Hová lesz az igazi „wuderschi” hangulat?

Csontos János
2003. 02. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budaörs festői környezetben, a Budai-hegység déli peremén fekvő hangulatos kisváros. A legforgalmasabb autópályák közös szakasza halad át rajta (balatoni és bécsi), így méltán tekinthetjük a főváros nyugati kapujának. A budaörsiek kedvelt kirándulóhelyéről, a természeti szépségű Kőhegyről lepillantva, lábunk alatt látjuk az óváros hangulatos utcáit, a múltat idéző borospincéket, a Kálvária-hegyet a felújított stációkkal, a kétszáz éve épült, messzire tekintő barokk katolikus templomot. Az ótemetőben régi, faragott gótkeresztes sírkövek őrzik a német nemzetiségi múltat. A lakótelepet virágos parkok, tágas játszóterek létesítésével igyekszik önkormányzatunk még barátságosabbá tenni. A település kertvárosi részei egyre népszerűbbek azok számára, akik a nagyvárosi forgatagból kellemes, nyugodt lakókörnyezetre vágynak.
Ha az olvasó úgy érezte, hogy valamiféle bédekkerszöveget olvas, nem sokat téved: Budaörs honlapja köszönti így a világhálón szörfözőket. S bár a német nemzetiségi múlt már a beköszöntőben is hangsúlyosan említtetik, Wudersch őslakosai hasztalan próbálnák kinyitni ezt a szöveget németül: ez a szövegverzió egyelőre „nem aktív”. (Az angol nyelvű sem.) Ez persze lehet puszta átmeneti állapot is, gondolja az utazó – a valóság három dimenziójában bizonyára jobban megbecsülik az óvárosba tömörülő, településalapító svábságot. Ez a városrész ma már fizikailag is erősen „kisebbségben” van Budaörsön, ezért joggal feltételezhető, hogy a hagyományos településkép megmaradt elemeit féltve óvják a városatyák. A „falu” lakóinak egy része azonban efelől koránt sincs meggyőződve: a Templom térnek és környékének terítéken lévő rendezésétől azért ódzkodnak, mert attól tartanak: csorbul a tradicionális sváb jelleg, az észszerűsítés oltárán feláldozzák a régi „wuderschi” hangulatot is.
Pedig a honlap magabiztosan fogalmaz: „Városunk közlekedése, megközelíthetősége sokat javult a közelmúlt beruházásai révén. A kereskedelmi központok szolgáltatásait szívesen veszik igénybe a környező települések lakói is. Képviselő-testületünk fő feladatának tekinti, hogy Budaörs kellemes lakóhellyé váljék 24 ezer polgára számára, ugyanakkor mind több látnivalót és tartalmas élményt nyújtson a hozzánk érkezőknek.” E mondatokban pedig ott feszülnek az alapvető érdekellentétek is: mást szeretnének az őslakosok, mást a frissen betelepülők, mást a turisták, s megint mást a Budaörs területén fekvő bevásárlóközpontokba kiruccanók. Ezeknek az óriásüzleteknek az adója révén Budaörs az ország egyik legmódosabb városa lett – az elégedetlenkedő svábok és más „falubeli” nációk jelentős része azonban úgy ítéli meg, hogy az évi hétmilliárdból arányaiban keveset forgatnak vissza a voltaképpeni óvárosba.
A most aktuális szabályozási terv persze épp ezzel a területtel foglalkozik – csakhogy egyelőre nem sikerült azokat a félelmeket eloszlatni, miként sikerülhet megőrizni a békés kisvárosi hangulatot. Úgy tudják például, hogy a rendezési tervnek áldozatul esne az a tűzoltószertár, amely nem különösebben értékes épület ugyan, az őslakosokat mégis erős érzelmi szálak fűzik az önkéntes tűzoltóság e helybéli szentélyéhez. A szabályozási terv erősen érinti az egyházi és állami iskolák blokkját, a patikát, valamint a posta patinás épületét és annak használhatóságát is. Az 1-es főút áthalad az óvároson – ennek a körülbelül egy kilométeres szakaszát kívánja most rendezni az önkormányzat, de úgy, hogy a korábbi változatok osztott pályás elgondolása és beiktatott körforgalmai a hagyományokhoz ragaszkodó budaörsiek szerint megfosztanák a Templom tér környékét annak meghitt levegőjétől. Az igazsághoz tartozik, hogy a meghittség jó ideje már csak az emlékekben él: attól függően ugyanis, hogy mennyire dugul be az M7-es bevezető szakasza, a forgalom egy része rendre rázúdul a városra: az 1-es főutat afféle egérútként használják. Kétségtelen tehát, hogy valamit kezdeni kell az áldatlan helyzettel – az ördög azonban mindig a részletekben lakozik.
