Különleges téli alakulat

Sikerült folyosót nyitni a tiszalöki jégtorlaszon, és ha lassan is, de megindultak lefelé a jégtáblák a folyón. Az egymást félóránként követő robbantások nyomán összetöredezett fagyott jeget két nyolctonnás, a Berettyó I és a Berettyó II nevű jégtörő hajó mozdította ki a holtpontról. A torlasz megbontásával ideiglenesen elhárult a veszélye annak, hogy a tiszalöki erőműben maradandó károk keletkezzenek.

2003. 01. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Késő délután érkezünk a Tiszához, amelyből úgy meredeznek az óriási jégszilánkok, akár egy hatalmas törött ablaküveg darabjai. A természet nem adja könnyen magát. A robbantások következtében felszakadó jégtáblák újra és újra összefagynak. A mintegy száz katonából, vízügyesből, maszek robbantómesterből és búvárokból álló csapatot azonban nem olyan fából faragták, hogy könnyedén feladja, így lassan-lassan mégis mutatkozik az eredmény. Keskeny folyosó alakul ki a Tisza közepén, a víz pedig kezdi megbontani a korábban elpusztíthatatlannak tűnő jégtorlaszt.
Kuruzsi Sándor, az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság tiszalöki vízlépcsőjének üzemvezetője, szikár, szakállas ember, jó ötvenes lehet. – Az a helyzet, hogy amióta múlt péntek délben elrendelték a harmadfokú jégvédelmi készültséget, nemigen pihentünk – mondja a szakember. – Tokaj fölött hét darab torlasz alakult ki, s azok közül az alsó kritikus helyzetbe került. A nagyobb jégtörők megkezdték ugyan ennek a táblának a törését, de az alacsony vízállás és a fagy miatt a tábla a tiszalöki duzzasztómű alatt egy kilométerrel újra összetorlódott. Ez megállította a jégtábla fölső részét, és egy két kilométeres torlaszt alakított ki, amely alulról-felülről elzárta a duzzasztóművet. Hétfőre kiderült, nem tehetünk mást: meg kell kezdenünk a több napig tartó robbantást. Most is előkészítenek egyet, ha siet, még láthatja a munkálatokat – fűzi hozzá.
Az egyik búvár, Orosz László, a Magyar Honvédség 35. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Dandárjának szakaszvezetője, éppen akkor lép fel a töltésre, amikor odaérünk. Mínusz tíz fokban kissé furcsán fest egy búvár, ezért a bemutatkozás után mindjárt az iránt érdeklődünk, hogy nem fázik-e. – Most meglehetősen fázom, de amikor dolgozom, akkor nem, mert elég meleg a ruha, ugyanis meleg víz cirkulál benne – mondja. Arra a kérdésre, hogy miért pont a búvár viszi a robbanótöltetet a jégre, meglehetősen érdekes választ ad: – Azért, mert a búvár vállalja ezt, a többiek pedig nem.
A mintegy ötven katonát, akik a vízügyi igazgatóságok munkáját segítik, Kovács István ezredes vezeti. – A töltetek előkészítésében, illetve a folyópartra való kiszállításában veszünk részt – tájékoztat bennünket a katonák feladatairól. – Mi biztosítjuk a közlekedési feltételeket is: jégpallót fektettünk, és az emberek kötéllel való biztosítását is mi végezzük. A tényleges munkán túlmenően gyakorlatnak is tekintjük a tiszalöki jégtorlasz felszámolását, hiszen az ide vezényelt honvédelmi egységek elsősorban katasztrófaelhárításban dolgoznak. Egy ilyen feladat végrehajtása során lehetőséget kapunk arra, hogy megismerjük a polgári szervek által használt anyagokat, megtanuljuk ezek kezelését és alkalmazását. Ez korántsem lebecsülendő tapasztalat, hiszen a honvédségnek van egy nemzetközi katasztrófaelhárító egysége, a Tisza Zászlóalj, s hadrafoghatóságát jelentősen növeli egy ilyen „éles gyakorlat”.
