szennyvízszállítót. A bejelentők hónapok óta rejtett kamerával figyelik a szerintük illegális tevékenységet folytató Dimer Kft. autóit, és állítják: a cég szállító járművei a város csatornaszemeinél kétes eredetű anyagokat engednek le, pedig ezeken a helyeken csak lakossági szennyvizet üríthetnének.
Varga Zsolt, a cég egykori gépkocsivezetője kijelentette: kétéves munkaviszonya alatt csak egyszer kellett olyan helyre szállítania, ahol veszélyes anyagokat kezelnek, egyébként egyenesen a csatornába töltötték a benzinkutak kocsimosójából vagy a galvánüzemekből származó szennyezett anyagot, illetve multicégektől és kisebb vendéglőkből összegyűjtött zsíradékot.
– Láttam, hogy naponta mentek az autók a benzinkutakhoz, kéthetente a XVIII. kerületi galvánüzemekhez, illetve ritkábban más multicégekhez, de innen egyenesen a lőrinci ürítőhöz vagy más csatornaszemekhez szállították a veszélyes anyagokat – állította Varga Zsolt, hozzátéve: a cég főként a Mol Rt. kútjaitól szállított, de szerződésben áll más multicégekkel is, akik valószínűleg azért választották, mert jóval olcsóbban vállalta a szállítást. Az egykori alkalmazott állította azt is, hogy a Dimer Kft. rendelkezik olyan berendezéssel, amellyel ezeknek az anyagoknak egy részét feldolgozhatná, illetve különválaszthatná a károsabb alkotórészeket, de nem látta, hogy ezt a gépet egyszer is használták volna.
Ponty Magdolna tájékoztatása szerint a XVIII. kerületi helyszínen mintát vettek a leengedett anyagból, de csak egy hét múlva derül ki a vizsgálat eredménye. – Sajnos szúrópróba-szerűen ellenőrizhetjük csak a csatornaszemekhez járó autókat, de eddig egyet sem sikerült végigkövetni az üzemtől az ürítőhelyig, hogy bebizonyíthassuk az esetleges szennyezést – panaszolta a csoportvezető, aki szerint az illegális anyagok kiindulási helyét is szinte lehetetlen később megtalálni, mert a fővárosban harminc csatornaszemnél engedélyezik a lakossági szennyvíz leeresztését, és ezt nem nehéz kijátszani.
– A gondok miatt a csatornázási művek kezdeményezi, hogy mindenhol számítógépes minőségi ellenőrzésre alkalmas állomások legyenek a fővárosban, ahol csak mágneskártyával lehet elvégezni a leeresztést, de olyan sok a csatornázatlan terület Budapesten, hogy ez egyelőre megoldhatatlan – tudtuk meg Szilágyi Mihálytól, az FCSM Rt. hálózati igazgatójától, aki megjegyezte: kívánatos lenne az is, hogy műholdas helymeghatározóval szereljék fel a szállítóautókat, de jelenleg még erre sincs lehetőség.
Csiszárik István, a Dimer Kft. ügyvezető igazgatója telefonon nem volt hajlandó nyilatkozni lapunknak. Kezdetben sajtóperrel fenyegette meg munkatársunkat, majd személyes találkozót javasolt, de erre csak lapzárta után adott lehetőséget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.