Térerő

A román jógi kezeit a Mátyás- templom falára helyezte, meditált, és azt mondta: ezen a helyen érzi a magyar történelmet. Pár hét múlva a Szent István-szobor előtt százötven ember meditált spirál alakba rendeződve, összekulcsolt kezekkel, hogy a kozmikus energiák segítségével rezonanciába kerüljenek a magyar nemzeti lélekkel.

2002. 12. 14. 0:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Szentháromság téren, egy ideiglenesen elkerített részen jókora embercsoport. Éppen szűz lányt keresnek a spirálhoz, némi vidámságot keltve ezzel, később pedig a Bak jegyében született fiúra van szükség. A csoport közepén, a földre kuporodva, elmélyülten meditál egy keleti ruhás jógi, akit láthatóan nem zavar a nullához igencsak közelítő hőmérséklet. A résztvevők közül sokan vidékről jöttek, de vannak itt Erdélyből is. Mindannyian egy román jógira várnak, hogy közösen meditáljanak a magyar nemzeti lélek ébredéséért.
Nincs idő csodálkozni, megérkezik a mester, az emberek spirált alkotnak, összekulcsolják kezeiket, és elkezdődik a közel ötven percig tartó meditáció. Jobbnál jobb zenék csendülnek fel egy hordozható magnóból, a relaxációs muzsikát néha Brahms Magyar tánca váltja, az emberek pedig állnak átszellemülten, észre sem véve, hogy közben szemerkélni kezd az eső. A Halászbástyán sétáló turisták néha rájuk is villantanak egyet a vakuval, arra gondolva, hogy otthon majd elmondják a barátoknak, egy fura magyar népszokásnak voltak a szemtanúi. Aztán elhalkul a zene, s a résztvevők kezdenek visszatérni ebbe a világba. Pár perc után elkezdődik az élmények megbeszélése. Egy férfi arról számol be, hogy hatalmas dinamizmust, euforikus szeretetet érzett, és azt, hogy óriási volt az egység közöttük. Egy Bukarest mellett élő magyar nő fontosnak tartja elmondani, hogy most már sokadszor vett részt ilyen lélekébresztő eseményen, de ez volt a legnagyobb élmény: már az érkezésekor hatalmas szeretetet érzett a spirál tagjai iránt, s az esemény után még jobban bízik abban, hogy visszatalál a gyökerekhez ez az elnyugatiasodott világ. A székelyudvarhelyi Balázs Andrea Katalin pedig megerősítést érzett afelől, hogy vállalni kell önmagát és magyarságát, nincs mitől félnie.
Az esemény után mindeki a román mesterrel, Gregorian Bivolaruval akar beszélni, annak ellenére, hogy még pár napig Budapesten lesz, és többször tart előadást. Amíg az interjúra várok, elbeszélgetek a spirált szervező Kőrösi Csoma Jógaegyesület vezetőivel. A magyarországi szervezetet az 1991-ben áttelepült Fischer Szatmári László alapította, hogy a Bivolaru által a nyugati ember számára emészthetővé tett tantra-jógát itt is megismerjék. Jelmondatukat is a nagy utazótól kölcsönözték: „keressetek, kutassatok, mert a világ egyetlen nemzete sem talál annyi kincset kultúrájának gyarapítására, mint a magyar társadalom az ősi indiai kultúra tárházában”. Magyarországon – de más országokra is ez a jellemző – a tagok döntő többsége egyetemista vagy értelmiségi. Budapest mellett öt vidéki városban szerveznek tanfolyamokat, s bár ez volt az első szabadtéri jangspirál, hasonlóra különféle termekben már többször került sor. A módszer Bivolarunak lett kinyilatkoztatva egy mély meditációs állapotban, és abban segít, hogy felébressze a résztvevők lényében a latens kozmikus tudatot, bekapcsolva őket az univerzális szellem földöntúli dimenzióiba. A spirált az állatövi jegyek figyelembevételével alakítják ki: az első ember egy Kos jegyében született fiú, őt egy Kos-lány követi, majd Bika-fiú, Bika-lány és így tovább. Huszonnégy ember után az egész kezdődik elölről. Minél többen vannak, annál erősebb a spirál, és annál nagyobb az asztrális energia. Bárki részt vehet benne, aki vitálisan elég erős és pihent, kivéve a pszichikai betegeket. A transzcendens élményen túl intenzíven gyógyító és energizáló hatása van, s a résztvevők megfigyelhetik magukban azt is, hogy melyik testrészük, szervük beteg.
Időközben sikerül kiszabadítani a mestert a tanítványok gyűrűjéből, és elindulunk egy közeli teázóba beszélgetni. Megtudom, hogy épp Franciaországból érkezett hozzánk, ahol egy új iskolát indított el – a Bivolaru-követők világszerte több mint negyvenezren vannak. A beszélgetésre velünk jönnek a tanítványai, köztük igen dekoratív fiatal hölgyek, akik áhítattal figyelik minden mondatát.
A romániai abszolútumba való spirituális beilleszkedés mozgalmának vezetője már gyerekkorában jóginak készült. 1972-ben létrehozta első jógaiskoláját, melyet előszeretettel látogatott a bukaresti értelmiség egészen addig, amíg a Ceausescu házaspár be nem tiltott minden önálló gondolkodással járó tevékenységet. Mivel titokban folytatta a tanítást, a Securitate letartóztatta. Előzetesbe a leghírhedtebb bukaresti börtönbe kerül, ahonnan úgy szökött meg, hogy telepatikus úton meggyőzte az őröket, csak egy kísérje ki levegőzni az udvarra, és hozzon magával egy létrát. Tettéért másfél évet kapott.