Lassan leereszkedünk a folyóhoz, ahhoz a részhez, ahol véget ér a jégtorlasz. Két kis hajó – a partról nézve lélekvesztőnek látszanak – forgolódik fürgén a jégtáblák között. Felszaladnak az egybefüggő jégtakaróra, majd ügyesen lefordulnak róla, kavarják, mozgatják, megindulásra késztetik a mindenáron újra és újra összeállni akaró jégdarabokat. A parton több robbantási szakember áll, azt nézik, hogy az előző detonációk eredményeképpen mennyire mozdult meg a víz. Beledi Mátyás, a Hídépítő Speciál Kft. beosztott robbantómestere, úgy látja, sokat haladtak előre, ám a kis jégtörőhajók nélkül nem sokra mentek volna. Érdeklődésemre, hogy a Tiszára tervezett nagyobb jégtörőkkel nem lenne-e hatékonyabb a munka, felnevet, és úgy néz rám, mintha éppen erőfeszítést tennék a meleg víz feltalálására: – Hát persze, hogy szerencsésebb lenne, ha itt lennének a nagyobb hajók. Csak az a gond, hogy nem tudják őket idehozni. Az egyik ugyanis a jégtorlasz előtt a Felső-Tiszán rekedt meg, a másik meg Kisköre alatt, az alvízen. A tiszalöki erőműhöz leginkább akkor tudnak eljönni, ha előbb öszszetörjük előttük a jeget. Aztán már részt tudnak venni a megindított torlaszok elúsztatásában. Tehát szerencsére a kis hajók darus kocsival oda szállíthatók, ahol szükség van rájuk.
Közben Both Gábor robbantásvezető már újabb töltet behelyezését készíti elő: – Most perforált lyukakban helyezünk el tölteteket, egy emulgit nevű anyagot – ismerteti a soron lévő műveletet. – Az emulgitnak megfelelő a hatásfoka, de a robbantás eredménye nemcsak ettől függ, hanem attól is, hogy milyen mélyre tudjuk bejuttatni a töltetet. A jégtömb ugyanis akkor bomlik a leggyorsabban, ha a töltet lejut a vízbe, és az ott keletkező lökéshullám szakítja aztán föl a szilárd takarót.
Tiszalöknél a jég meglehetősen vastag, másfél-két méter közötti, de a jobb parton háromméteres takaróra is van példa a Tisza kanyarulatában. A jéglyukasztók egyfolytában dolgoznak apró sebeket ejtve a takarón, s míg ezek készülnek, egyre érkezik a robbanóanyag a gátra. Még beszélgetnénk, de a katonák sürgetnek bennünket, hagyjuk el a terepet, mert jön a soron következő akció. A gátra felkapaszkodva Brezvai Csaba őrvezetőhöz szegődünk, aki a szentesi dandár kötelékében érkezett ide. Arról érdeklődöm, mennyire nehéz a munka, mire kiderül, hogy a százötven kilós robbanótöltetek beszállítása nem könnyű feladat. – Nem aludtunk túl sokat – vallja be a huszonnégy éves fiatalember. – Egész éjjel úton voltunk. Reggel ettünk egy konzervet, s azóta egyfolytában dolgozunk, de épp most szóltak, hogy hat után lesz meleg vacsoránk.
Még folytatnám a beszélgetést, de egy elnyújtott kiáltás megszakítja a gondolatot: Vigyázz, robbantás! – hangzik, majd egy civil fülnek meglehetősen ijesztő robbanás rázza meg a téli este csendjét. Fényt nem nagyon látni, inkább csak füstöt. Néhány perc múlva jön a visszajelzés: megint sikerült egy kicsiny darabot leszakítani a makacs jégtorlaszból.
A nappali szolgálatosok lassan a szálláshelyre készülődnek, mi sem „táncolunk tovább a jégen”. Jön a váltás. Sziszifuszi munka ez. Próbálkoztak még negyven-ötven kilós robbanóanyag-mennyiséggel is, de azt vették észre, hogy nem reagál kellően a jég, azaz a leszakított nagyobb darabok a hideg miatt újra összeálltak. Így aztán nem maradt más, mint a „jégfarigcsálás”, de az erőmű végül „megmenekült”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.