Habemus hiátusunk

Sebeők János
2003. 02. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokféleképp lehet megfogalmazni a folytonosság hiányát. Az is egy megfogalmazás például, s egyike a legtalálóbbaknak, hogy: dudum. Mármint, amikor a vasúti kocsi döccen, az: dudum. Ma már, amikor a mozdony nem huhog, a villamos nem csilingel, a dudum is egyre ritkább, hisz létrejöttéért fizikailag a sínek folytonossághiánya felel. Megyünk Európába, s lám összeforrt, egységbe forrt alattunk a sín. Meglehet, ez az a pillanat, amiről valamikor a „próféta” szólt, jelesül a pillanat, mikor nemzetközivé lesz a világ.
Sokféleképp lehet megfogalmazni a folytonosság hiányát. A szövet is mekkora szónok, szakadva. Tű és cérna pedig mily reménytelenül tüneti értékű a valahavolt összefüggőséghez képest.
Sokféleképp lehet megfogalmazni a folytonosság hiányát, ám közmegegyezésszerűen úgy véljük, hogy ha hiány van a folytonosságban, az mindenképp feltűnő. A szakadt ruhára odafigyelsz, a dudum önmagáért beszél, s ha nem milliméternyi, hanem méternyi a rés a két sín között, az már Matuska Szilveszter a javából. Ki gondolná, hogy a folytonosság nyilvánvaló hiányaival együtt élhetünk akár évszázadokon is át, következmények nélkül? Márpedig ez a helyzet. II. János Pál pápa nyomán csak mára vált egyértelművé sokak előtt, hogy a rózsafüzér a szimbólumtérben folytonossághiányos.
Mindmáig háromféle rózsafüzér szelt emlékezetet az idő karéjára, nevük a következő: örvendetes rózsafüzér, fájdalmas rózsafüzér és dicsőséges rózsafüzér. Három rózsafüzér a Megváltó életéből, három szakasz. Az örvendetes rózsafüzér Jézus életét egész a gyermekkorig vezeti, követi. A fájdalmas rózsafüzér a kínszenvedés és a kereszthalál, míg az örvendetes rózsafüzér a feltámadás, az örömhír mementója. De hol a kínszenvedés és a gyermekkor közti életszakasz? Ezt ismerte föl II. János Pál pápa. Mindaz, ami miatt Jézus számunkra Jézus, épp a szent olvasóból kimaradt életszakaszhoz köthető, hisz a gyermek Jézus – „akit te, Szent Szűz a templomban megtaláltál” – a későbbi mestert előlegezi meg, s hogy miért kell Jézusnak szenvednie, meghalnia s feltámadnia, nos, ez ugyancsak nem érthető meg a Tanító Jézus ismerete nélkül. Az eddig ismert rózsafüzér eljutott tehát az örömhírig, Jézus feltámadásáig, de hiányzott belőle a biblikus értelemben vett evangélikum. A világosság rózsafüzére, a most megalkotott negyedik, sorrendben második rózsafüzér ezt a hiátust pótolja, mondhatnók, a rózsafüzér evangelizálása által.
Habemus papam – mondják, amikor a pápaválasztó konklávé dönt az új pápa felől, van pápánk. Habemus hiátusunk. Van hiányunk, mondta II. János Pál pápa, s volt oly bátor be is tölteni ezt a hiányt. Jézus, a Mester kiáltó hiányát volt oly bátor öt új titokkal kitölteni. Gyónás végén, amikor már nincs több feloldozandó bűn, így szól a pap: és most jöhet a bánatima. A XXI. századba érve: most van rózsafüzérünk. Először van teljes rózsafüzérünk.
Jézus, a felkent életútja először folytonos a rózsafüzérben. A négy evangélium és a négyféle rózsafüzér pedig lelki szemeim előtt immár egyetlen, hézagmentes sínné összeforrva mutat a végső város felé, ahol igaz, már nem csilingelnek a villamosok, már nem huhognak a mozdonyok, de cserébe az elveszett hangulatért legalább a tengely garantáltan örök.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.