Növelni kell a kkv-k támogatását

Meghatározó fontosságú a magyar gazdaság jövője szempontjából, hogy a gazdaságpolitika a következő években folyamatosan törekedjen az ország kutatási-fejlesztési (k+f) ráfordításainak jelentős emelésére. A minimális cél az, hogy 2004–2005-re elérjük az unió jelenlegi átlagát, vagyis a GDP két százalékát fordítsuk erre a területre. Hosszú stagnálás után Magyarországon 2000-ben, a polgári kormány intézkedéseinek hatására kezdtek el érezhetően növekedni a k+f támogatások. Aránya ekkor a GDP 0,68 százalékáról egy év alatt 0,82 százalékra emelkedett.

Mayer György
2003. 02. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Világszerte egyre kiemelkedőbb szerepet játszanak a rendkívül kreatív és innovatív kis- és közepes vállalkozások (kkv) a gazdaság minden területén, így a foglalkoztatásban is. Ez azért is jelentős, mert a fejlett országokban az innovációból származik a GDP növekedésének 65–80 százaléka. Miközben a kkv-k a k+f kiadások 15-20 százalékát biztosítják, ezek a cégek fejlesztik ki a legfontosabb tudományos és technológiai újdonságok 65-70 százalékát – tudtuk meg Pakucs Jánostól, a Magyar Innovációs Szövetség elnökétől. Mint mondta: az utóbbi 20-30 évben a fejlett országokban már szervezetten kísérik figyelemmel a kkv-k helyzetét, teljesítményeik alakulását, és számos programmal segítik a nagy cégekkel szembeni versenyhátrányaik ellensúlyozását. A kelet-közép-európai és kiemelten a magyar kis- és középvállalkozói szféra fejlődése ugyanakkor nem követte a nemzetközi trendeket. Érdemi változás csak a nyolcvanas évek végén, a rendszerváltozás idején volt.
Pakucs János szerint Magyarországon meglehetősen ellentmondásos a szféra helyzete. Az utóbbi években több kutatás is foglalkozott azzal, hogy feltárja a szektor helyzetét, tanulmányozza a vállalkozók lehetőségeit és problémáit. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a nemzetközileg elfogadott módszer szerint csak a kkv-k GDP-növekedéshez való hozzájárulását számolja, amelynek aránya némileg meghaladja az ötven százalékot. Bár a kkv-tábor fejlődésének, innovációjának támogatása minden kormány programjában szerepelt, sem a szektor korszerűségével és dinamizmusával, sem a központi támogatások hatékonyságával nem lehetünk elégedettek. Ugyancsak keveset lehet tudni az érintett kisvállalkozások innovációs szerepéről. Nem sikerült felgyorsítani a leginkább problematikus vállalkozásoknak helyet adó és egyre inkább leszakadó észak-magyarországi és dél-alföldi régiók felzárkózását sem.
Ennek ellenére a magyar kkv-szféra közelmúltbeli fejlődése vitathatatlan – emelte ki Pakucs János. Igaz, hogy érdemi változást hosszú stagnálást követően csak 1999 után tapasztalhattak: ekkor a polgári kormány intézkedéseinek hatására a k+f ráfordítások aránya jelentősen megemelkedett. A rendszerváltozás előtt 300-400 ezer kisiparos, kisszövetkezet, tsz-melléküzemág és gazdasági munkaközösség létezett az országban. A rendszerváltozás után életbe lépő társasági és egyéni vállalkozói törvények, valamint a privatizáció hatására érdemi változás indult el az egész gazdaságban. Ma már a bejegyzett cégek száma jóval meghaladja az egymilliót, közülük csaknem 850 ezer valóban működik is, s ez az alig ezer nagyvállalat kivételével mind mikro-, kis- és közepes vállalkozás. A száz lakosra jutó vállalkozások száma meghaladja a fejlett országokban kialakult szintet. Igaz, hogy a magyar kis- és közepes vállalkozások nagyság szerinti szerkezete nem kedvező, a cégek többsége (64 százaléka) alkalmazott nélküli, kényszerből alakított, úgynevezett önfoglalkoztató vállalkozás. A leginkább dinamikus és innovatív, néhány alkalmazottat foglalkoztató cégek száma viszont lényegesen alacsonyabb a kívánatosnál. E cégek foglalkoztatottsági szerepe világszerte, így Magyarországon is meghatározó. Ez a szféra adja az EU-ban a munkahelyek 66, nálunk pedig 67 százalékát. Nem kevésbé jelentős a cégek teljesítménye sem. A KSH becslései szerint a kis cégek adják a GDP 42, a közepesek a 15 százalékát. Nagy gondot jelent azonban, hogy tőkeellátottságuk sokkal kedvezőtlenebb, mint a nagyvállalatoké. A tőkekiegészítés terén több mint egyharmaduk alapvetően csak a saját profitjára számít.
Pakucs János a szektor meghatározó gazdasági jelentősége miatt alapvetőnek nevezte, hogy növelni kell a kisvállalkozások központi támogatását. Sajnos a Nemzeti fejlesztési terv sem ígér gyors javulást. Éppen ezért kiemelkedő fontosságú egy egységes, kormányzati szintű kkv-fejlesztési terv. Csak a céltudatos munka és az alulról építkezés vezethet eredményre. A szellemi tulajdon védelme és kihasználása, valamint az innováció ösztönzése lenne a legfontosabb.
Nyilvánvaló ugyanakkor az is, hogy mind a magyar innováció, mind a kkv-politika elképzeléseit hozzá kell illeszteni az EU-integráció perspektíváihoz. Abból kell kiindulni, hogy az EU a versenyképesség megőrzéséért tudásalapú társadalmat kíván felépíteni. A „barcelonai csúcs” 2002 márciusában úgy határozott, hogy 2010-re a tagállamok k+f ráfordításainak el kell érniük a GDP három százalékát. Jelenleg Magyarországon ez az arány egy százalék körüli, vagyis bőven van még mit tennünk.
A kormányzatnak azonban sajnos még mindig nincs egységes koncepciója, támogatási rendszere, s a reményt csak az innovációs törvény mielőbbi kidolgozása és elfogadása jelentheti.
***
Eddig jelentősen növekedtek a k+f támogatások. Magyarországon a kutatási-fejlesztési ráfordítások az 1990-es évek jelentős visszaesése után 2000-ben a polgári kormány intézkedéseinek hatására kezdtek el érezhetően növekedni. Aránya ekkor a GDP 0,68 százalékáról egy év alatt 0,82 százalékára emelkedett. A ráfordítás 78,2 milliárd forintról 105,4 milliárd forintra növekedett, majd 2001-ben már elérte a 140 milliárd forintot, ami a GDP 0,94 százaléka. A támogatások növekedésével az innovációs ráfordítások GDP-hez viszonyított aránya a múlt év végére már meghaladta az egy százalékot. A polgári kormány által készített, hosszú távú tudománypolitikai koncepció hatására beinduló fejlődés alapján a szakemberek 2004–2005-re a k+f támogatás terén már a GDP két százalékával számoltak, ami az uniós országok mai átlaga. Kérdés a jövő szempontjából, hogy a jelenlegi kormány mennyire tartja fontosnak, és milyen mértékben biztosítja az innováció további támogatását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.