Új díjak a „kötelezőnél”

E hónap végéig kell biztosítót váltaniuk azoknak, akik jövő év elejétől esetleg másutt szeretnék fizetni „kötelezőjük” díját. A körültekintőbbek évi több ezer forintot spórolhatnak a váltással. Kérdés, hogy megéri-e az átszerződéssel járó fáradság, ha tudjuk: jó néhány biztosító régi ügyfeleinek „hűségbónuszt” ad, vagy más ok miatt alig emeli díjait. Közben az újonnan szerződők tarifái sok helyen akár tíz százalékkal is drágulhatnak.

Binder István
2002. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évente akár több ezer forintot is megtakaríthat az az ügyfél, aki eddig valamelyik drágább társaságnál fizette kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díját, ám november végéig körültekintően választ magának új céget. A legtöbb ügyfélnek azonban megéri „helyben maradni”: a már meglévőkhöz képest ugyanis az új szerződéseknél jövőre jóval nagyobb mértékben emelnek díjat a biztosítók. Több társaság – az ÁB-Aegon, a Generali-Providencia, az OTP Garancia – ráadásul családi vagy hűségbónusszal kedveskedik több éve meglévő ügyfeleinek – derül ki a Netrisk biztosítási brókercég segítségével készített öszszeállításunkból.
A biztosítók díjkalkulációjukat legtöbbször az ügyfél kora és lakhelye, a gépjármű hengerűrtartama (teljesítménye), esetleg az autó „sportossága” alapján számítják ki. Egy-két biztosítónál a jármű típusa is számít. Általános szabály, hogy a budapesti vagy a főváros közvetlen környékén élő, 30 év alatti vagy nagy teljesítményű személyautót üzemeltető ügyfelek díja jóval magasabb. A díjat meghatározó kárstatisztikák szerint viszont jóval ritkábbak a balesetek a vidéken, főképp kistelepülésen élő, idősebb vezetők körében. Jövőre egyébként több biztosító – így az AXA és az Allianz Hungária – is bizonyos vidéki ügyfeleinek nettó (infláció nélkül számított) értéken is csökkenti
a díjat.
A biztosítót nem váltó személyautó-tulajdonosok „kötelezőjének” díja 2003-ra átlagosan öt százalék alatt nő. Az új biztosítót választóktól – rossz döntés esetén – viszont akár tíz százalékkal is többet kérhetnek a társaságok eddigi bejelentései szerint. A várakozások ellenére sem élezte ki a piaci versenyt, s csak részben hozott árcsökkenést, hogy a Pénzügyminisztérium néhány hete megszüntette a díjemeléseknél eddig meglévő felső „plafont”, azaz liberalizálta a tarifákat. Szintén nem járt áreséssel, hogy belépett a piacra a MÁV Általános Biztosító Egyesület, hiszen az nem a vasúti csoporthoz tartozó belépőknek magas csatlakozási költséget szab. A „kötelező” piacára szintén betörni készülő Union Biztosító viszont csak a jövő év közepén hirdetheti meg tarifáit.
Tovább szűkíti a piacot, hogy a Zürich Biztosító a Generali-Providenciával gyakorlatilag megegyező tarifákkal rukkolt elő az új ügyfeleknek. Az ok: a svájci tulajdonos néhány hete eladta a magyar leánycég részvényeit a Generali csoportnak. Ezt megelőzően a felek már egyeztethették áraikat.

Suzuki éves kötelező felelősségbiztosítási díja (Ft)*

Biztosító 2002 2003
ÁB-Aegon 32 940 33 840
Allianz Hungária 38 160 43 740
Argosz 30 741 33 204
AXA 29 640 34 886
Európa 24 033 28 839
Generali-Providencia 35 907 42 921
Közlekedési Bizt. Egy.** 25 915 41 245
MÁV Ált. Bizt. Egy.*** – 65 848
OTP Garancia 50 328 46 134
Zürich 30 085 42 921

*Budapesti, 40 éves, legalább hároméves vezetői engedéllyel bíró magánszemély részére, akinek bónusz 5-ös kedvezménye van, 1300 köbcentis, 2001 előtt forgalomba helyezett Suzukija van, díját negyedévente banki átutalással fizeti, és nincs hűségbónusza. **plusz évi 1200 forint tagdíj; ***plusz 13 828 forint belépési díj
Forrás: netrisk.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.