Egyre többször észlelnek a szakemberek a szokásosnál nagyobb cinkterhelést, zsírokat és egyéb veszélyes anyagokat a fővárosi szennyvízcsatornák átemelőinél és a vezetékek tisztításánál. A környezetszenynyezők leleplezése azonban nagyon nehéz – nyilatkozta lapunknak Ponty Magdolna, a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) Rt. környezetvédelmi csoportjának vezetője, aki tegnap a XVIII. kerületi, pestszentlőrinci ürítőnél lakossági bejelentés alapján ellenőrzött egy szennyvízszállítót. A bejelentők hónapok óta rejtett kamerával figyelik a szerintük illegális tevékenységet folytató Dimer Kft. autóit, és állítják: a cég szállító járművei a város csatornaszemeinél kétes eredetű anyagokat engednek le, pedig ezeken a helyeken csak lakossági szennyvizet üríthetnének.
Varga Zsolt, a cég egykori gépkocsivezetője kijelentette: kétéves munkaviszonya alatt csak egyszer kellett olyan helyre szállítania, ahol veszélyes anyagokat kezelnek, egyébként egyenesen a csatornába töltötték a benzinkutak kocsimosójából vagy a galvánüzemekből származó szennyezett anyagot, illetve multicégektől és kisebb vendéglőkből összegyűjtött zsíradékot.
– Láttam, hogy naponta mentek az autók a benzinkutakhoz, kéthetente a XVIII. kerületi galvánüzemekhez, illetve ritkábban más multicégekhez, de innen egyenesen a lőrinci ürítőhöz vagy más csatornaszemekhez szállították a veszélyes anyagokat – állította Varga Zsolt, hozzátéve: a cég főként a Mol Rt. kútjaitól szállított, de szerződésben áll más multicégekkel is, akik valószínűleg azért választották, mert jóval olcsóbban vállalta a szállítást. Az egykori alkalmazott állította azt is, hogy a Dimer Kft. rendelkezik olyan berendezéssel, amellyel ezeknek az anyagoknak egy részét feldolgozhatná, illetve különválaszthatná a károsabb alkotórészeket, de nem látta, hogy ezt a gépet egyszer is használták volna.
Ponty Magdolna tájékoztatása szerint a XVIII. kerületi helyszínen mintát vettek a leengedett anyagból, de csak egy hét múlva derül ki a vizsgálat eredménye. – Sajnos szúrópróba-szerűen ellenőrizhetjük csak a csatornaszemekhez járó autókat, de eddig egyet sem sikerült végigkövetni az üzemtől az ürítőhelyig, hogy bebizonyíthassuk az esetleges szennyezést – panaszolta a csoportvezető, aki szerint az illegális anyagok kiindulási helyét is szinte lehetetlen később megtalálni, mert a fővárosban harminc csatornaszemnél engedélyezik a lakossági szennyvíz leeresztését, és ezt nem nehéz kijátszani.
– A gondok miatt a csatornázási művek kezdeményezi, hogy mindenhol számítógépes minőségi ellenőrzésre alkalmas állomások legyenek a fővárosban, ahol csak mágneskártyával lehet elvégezni a leeresztést, de olyan sok a csatornázatlan terület Budapesten, hogy ez egyelőre megoldhatatlan – tudtuk meg Szilágyi Mihálytól, az FCSM Rt. hálózati igazgatójától, aki megjegyezte: kívánatos lenne az is, hogy műholdas helymeghatározóval szereljék fel a szállítóautókat, de jelenleg még erre sincs lehetőség.
Csiszárik István, a Dimer Kft. ügyvezető igazgatója telefonon nem volt hajlandó nyilatkozni lapunknak. Kezdetben sajtóperrel fenyegette meg munkatársunkat, majd személyes találkozót javasolt, de erre csak lapzárta után adott lehetőséget.

Gyárfás Tamás: Ez nem egy játékfilm, nem egy regény, ez az életem. Ennyi volt