Sok sebből vérzik a költségvetés

A 2003. évi költségvetési törvényjavaslat a környezetvédők szerint tovább erősíti azt a kedvezőtlen folyamatot, amelyben a súlyosan természetkárosító tevékenységek előnyben részesülnek a környezetet kímélő programokkal szemben. A civil szervezetek úgy látják, ez komoly gazdasági veszteségeket is okoz, és lehetetlenné teszi, hogy megfeleljünk az Európai Unió követelményeinek.

2002. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Levegő Munkacsoport évről évre megfogalmazza javaslatait egy zöldköltségvetés kialakítására, de sajnos ez idáig süket fülekre talált – jelentette ki Lukács András, a szervezet elnöke. A napokban huszonkét, környezet- és természetvédő civil szervezet tüntetett a Kossuth téren követelve a költségvetési törvényjavaslat megfelelő módosítását.
A szervezetek petíciót is átnyújtottak Medgyessy Péternek, de választ nem kaptak.
Lukács András szerint az egyik legégetőbb gond Magyarországon a mezőgazdaságban jelentkezik. Az intenzív, vegyszeres mezőgazdaságnak ugyanis több mint 200 milliárd forint támogatást kívánnak adni a jövő évben, miközben mindössze 4,5 milliárdot szánnak agrár-környezetvédelemre. Ebből a pénzből legfeljebb három kilométer autópályát lehetne megépíteni. A környezetvédők ezért kérik, hogy az import vegyszereket használó, nagyüzemi mezőgazdaság forrásaiból 15 milliárd forintot csoportosítsanak át az agrár-környezetvédelmi programra. Ez lehetővé tenné azt is, hogy 2004-ben 50 milliárd forint többlettámogatást kapjunk az Európai Uniótól, amely Magyarországgal ellentétben már inkább a környezetkímélő művelési rendszereket támogatja. A zöldköltségvetés ajánlásai komoly gondnak tekintik azt is, hogy szinte korlátok nélkül tüntetik el a zöldterületeket az országban. Az egyik legértékesebb, pótolhatatlan vagyonunk, a termőföld elvesztegetésének csökkentése érdekében azt szeretnék elérni, hogy jelentősen emeljék a földvédelmi járulékot, megszabva a termőföld valóságos árát. A civileket felháborítja az is, hogy miközben csökkentik a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium környezet- és természetvédelmi célokra szánt forrásait, növelik a hadsereg költségvetését. Szerintük a hadi célokra előirányzott összegek egy részét is természetvédelmi feladatokra kellene átcsoportosítani.

Lukács András megdöbbentőnek tartja azt is, hogy a kamionok teljesen ingyen mehetnek át az országon, és 250 milliárd forint adókedvezményt kapnak, miközben évente százmilliós környzeti kárt okoznak az országnak. Ehelyett a civilek szerint a vasúti áruszállítás fejlesztését kell támogatni. A környezetvédők azt kívánják, hogy a Forma–1 Magyar Nagydíjnak ne adják meg a tervezett 3 milliárd forint közvetlen és hasonló nagyságú közvetett támogatást, hogy az így felszabaduló forrásokat a fiatalok környezet- és egészségvédelmi oktatására, nevelésére fordítsák. A kormány költségvetése a természetvédők szerint nem csak ökológiai, hanem gazdasági károkat is okoz, mert az import termékek behozatalát elősegítő tevékenységet részesíti előnyben a környezetkímélő gazdaságok hazai munkaerőt felhasználó termelésével szemben. Úgy vélik, a használt autók tömeges behozatalának ösztönzése helyett például a vasúti személyszállítás forrásait kellene növelni az országban, a gyorsforgalmi úthálózat bővítése helyett pedig a meglévő utak fenntartására, karbantartására kellene fordítani a rendelkezésre álló összegeket. A környezetvédőknek hasonló a véleménye a magyarországi autógyárak 100 milliárd forintos adó- és vámkedvezményéről is. Ehelyett szerintük a tömegközlekedés támogatását kell emelni, és meg kell akadályozni a külföldről érkező üzemanyagdömpinget. A zöldek szeretnék még az ökoturizmus fejlesztését, és az energiahatékonyságot javító beruházások támogatását, valamint a villamos energia, a földgáz és a szén áfájának 25%-os mértékbe történő átsorolását. A földgáz és a villamos energia árai Magyarországon ugyanis jóval alacsonyabbak, mint az Európai Unió országaiban. Ezt a különbséget az EU-hoz történő csatlakozásunkig meg kell szüntetni. Ugyanakkor az EU a külső költségek érvényesítése céljából ezekre az energiahordozókra is külön adót kíván kivetni.
A környezetvédők szerint sürgető feladat, hogy legalább a jelenlegi ausztriai árak szintjére emeljük a hazai energiaárakat, ezt azonban csak megfelelő kompenzációval szabad megvalósítani. A zöldek felháborítónak tartják azt is, hogy a hulladékok ártalmatlanítási költségeit jelenleg a lakosságra terhelik, pedig inkább a hulladékképződést kell csökkenteni, kihasználva az erre megfelelő jogi és közgazdasági eszközöket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.