Budapestet védi a Védegylet

Növekedés vagy fejlődés címmel tartott vitát a Védegylet tegnap délután a Magyar Rádió márványtermében, ahová meghívták Demszky Gábor főpolgármestert. A civil szervezetek szerint a 4-es metró építése és a közútfejlesztések helyett a fővárosnak a meglévő tömegközlekedési hálózat felújítására kellene fordítania az erőforrásait.

2002. 10. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Környezetvédő szervezetek hívták meg Demszky Gábor főpolgármestert, hogy megvitassák vele a Védegylet Budapest várospolitikájáról szóló állásfoglalását. A fórumot szervező Védegylet szükségesnek tartja a Fővárosi Közmunkák Tanácsához hasonló testület létrehozását, amely a jogszabályok betartását szigorúbban ellenőrizheti. A környezetvédők követelik azt is, hogy ne épüljön több bevásárlóközpont a budapesti agglomeráció területén, és a főváros a kereskedelem fejlesztése során részesítse előnyben a helyi vállalkozások, a főváros környéki mezőgazdasági termelők piacra jutását. A főpolgármester meghívói kívánatosnak tartják azt, hogy a közlekedés tervezésénél a fő cél a motorizált közlekedési igények csökkentése legyen, a gyalogos, kerékpáros és közösségi közlekedés javára. A Védegylet szerint a 4-es metró megépítése helyett az erőforrásokat a meglévő tömegközlekedési hálózat felújítására és fejlesztésére kell fordítani, különös tekintettel az elővárosi vasúthálózat kiépítésére. A Védegylet szükségesnek tartja azt is, hogy a főváros a fizetőparkolás teljes körűvé tételével és autómentes zónák kialakításával tartsa távol a belvárostól a felesleges gépkocsiforgalmat, és a jövőben ne építsen mélyparkolókat a fásított közterek alá.
Demszky Gábor a vitafórumon kifejtette, hogy a külföldi befektetők által épített bevásárlóközpontokra azért is szükség van, mert az ezekből származó adóbevételek elengedhetetlenek a város fejlesztéséhez szükséges gazdasági növekedéshez. A főpolgármester leszögezte: a főváros csak egy keretszabályozási tervet alkothat, de a részletes szabályozás a kerületek hatáskörébe tartozik. Ha a városrészek egyetértenek az övezetátsorolásokkal és a beépítésekkel, akkor általában a főváros csak korlátozni szokta a kereskedelmi célú beruházásokat. A főváros zöld területeivel kapcsolatban Demszky Gábor elismerte, hogy azok állapota és mértéke nem ad okot az elégedettségre. Állítása szerint a főváros ezért 23 milliárd forintot irányzott elő egy környezetvédelmi programra, és így évről évre többet költhet a zöld területek felújítására. Megjegyezte: nem lehet csak a fővároson számon kérni a zöld területek eltüntetését, mert ezért részben felelősek a kerületek is. Budapest jelenlegi vezetője szerint azonban szükség van lakásépítésekre a fővárosban, ami újabb beépítéseket eredményezhet, de ezek elsősorban a rozsdaövezetekben kívánatosak. Demszky Gábor egyetértett azzal, hogy szükség van egy közmunkatanácsszerű intézményre, de szerinte ezt a szerepet egy „erős hatáskörökkel” felruházott régiós tanácsnak kell betöltenie. A főpolgármester osztotta a környezetvédők azon véleményét is, hogy meg kell akadályozni a budapestiek kiköltözését az agglomerációba, és ígérete szerint ezért megduplázzák majd a város rehabilitációjára és a tömegközlekedés fejlesztésére fordítandó összegeket. A 4-es metróról szólva a főpolgármester kijelentette: annak megépítése eldöntött tény, sokéves előkészítő munka előzte meg, és a közgyűlés is elfogadta. Demszky Gábor szerint évente legalább 50 milliárd forintos támogatással kell egyensúlyba hozni a BKV gazdálkodását, és a közösségi közlekedés fejlesztésére létre kell hozni a Közlekedési Szövetséget, valamint vissza kell állítani a Horn-kormány által megszüntetett tömegközlekedési támogatást is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.