Fenntarthatatlan a magyar közlekedés

A kormány várhatóan ma véglegesíti azt az úthálózat-fejlesztési koncepciót, amelynek értelmében a következő két évben annyi út épülne, mint az elmúlt nyolc év alatt. A környezetvédők arra figyelmeztetnek: Magyarország területének már ma is jóval nagyobb százalékát teszi ki az úthálózat, mint az EU-országokénak, és a közúthálózat a leginkább energiatakarékos vasút rovására tölt be egyre nagyobb szerepet a közlekedésben.

Ádám Kata
2003. 02. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kabinet várhatóan ma véglegesíti az úthálózat-fejlesztési koncepciót. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter minapi közlése szerint a terv értelmében 2006-ig annyi út épülne, mint az elmúlt nyolc év alatt összesen. A környezetvédők viszont arra figyelmeztetnek: Magyarország – az EU-tagjelöltekkel együtt – gyors ütemben közelíti közlekedési struktúráját az EU környezetkárosító, fenntarthatatlan mintája felé.
A közúthálózat – a vasút rovására – egyre jelentősebb szerepet tölt be a közlekedésben, és a gazdasági fellendülés a forgalom növekedésével jár – állítja a Levegő Munkacsoport az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EKÜ) egyik jelentésére hivatkozva. A felmérések szerint a tagjelölt országokban ma még kisebbek a közlekedésből származó környezeti terhek, mint az EU-ban, ám a különbség gyorsan csökken. A forgalom alakulását szorosan követi a közlekedés energiaigénye és a kibocsátott üvegházgázok mennyisége. 1994 és 1999 között az EU-ban a légi közlekedés energiafelhasználása nőtt a leggyorsabban (harmincnégy százalékkal), míg a csatlakozó országokban a közúti forgalomé (húsz százalékkal). A jelentés felhívja a figyelmet arra: a szennyezőanyag-kibocsátás területén Magyarországon mérsékeltebb volt a javulás, mint a többi tagjelölt országban. Az ózonkárosító anyagok emissziója viszont az unióban csökkent leginkább. Magyarország a területek leaszfaltozása tekintetében az EU átlagánál is súlyosabb helyzetben van; az 1998-as adatok szerint Magyarország területének 2,2 százalékát teszi ki az úthálózat, míg a tagjelölt országok aránya összességében az egy százalékot sem éri el, s az EU-ban sem haladja meg az 1,3 százalékot.
A környezetvédelmet segítő gazdaságpolitikai eszközöket jóval kevésbé alkalmazzák a leendő tagországok, mint az EU – állapítja meg a tanulmány. Például az úthasználati díjak hazánkban nem környezetvédelmi célúak, és a gépjárműadó sem tükrözi megfelelően a járművek környezeti hatásában megfigyelhető különbségeket.
– A tagjelölt országok azzal a nagy kihívással szembesülnek, hogy megőrizzék a közlekedés és a környezetvédelem bizonyos területein még meglévő előnyüket, miközben eleget tesznek az életszínvonal emelésére vonatkozó társadalmi kívánalomnak, valamint az ebből fakadó, mobilitás iránti növekvő igénynek – kommentálta a tanulmányt Gordon McInnes, az EKÜ ügyvezető igazgatója, aki nyugtalanítónak tartja a tagjelölt országokban észlelt jelenlegi folyamatokat. Az Európai Unió Közlekedési Tanácsa felkérte ezeket az országokat, hogy fogadják el a környezetvédelmi szempontok beépítésének közösségi elvét, ám további lépésekre van szükség ahhoz, hogy e felkérés konkrét intézkedésekben öltsön testet – fűzte hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.