Mutáns repülők több száz milliárd forintért

A Gripenek bérléséről szóló kormánydöntés óta szinte állandósulnak a viták arról, hogy szükség volt-e a szerződés módosítására és több tízmilliárd forintos többletköltség vállalására. Azt azonban csak kevesen tudják, hogy a svéd gépek már Horn Gyula miniszterelnöksége idején szóba kerültek. Azóta a magyar állam a svédek mellett amerikai, francia, kanadai, holland, török és belga ajánlatokat kapott vadászgépekre. A Gripenek mellett leggyakrabban az F–16-osok megvétele vagy bérlése merült fel.

2003. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már 1995-ben szóba került a svéd gyártmányú katonai vadászgépek beszerzése, amikor Horn Gyula miniszterelnök elvi együttműködési programot írt alá a svéd Investor ipari-pénzügyi csoport elnökével és a JAS–39 Gripen repülőgépet gyártó Saab vállalat elnök-vezérigazgatójával. Egy év múlva kapcsoltak a franciák is, és azonnal felajánlották a Dassault Avion cég Mirage 2000–5 vadászrepülőit, de a kormány úgy döntött, hogy még nem foglal állást a gépvásárlás ügyében. A légvédelem korszerűsítését és a külföldi harci repülőgépek vásárlását elhalasztották a NATO-csatlakozásról szóló tárgyalások megkezdéséig.
A Saab-csoport az 1998-as országgyűlési választások közeledtével újabb lobbizásba kezdett Budapesten. A társaság vezetői bejelentették: addig 105 millió amerikai dollárt (mintegy 23 milliárd forintot) ruháztak be Magyarországon, és növelték a magyar kivitelt is annak reményében, hogy a magyar hadsereg JAS–39 Gripen vadászgépeket vásárol. Amikor Szabó János, az Orbán-kormány honvédelmi minisztere 2001-ben egy amerikai ajánlatról tájékoztatta a közvéleményt, a svéd Saab és a brit BAe Systems légiipari és elektronikai cég vegyesvállalata azonnal lépett, és 24 Gripen eladására tett ajánlatot Magyarországnak, kiegészítve a szerződéstervezetet pénzügyi és ipari együttműködési javaslatokkal. Ezután szinte egymást követték az ajánlatok, s a nyugat-európai államok nagy része nekünk kívánta eladni használt gépeit, ráérezve a Magyar Köztársaság NATO-kötelezettségeinek kényszerére. Először Kanada kínált fel régebbi, 20-25 éves, CF–5 típusú, amerikai gyártású vadászgépeket, majd Hollandia ajánlott megvételre 19 használt F–16-os gépet Magyarországnak.
A nemzetbiztonsági kabinet 2001. február 8-án úgy határozott, hogy használt F–16-os vadászrepülőgépeket bérel a magyar haderő számára, a svédek azonban nem adták fel, és öt nap múlva ajánlatot tettek a Honvédelmi Minisztériumnak (HM) 24 Gripen kölcsönadásáról.
Az F–16-os vásárlásról szóló hírek hallatán a török és a belga kormány is felajánlotta F–16-osait a HM-nek. A nemzetbiztonsági kabinet viszont megváltoztatta döntését, és úgy határozott, hogy 14 darab negyedik generációs, többfunkciós Gripen harcászati repülőgép 12 éves bérletéről kezdenek tárgyalásokat. A szándékok szerint akkor úgy volt, hogy a gépek fegyverzetét az Egyesült Államoktól szerzik be, a repülők NATO-kompatibilissé tételét pedig a britek végzik el. A svédek megígérték, hogy 12 éven keresztül biztosítják az alkatrészellátást és a javítást, valamint beruházások és vásárlások formájában ellentételezik a bérlet teljes összegét.
