Álommá lett korzó

Valamennyi érintett önkormányzat és a Fővárosi Közgyűlés is megszavazta a budai rakpart kétszer két sávossá bővítését, pedig ez a környezetvédők szerint hosszú távon súlyos árvízvédelmi és levegőtisztasági kockázatot jelenthet a város számára. Ugyanakkor teljesen megszünteti a Duna és a város kapcsolatát, lerontva Budapest hagyományosan kialakított városképét. A környezetvédők fellebbezést nyújtottak be a fejlesztés környezetvédelmi engedélye ellen, de ez eddig egyszer sem akadályozta meg a fővárost terveinek végrehajtásában.

2003. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Duna-parton egykor vendéglők, korzók, fasorok voltak a belső és a külső városrészekben egyaránt. Ma már csak egy-két elrettenthetetlen „húshorgász” és néhány cigarettavéget vadászó hajléktalan jár a rakparton, kitéve magát az autózajnak és a szennyezett folyó bűzének. A helyzeten, úgy tűnik, nem kíván változtatni a főváros, inkább a budai alsó rakpart kiszélesítését tervezi, összekötve a beruházást az észak–déli szennyvízfőgyűjtő kiépítésével. A közlekedési szakértők azzal érvelnek, hogy a budai oldal észak–déli, és haránt irányú forgalmi áramlatai kapacitáshiánnyal, állandósuló torlódásokkal küzdenek. Budán azonban, szerintük, a domborzati viszonyok miatt csak a rakparton van lehetőség újabb észak–déli irányú út építésére, amellyel tehermentesíteni lehetne ezt a városrészt, mert az alagutak fúrása drága.
Demszky Gábor gyakran hangsúlyozza azt is, hogy a szennyvízcsatornának meg kell épülnie, és ehhez ISPA-támogatást vehet fel a főváros, így a rakparti út építését is elkezdhetik. Németh László, a terveket készítő Főmterv munkatársa úgy véli, hogy a bővítésnek nincs forgalomvonzó hatása, csupán a meglévő igényeket kívánja hatékonyabban kielégíteni.
A környezetvédőknek azonban más a véleményük. Fellebbezést nyújtottak be a fejlesztés engedélyezési tervének környezetvédelmi engedélye ellen, amelyben az elképzelések újragondolását kezdeményezik. – Nagy várakozást támaszt a terv a belső budai területek és a felső rakparti zóna tehermentesítése tekintetében, az elmúlt évek kapacitásnövelő beruházásainak tapasztalatai viszont azt mutatják, hogy rendre a várakozások alatt maradtak a forgalommérséklési hatások – fogalmazott Mészáros Péter, a fellebbezés egyik megfogalmazója, a Magyar Közlekedési Klub és a Zöld Jövő Környezetvédelmi Egyesület vezetője. Szerinte az eddigi tapasztalatok alapján a rakpart kiszélesítése ellenére néhány hét alatt visszaállhat a zsúfoltság, és a kistérségi kiegyenlítődés mellett a megnövő kapacitások távolabbi térségekből is forgalmat vonzanak. Ezzel a légszennyezés és a zajterhelés is számottevően növekszik a Duna-parti térségben.
Mészáros Péter szerint kérdéses az is, hogy egy négysávos „üzemi csatorna” megjelenése a Duna-parton elfogadható-e világörökségi szempontból. A környezetvédők úgy tartják, hogy a terv vízvédelmi szempontból sem fogadható el. Az általában 6-7 méteres, esetenként ennél jóval nagyobb mértékű mederszűkítés következményeit komolyabban vizsgálni kell, tekintettel a főváros térségében amúgy is szűkített mederszélességre.
A világörökség részét képező Duna-part ilyen mértékű átformálása, amely itt egy igen nagy forgalmú közlekedési tranzitcsatornát hozna létre, mindenképpen ellentétes a város hosszú távú érdekeivel – szögezte le Mészáros Péter, aki szerint a tranzitforgalmat nem a város belső területén kell átvezetni, hanem inkább a forgalom csillapítására kellene törekedni. A hosszú távú városfejlesztésről hasonlóképpen vélekedik Aczél Péter, az első kerület főépítésze is, aki kifejtette: Budapest egyik előnye egykor az volt, hogy eleink intenzív kapcsolatot alakítottak ki a Duna és a város között, de ez mára teljesen megszűnt. A kék Duna sajnos szennyvízcsatornává vált, a vízpartnak alig van kapcsolata a várossal, és a szakemberek szerint az autóforgalom számára még szélesíteni is kell a rakparti utat.
– Nem vonom kétségbe a szakértők véleményét, akik szerint a közlekedés szétosztása, illetve a szennyvízcsatorna út alatti elvezetése miatt van szükség a rakpart kiszélesítésére. Azonban én úgy fogom fel, hogy ez csak átmeneti állapot lehet, és eljön majd egy másfajta városfejlesztés lehetősége, fűvel ültethetjük be a rakpartot, és kiülhetünk a tisztább vizű folyó partjára – fejezte ki reményét a főépítész.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.