A rendszerváltást megelőzően másodszor is letartóztatták, a diktátor bukása a pszichiátrián érte, ahol kényszerkezelésen vett részt. A forradalom után újra elindultak az iskolái, a külső és belső szabadságra egyaránt szomjas románok özönlöttek a tanfolyamaira. Jelenleg tizenkét „asramot”, vagyis iskolát és számos, a jóga tanításai szerint gyógyító kutatóközpontot vezet. A szellemi mozgalom hívei számára immár rendszeresen nyári táborokat szerveznek, így sikerült Costinesti-ben létrehozni az eddigi legnagyobb spirált közel tízezer résztvevővel. A mester szerint ez nem vallás, sőt mindenkit arra biztatnak, hogy tartsa meg a keresztelésekor kapott hitét. A jóga segít elmélyíteni a kapcsolatokat a földöntúli dolgokkal, így a hit is erősebb lesz általa. A spirál a rezonanciáról szól: az emberek lehívják a kozmikus energiákat, hogy szellemi táplálékkal feltöltődve jobban megismerjék önmagukat, lelkük belső gazdagságát.
Gregorian Bivolarut a rendszerváltozás után is politikai támadások érték Romániában. Sokaknak nem tetszett ugyanis, ahogyan beszélt a szabadkőművesekről: azt állította, hogy ennek a kozmopolita csoportnak az expanziója káros a nemzetekre nézve, a határok felszámolása, a közös pénz és gazdaság feloldja a nemzeti sajátosságokat. Minden népre rábízott valamit az Isten – vallja –, ezért nem szabad egyetlen nemzetté kovácsolni a földrészeket. A rendőrség sokszor razziákat tartott iskoláiban, „leleplező” újságcikkek jelentek meg a mozgalomról, azt állítva, hogy az egész csak arra szolgál, hogy a vezető kiélje szexuális vágyait (Bivolarunak több könyve jelent meg a szexualitásról). Aztán panaszt tett az Amnesty Internationalnál, mire a támadások abbamaradtak.
A mester úgy gondolja, ha a magyar értelmiség megnyílna, és megértené a jógában ismert rezonancia törvényszerűségét, az számos rendkívűli eseményt tenne lehetővé. Segítségével az emberek rájönnek, hogy az intelligencia még nagyobb intelligenciát vonz, a jóság még nagyobb jóságot, a zsenialitás még nagyobb zsenialitást; ám ezzel szemben a szkepticizmus, a közöny még több szkepticizmust és közönyt idéz elő. Azok fognak elsőként kivételes eredményeket elérni a jógában és az életben, akik megértik ezt. Amikor a magyarországi eseményhez helyszínt keresett, a jógi felment a budai várba is. A Halászbástya előtt, a Szent István-szobor lábainál megérezte a hely szellemi és történelmi sugárzását, ezért hívták ide az embereket.
– Úgy képzelje az egészet, mint egy rádiót – meséli –, itt volt a legerősebb a térerő. Itt könnyebb ráhangolódni arra a nemzeti szellemre, ami a magyarokra leginkáb jellemző.
Szerinte minden nemzet rendelkezik a csak rá jellemző szellemi tulajdonságokkal. Olyan ez, mint a különféle gyümölcsök a kertben – mindegyiknek megvan a maga jellegzetes íze és zamata, és nem lehet, nem szabad összemérni őket. Ennek köszönhető a honvágy, ez adja a hovatartozás érzését, és egyáltalán nem baj, ha mondjuk románok is meditálnak a magyar nemzeti lélek ébresztéséért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.