A mai kurzus kárvallottjai

Tõkéczki László
2003. 01. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A (tudományos) szocializmusnak nevezett, majd kommunizmussá vedlett utópia születése pillanatától kezdve egyház- és keresztyénségellenes volt. A transzcendens megváltást elvető és önmegváltásban tévelygő ultranacionalista kollektivizmus képviselői a keresztyén hitet a nép ópiumának s az elnyomók és kizsákmányolók fegyverének tekintették, amellyel szemben a földi paradicsom lehetőségét hirdették jobb ügyhöz méltó buzgalommal. Nem vitás az, hogy az egyházak – mint e világi intézmények is – sok hibát, sőt bűnt is elkövettek, s a hatalomhoz kötődő „konstantinoszi” egyház kritikája gyakran teljesen megalapozott volt.
A heves egyházellenesség kommunista hagyománya azonban a hibákat és bűnöket a hit és az egyház kiirtásának igazolására használta csupán, és nagy „tudományosságában” tudomást sem vett a lélek és a szellem mélyebb szükségleteiről (hiszen azok – véleménye szerint – csupán az anyagi lét függelékei voltak). Nem csoda hát, ha a hívő keresztyének és az egyházak nem kedvelték a kommunizmust, s önvédelmük jegyében alkalmanként vállalták a politikai harcot is. Ezt a magatartást aztán halálos bűnnek tekintették azok, akik saját hitük szerint hivatottak voltak az emberiség felszabadítására. S az áltudományos ideológia pótvallássá lett, amely semmiféle versenytársat nem tűrt el.
Az úgynevezett proletárdiktatúra teljes kiépítése után lényegében már csak az egyházak és a vallásos hit maradt olyan szervezett társadalmi erő, amelyet a kommunisták nem uralhattak közvetlenül. Közvetve azonban az egyházakat is gettóba zárták, s a legdurvább eszközökkel szekularizálták a társadalmat. Vulgármaterialista kényszerneveléssel irtották a hitet, és erőszakosan léptek fel a „túlságosan” aktív lelkészekkel és hívőkkel szemben. Normává tették a hitetlenséget, irtva a lélek és szellem egyéni, valamint közösségi autonómiáját. A magyar kommunisták nemzet- és egyház-/hitellenes beállítottsága ritka erős doktrinérizmussal érvényesült, sok pragmatikus elvtársukkal ellentétben ők az ateizmust valóban magasabb rendűnek (s persze „tudományosnak”) gondolták.
Az egyházak a kommunizmus idején szabadon támogathatták a kommunizmust, egyetérthettek annak népboldogító politikájával s persze kinyilváníthatták azt is, hogy a „haladás” és a keresztyén hit kiválóan összefér egymással. A kollaboránsok és a kényszerítettek tehát egyértelműen politizáltak. Merhettek volna mást tenni? Az egyházakat és az államot olyan jól elválasztották egymástól, hogy az egyházakat teljesen államosították, noha – az elvek miatt – persze állandóan „párbeszédet” folytattak velük. Érdekes módon a párbeszéd mindig a szocializmus igazát igazolta. Szóval, minden rendben volt. Az egyházak elhalása – bosszantó lassúsággal ugyan – haladt, már magyar modell is volt rá, ahogyan önálló (protestáns) teológiát is kaphattak erre nézve a világ haladó erői.
S aztán a rendszerváltás után felháborító módon mégiscsak jelentkezett az örök ellenforradalmi „klerikális reakció”. Bágyadtan és bátortalanul, de világos lett, hogy – a nem kevés gyakorló békepap ellenére – az egyházak megmaradt népének zöme nem a haladó erőket fogja támogatni. S az idők múlásával az egyházak nem óhajtottak a számukra kiépített gettóban maradni, s obskurus tanaikat még a politikában is hirdetni merészelték. Kész fasizmus, antiszemitizmus és a Horthy-rendszer kezdte fenyegetni a mit sem sejtő magyar népet. S így a szólásszabadság legnagyobb dicsőségére sorompóba állt a legprimitívebb s a legprofibb médiahad azért, hogy a sötét szándékú papokba belefojtsa a szót.
