A repülő szuverenitás és a tiszta égbolt

A honvédelmi miniszter az Országgyűlés honvédelmi bizottságának rendkívüli ülésén erősítette meg lapunk korábbi információját, hogy megsértette az ország szuverenitását az a hét amerikai légi jármű, amely február 20-án tankolt Ferihegyen. Simicskó István, a testület fideszes alelnöke szerint egy parlamenti vizsgálóbizottságnak kellene megvizsgálnia a most történteket, illetve a korábbi áthaladásokat. A grémium szocialista elnöke, Keleti György szerint viszont a vizsgálódás a szakbizottság hatáskörébe tartozik. A honvédelmi bizottság ma tartja soron következő ülését, ahol szavaznak a téma napirendre tűzéséről.

2003. 03. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A parlament honvédelmi bizottsága ma szavaz arról a kérdésről, hogy napirendre vegyék-e a magyar légtér megsértésének és a kormány felelősségének vizsgálatát. Mint ismert, a Fidesz parlamenti vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte az ügyben.
Simicskó István, az Országgyűlés fideszes alelnöke szerint ezzel a kormány felelősségét is vizsgálhatnák, hiszen a kabinet feladata, hogy mindenki az engedélyeknek megfelelően haladjon át az országon.
Keleti György, a bizottság szocialista elnöke azonban nem tartja indokoltnak egy külön bizottság felállítását, sőt kifejezetten a honvédelmi bizottság hatáskörelvonását látja a kezdeményezésben. Keleti szerint a parlamenti vizsgálóbizottság létrehozása a házszabályi feltételeket figyelembe véve több hónapig is eltarthat, ami az ügy elodázását, folyamatos napirenden tartását eredményezi. Az új testület felállítását szerinte késleltetheti, hogy az két parlamenti határozatot igényel, és az ügy jellegéből kifolyólag a grémium valamennyi tagjának C típusú átvilágítással kell rendelkeznie. Keleti úgy véli, egy parlamenti bizottság tagjai számára a házszabály ugyanolyan jogokat rögzít, mint bármilyen más vizsgálóbizottság tagjainak. Tájékoztatása szerint az MSZP-frakció nemmel szavaz majd egy eseti bizottság felállításáról, mert minél gyorsabban szeretnék lefolytatni a vizsgálatot, hogy tisztázhassák az ügyet a közvélemény és a nemzetközi partnerek előtt.
Az ellenzék szerint több ponton sántít a kormányoldalt is képviselő Keleti György érvelése, és azért akarják minél előbb lezárni a vizsgálatot, hogy elkerüljék az alapos ellenőrzést, felmentve a kormányt a felelősség vállalása alól. Úgy tartják, figyelembe kell venni azt is, hogy a harcászati célú repülések kivételével a katonai repülők manővereit a polgári légiirányítók koordinálják Magyarországon. Ha a repülés a magyar légteret is érinti, akkor a Magyar Légiforgalmi Szolgálat is megkapja a repüléssel kapcsolatos információkat. Simicskó István közölte: mivel az átrepülések útvonalát a Polgári Légügyi Hatóság jelöli ki a Külügyminisztérium engedélye alapján, és ezek vizsgálata nem tartozik a honvédelmi bizottság hatáskörébe, az ország szuverenitását sértő légtérhasználat ügyében nem folytathat vizsgálatot a szakbizottság vagy annak ellenőrzési albizottsága.
Az alelnök szerint a szocialista kormányzat, Taszárhoz hasonlóan félretájékoztatta az országot. Korábban többször is határozottan állították, hogy a gépek Afganisztánba tartanak, és pánikkeltéssel vádolták meg az erre rákérdező ellenzéket. A képviselő elképzelhetőnek tartja, hogy több engedély nélküli átrepülés is történhetett már az ország felett. Erre utalnak azok a lakossági bejelentések, amelyek kötelékben repülő külföldi harci gépek megjelenéséről szólnak. Simicskó úgy véli, hogy a kormány tudhatott a járművek valódi úti céljáról, hiszen az amerikai védelmi miniszter is nyilatkozott a constantai készülődésről a román rádiónak. Hangsúlyozta: ha a kormány tudott az áthaladó gépek későbbi feladatáról, azzal az ország biztonságát is veszélyeztették.
A kormány és az ellenzék között vita van az ellenőrzés időtartamával kapcsolatosan is. A Fidesz 2003. január 1-jétől visszamenőlegesen ellenőrizné az átrepüléseket, Keleti szerint azonban négy évre visszamenőleg át kellene tekinteni az ide tartozó intézkedéseket, mert az első, máig érvényes engedélyt 1999-ben adták ki a délszláv háború kapcsán. Amennyiben azonban a kérdést csak a honvédelmi bizottság tárgyalja, és gyorsan lezárják négy év légtérhasználatainak vizsgálatát, az ellenzék szerint elsikkadhat a kormány, illetve a honvédelmi miniszter személyes felelőssége. Simicskó István az ügyről tartott sajtótájékoztatóján leszögezte: személyesen is meg kell nevezni a felelősöket az ország tekintélyének, biztonságának és szuverenitásának sérüléséért.
Keleti Györgynek személyes tapasztalatai is vannak az engedély nélküli légtérhasználat belpolitikai következményeivel kapcsolatban. Honvédelmi minisztersége idején, 1996-ban ugyanis felajánlotta lemondását Horn Gyula miniszterelnöknek egy vizsgálat miatt, amely azért indult, mert a kecskeméti repülőezred nyolc MiG–29-es repülőgépe parlamenti jóváhagyás nélkül vett részt éles lőgyakorlaton Lengyelországban. Horn Gyula a vizsgálat után kénytelen volt a parlamentben kijelenteni: mulasztott a repülő- és légvédelmi főcsoportfőnökség és a tárca illetékes helyettes államtitkára is, mert nem ellenőrizték, hogy van-e parlamenti hozzájárulás a lengyelországi gyakorlathoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.