A tavaly májusban elfogadott településfejlesztési koncepció még azt is tartalmazta, hogy elsődleges szempont a kerékpárutak megépítése – ám ezen a szakaszon „hely hiányában” ez is elsikkadni látszik. Hely pedig az osztott pálya miatt nincsen: a két sáv közé három méter széles zöldsávot terveztek, s ez itt, ahol a Templom tér is lényegében csak a főutca kiszélesedése, indokolatlan luxusnak látszik. Az óvárosiak szívesen látnák errefelé az autósok helyett inkább a biciklis turistákat: úgy vélik, az idővel természetvédelmi területté is nyilvánítható Törökugratóhoz, illetve az egyelőre elhanyagolt állapotban lévő kőhegyi pincékhez erre vezethetne az útvonal, s a kétirányú kerékpárútnak köszönhetően akár szentendrei minőségű idegenforgalom is megvalósítható.
A sváb házak jellegének és a régi településszerkezet megtartásának persze nagy szerepe volna ennek a víziónak a valóra váltásában – mondja Herwerth Sándor, a német kisebbségi önkormányzat képviselője. A hagyományos, egyutcás község modellje viszont egyúttal nyomasztja is a várost. Az önkormányzat több ízben is kísérletet tett arra, hogy a főutcát kivetesse a főközlekedési útvonalakból – az 1-es főút nyugodtan kezdődhetne az M0-s után: így legalább az átmenő forgalom egy részétől mentesülne. A kilátásba helyezett halszálkás betonparkolók viszont nem az autóforgalom elterelését, hanem az ide vonzását szorgalmazzák. További gond, hogy a körforgalmak beiktatásával az érintett iskolákhoz csak igen bonyolult módon, egy irányból lehetne eljutni. A körforgalmak még inkább lelassítanák az átmenő autókat, nagyobb lenne a kipufogófüst, s még kerékpárral sem lehetne közlekedni. A bicikliellenesek azt mondják, hogy „akik autóval jönnek Budaörsre, úgysem pattannának biciklinyeregbe”, a biciklipártiak szerint meg „akik felülnének, azok sem mernek, mert nem biztonságos”. A tervezett szervizútról sem lehetne rendesen kifordulni, egyes szakaszai nem is használhatók, a szervizúttal kombinált kerékpárút pedig egyenesen életveszélyes – vélik az aggodalmaskodók.
Az útfelújítást senki nem vitatja, a mikéntjét igen. Ellenzik a sváb szokásoktól idegen szalagos beépítést a régi benyúló, tornácos házak ellenében. Sokán nem szeretnék, hogy a régi sváb tűzoltószertárból kávézó legyen, s hogy a Templom téri tömbben további üzletek nyíljanak. Sehol nincs annyi üzletközpont, mint Budaörsön, nem kell hát ide is még egy – mondják. Az itt élő csaknem ezer sváb család azt szeretné, ha nem itt, hanem inkább a Kőhegy felé forogna az idegen. Ebből a meggondolásból is a nyáron magánadományokból újjáépítik a kőhegyi kápolnát, s gondosan őrzik a júniusi passiójáték és a színpompás úrnapi virágszőnyeg tradícióját. A Templom téren ők, az őslakosok szeretnének sétálni. Ennek érdekében demonstrálni ugyan nem akarnak, de egy lakossági fórumot mindenképp szorgalmaznak.
A részletes tervek első változatait az illetékes önkormányzati bizottságok mindenesetre visszaadták átdolgozásra a tervezőnek. Csík Edina főépítész megerősítette: a kiviteli terv végső fázisába került, de most a bizottsági elnökökön és képviselőkön, valamint a koordinálással megbízott Lévay Ernő alpolgármesteren múlik, miként is alakul a Templom tér további sorsa. A településfejlesztési és vagyongazdálkodási bizottság hétfői ülésére napirendre tűzte a „Budaörs, Templom tér és környéke szabályozási tervéről és helyi építési szabályzatáról szóló rendelettel kapcsolatos törvényességi észrevételt”. Talán nem reménytelen, hogy Budaörsön Wudersch szempontjai is érvényesüljenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.