Első követelésük az lett, hogy a korábbiakkal, tehát a reálszocializmussal ellentétben az egyházak ne politizáljanak (bár a „haladó erők” támogatása meg volt engedve, amit alkalmanként „haladóan hívő értelmiségiek” s különös szekták példája mutatott). Egyszerűen semmi köze az egyházaknak a politikához, azzal foglalkoznak a szakszervezetek, a gyermekbarátok, az antifasiszták, a tsz-elnökök szervezetei, a humoristák stb., egyszóval bárkik, akik a szocialistákat és a „liberálisokat” támogatják. A papok hallgassanak, hiszen egyébként is csak pénzt akarnak s persze a Horthy-rendszert visszahozni.
A rendszerváltozás előtti és utáni liberalizált kommunisták egyszerűen nem értik azt, hogy az egyházak közéletileg/politikailag elsőrendűen értékelvű szervezetek, csak másodlagosan követik létezési érdekeiket. S azt pedig egyenesen tűrhetetlennek gondolják, hogy az értékelvű – hitbeli alapokon nyugvó – magatartásuk egybeessen nem kommunista, illetve nem materialista ideológiákat valló pártok felfogásával. Érdekes módon fel sem merül bennük, hogy ha a szakszervezetek – állítólag – eleve baloldaliak, akkor – értékelvileg – az egyházak zöme miért ne lehetne akár „jobboldali”. S különösen is miért ne lehetnének a történelmi egyházak azok – amelyek azon túl, hogy a kommunisták egyik legfőbb áldozatai voltak – miután nem várhatnak sokat attól a baloldaltól, amely akár a legobskurusabb szektákat is favorizálja velük szemben. Ha a vallásszabadság libertinus értelme az, hogy a magyar vallási piac legyen minél kuszáltabb s primitív – alkalmanként tisztán üzletes – „új vallási szervezetekkel” lehessen sarokba szorítani a történelmi egyházakat, akkor a baloldal miért csodálkozik rokonszenvhiányon a történelmi egyházak hívei körében?
A nagyrészt szétesett magyar társadalom értelmes regenerációjának legfőbb bázisai a keresztyén történelmi egyházak. Ezt az előző kormány fel- és elismerte. Érthető hát, ha kedvező visszhangra lelt. E felszabadult keresztyénséget kormányzati (pénzügyi) nyomás alá lehet helyezni – mint ahogyan az a Horn-kormány idején is történt – de megfélemlíteni már nem nagyon lehet. S hiábavaló bevetni a hívő tagozatokat, és az alkalmi „hitvalló” értelmiségiek is zömmel hiába fáradoznak, a megmaradt és öntudatosodott keresztyén népet ezzel csak megerősítik hitelvi/értékelvű közéleti-politikai döntéseiben. A fenti sorokban nincs semmiféle fenyegetés, pusztán állampolgári öntudat. S annak a természetes meggyőződésnek a kifejezése, hogy a politikai erőszakos diktatúra után elfogadhatatlan holmi politikailag korrekt szellemi-médiabeli uniformizálás. A keresztyénség nem lehet „liberális”, mert akkor felszámolja önmagát, viszont a keresztyénség közel áll az értékkonzervatív politikai irányzatokhoz. A hívő keresztyének – amennyiben rajtuk áll – mindenkivel békében akarnak élni, de az üzletes materializmussal nem kötnek, köthetnek kompromisszumot s jogaikat sem adják fel csak azért, hogy „haladó voltukért” megdicsérjék őket, vagy netán azért, hogy több pénzt kaphassanak.
Nem csoda ezért az, ha a szociálliberális média mellett a kormánypolitika is támadásba lendült. Megindult mindenhol az „egyházi pénzek” lefaragása vagy – például a szociális gondozás területén – az egyházak egyesületté degradálása. Nyilvánvaló az is, hogy újra (mint Hornéknál) sorra kerülnek az egyházi iskolák is. S közben – mint a be nem hódolók esetében szokásos – zúgni fog állandóan a jól fizetett gyalázkodó médiakórus, hogy… Hogy aztán az européer miniszterelnök esetleg itt is „nagyvonalú” – vagyis a törvényeknek, szerződéseknek megfelelő – megbékítési ajánlatot tegyen. Az uraknak csak egyféle forgatókönyvük van, s egyetlen létértelmezésük, amelynek lényege: mindig ők legyenek hatalomban. Ha ennek valaki nem áll így vagy úgy útjában, akkor élhet mindenki szerényen kijelölt kuckójában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.