A döntés hatására az amerikai kormányzat már 2001 októberében tájékoztatót küldött a HM-nek az F–16-os gépek lényegesen olcsóbb bérleti lehetőségéről, ugyanakkor Szabó János és Björn von Sydow svéd védelmi miniszter Stockholmban 2001. november 23-án aláírta a Gripenek tízéves bérletéről szóló egyetértési nyilatkozatot, majd a jelenlétükben Budapesten megszületett a szerződés. Ennek értelmében a 12 együléses, illetve kétkétüléses repülőgépet 2004 végétől kezdték volna Magyarországra szállítani, és 2005 közepén mind a 14 rendszerbe állt volna a Magyar Honvédség légierejénél. A beszerzési értékre eső ellentételezés a teljes érték 110 százaléka lett volna, ennek 32 százaléka beruházások formájában jött volna vissza a magyar gazdaságba, a fennmaradó rész pedig magyar áruk és szolgáltatások levásárlását jelentette volna a svéd fél részéről.
Időközben azonban újabb kormányváltás történt, és ez jelentősen megváltoztatta a helyzetet. Stockholmban a Gripen-programot irányító magyar–svéd vegyes bizottság 2002. szeptember eleji ülésén a magyar fél felvetette, hogy Magyarország néhány pontban változtatni szeretne a szerződésen, és októberben már tárgyalásokat is kezdtek a megállapodás módosításáról Budapesten.
A tárgyalások eredménye ismert. A módosított lízingszerződés a változó kamatok miatt 15,2 százalékkal növeli meg a 178 milliárd forintos korábbi árat, így a bérlet összesen 210 milliárdba kerül majd. Megállapodás született a fizetés átütemezéséről is, ennek megfelelően 2003 és 2006 között évenként 9,5 milliárd forintot, 2007-ben 11,9 milliárdot, 2008 és 2014 között 16,6 milliárdot fizet Magyarország, míg az utolsó részlet 2015-ben 35,6 milliárd forint lesz. A korábbi szerződésben a vételár 70 százalékát már az első években kifizette volna a kormány, de a minisztérium állítása szerint ez lehetetlen helyzetbe hozta volna a tárca költségvetését.
A svéd ajánlat további részleteit, Svédország gazdasági és katonai érdekeire hivatkozva, 2013-ig titkosították, így egyelőre nem derülhet ki, hogy milyen hitelkonstrukcióról állapodtak meg a svéd és a magyar szakemberek a bérletfizetés finanszírozására. Annyi azonban bizonyos, hogy a Gripen International 876 millió dollár értékű elő-ellentételezési igényt nyújtott be. A repülők a korábbi megállapodással ellentétben egy évvel később, 2006-ban érkeznek Magyarországra, és a tervek szerint a bérleti időszak lejárta után megvásárolják majd a vadászgépeket. Magyarország olyan repülőkhöz jut, amelyek a levegőben is feltölthetők üzemanyaggal, rendelkeznek kommunikációs rendszerrel és alkalmasak precíziós lézerirányítású fegyverek indítására és hordozására.
Hollósi Nándor, a honvédelmi miniszter tanácsadója szerint a módosításra azért volt szükség, mert az eredeti megállapodásban szereplő gép nem felelt meg a repülőerők fejlesztéséről szóló parlamenti határozatnak. A gépek a kompatibilitás négy alapfeltételét ugyan teljesítették volna, de az úgynevezett operabilitás, vagyis a műveleti együttműködési képességének nem feleltek volna meg. A szakértő szerint a bevetési rugalmasság érdekében egyebek mellett elengedhetetlen a légi utántöltés képessége.
Ezzel azonban sokan nem értenek egyet. A Fidesz nemzetbiztonsági kabinetvezetője, Simicskó István állítja, hogy nincs szükség a levegőben történő utántölthetőségre, hiszen elsősorban Magyarország légterét kell védeni. A Gripenek egy tartály üzemanyaggal képesek eljutni Svédországtól Egyiptomig, tehát felesleges és értelmetlen döntést hozott a kormány. Szerinte a szövetséggel való együttműködésre is képesek lettek volna az eredeti szerződésben szereplő vadászrepülők, és az új szerződés miatt elköltendő több tíz milliárd forintot más célokra is fordíthatna az állam, például a laktanyák rekonstrukciójára. A politikus hangsúlyozta: a mostani kabinettel szemben „az előző kormánynak nem voltak interkontinentális vágyai, és nem kívánta az adófizetők pénzét elherdálni fölösleges és szükségtelen képességek megszerzésére”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.