Vágy-e a villamos?

Kormányzati segítséggel is veszteségesek a vidéki nagyvárosok közlekedési vállalatai. Mint ismeretes, a kért ötmilliárd helyett csupán hárommilliárd forintig részesülhet adósságkonszolidációban a miskolci, a pécsi, a debreceni, a szegedi és a kaposvári vállalat is, a villamosokat üzemeltető debreceni, miskolci és szegedi társaságok önerőből mégis új vonalak indítását és újabb szerelvények beszerzését tervezik.

2003. 01. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a tulajdonosi elképzelésekhez pénzt is sikerül szerezni a közeljövőben, Debrecenben nagy jövő elé néz a villamosközlekedés. A városvezetés ugyanis a jelenlegi 1-es villamos mellé szeretné kiépíteni a 2-es számú vonalat is. Ennek oka részben a környezetvédelmi megfontolás, másrészt pedig az, hogy a csúcsidőben mért óránként hatezres utasszámot valójában nem lehet más tömegközlekedési eszközzel kiszolgálni – tájékoztatta lapunkat Varga László, a debreceni polgármesteri hivatal főosztályvezetője. A város vezetése már 2004-ben szeretne hozzákezdeni a 31-es autóbusz vonalán a mintegy tízmilliárd forintos beruházás megvalósításához. A tervek szerint 7,5 kilométernyi új pálya épülne a meglévő 8,3 kilométernyi mellé, és 14 új villamost is beszereznének.
A részvénytársaság 2000-ben sikeresen pályázott a Környezetvédelmi Alap Célelőirányzatnál villamospálya-rekonstrukcióra, s így a pályafelújítás kilencvenes évek közepén kezdett munkálatai egy-két év alatt befejeződhetnek – tudtuk meg Nagy Attilától, a Debreceni Közlekedési Vállalat Rt. vezérigazgatójától. – A 19 darabból álló villamospark nyolc kocsijának legjobb esetben is a közlekedési múzeumban lenne a helye – tette hozzá a szakember. Tizenegy villamos teljesen korszerű, ezeket az egyik Ganz utódvállalkozás gyártotta, darabonként 120 millió forintért. A maradék kollekció nyolc villamosa a közlekedésiek által csak „bengálinak” csúfolt FVV-ből áll, aminek legfiatalabb darabja a hetvenes évek végén gördült le a futószalagról.
Miskolcon két villamosvonal van: az összesen 17 kilométernyi pályán 34 jármű közlekedik – tudtuk meg Szilágyi Istvántól, a Miskolci Közlekedési Vállalat Kft. ügyvezető igazgatójától. A villamosok több mint fele – a kilencvenes évek közepén beszerzett Tátra típusú kocsi – elfogadható állapotban van, s néhány évig még megfelelő minőségben tudja kiszolgálni az utasokat. Már ezek a Tátrák sem fiatalok – 15-18 évesek –, ám alacsony peronúak, s ezért is viszonylag korszerűnek mondhatók. Viszont az a 16 darab FVV-villamos, amelyet még a Fővárosi Villamosvasút gyártatott 1960 és 1978 között, már elkészültekor sem volt modern.
A villamospályát a nyolcvanas évek közepétől 1994-ig folyamatosan javítgatták, új villamost azonban 1978 óta nem sikerült beszerezniük, így teljesen érthető, hogy ezt a mulasztást néhány éven belül pótolni szeretnék. Abban bíznak, hogy 2003-ban elnyerik a villamosbeszerzéshez szükséges támogatást, s így szerencsés esetben az első új villamos 2005-ben már pályára is állhat. Szerencsére áthidaló megoldáshoz jutottak a miskolciak, a Bécsben leselejtezett villamosokból jutott számukra nyolc darab. A kocsik darabját egymillió forintért kapják meg és a szállítási költséggel együtt sem lesz a teljes beszerzés több, mint 32 millió forint.
Szegeden fejlettebb volt a villamosközlekedés 1910-ben, mint most, kilencven évvel később. Akkor harmincegy kilométeren futottak a kocsik, most csak feleannyi távolságot tehetnek meg, így aztán, amikor a nyári turistaszezonban az ötvenesztendős nosztalgiajárat csörömpölve, csattogva átszeli a várost, sokan gondolnak arra, milyen szép volt a világ, amikor sárga tuják uralták a tömegközlekedést. Sokkal tisztább volt a levegő, hiszen napjainkban a belváros egyes pontjain szinte elviselhetetlen a buszoktól és az autóktól a környezetszennyezés, vélekednek az ott élők. A villamos népszerűsége évről évre növekszik. A százhatvanezres lélekszámú városban csaknem hatvanezer utast szállít naponta a negyvenkét szerelvény, amiből tizenhárom Tátra típusú, s még újnak mondható, hiszen alig ötéves. A kocsipark átlagéletkora meghaladja a huszonöt évet, és néha még olyan villamost is rendszerbe állítanak, ami negyvenéves, de „bírja a strapát”.
Nemcsak a zöldek mozgolódnak, hogy mielőbb rehabilitálják a villamosforgalmat. A Szegedi Közlekedési Társaság igazgatója, Nemes László lapunknak nyilatkozva elmondta, elég népszerűek azok az elképzelések, amelyek a régi szép világot szeretnék újjávarázsolni, hiszen a városrendezési tervekben is szerepel, hogy a jövőben három lakótelepet villamosvonal köti öszsze Szeged központjával. Pillanatnyilag csak az a biztos, hogy egy kilométer útvonal megépítése hatszázmillió forintba kerül, és erre most nincs pénze a városnak. A cégnek még az is gondot okoz, hogy a harmincéves kocsikat valamikor újra cserélje. Különben is a beszerzést illetően sajátos a Tisza-parti helyzet, hiszen csak olyan szerelvények jöhetnek számításba, amelyeknél mindkét oldalon nyitható az ajtó, mert általában a megállók aszimmetrikusan szóródnak, ahol egy sínpár fut. A szegedi igényeknek megfelelő kocsit ma már Európában sehol sem gyártanak. Nemes László abban bízik, hogy a villamosközlekedés reneszánsza Szegedet is eléri, amint az unió tagja lettünk. Nyugat-Európa sok városában mostanában honosítják meg a villamosközlekedést a környezetvédelem szigorú szabályi miatt, így valószínű, csak akkor lesz új pálya építésére pénz, ha az unió ezt kikényszeríti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.