Elárulták ’48-at és ’56-ot is

Polgári rendezvényeken mindig ott található egy sebtében felállított könyves- standdal egy hosszú, őszes hajú férfi, aki könyveit ajánlgatja. Az egész a nyolcvanas évek szamizdatvilágára emlékeztet, amikor még együtt készítették Demszky Gáborral, Rajk Lászlóval, Nagy Bálinttal és többekkel a Beszélőt és más tiltott nyomtatványokat, s mindig tartani kellett attól, hogy lecsap a titkosrendőrség. A társakból aztán „valakik” lettek, és bár a legenda szertefoszlóban, de Gondos Béla még mindig ugyanaz, mint nemkívánatos ellenzéki korában. Mostanában azt a nemzeti, határon túli magyar irodalmat, azokat a művészeti, történelmi értékeket pártfogolja, amelyek perifériára szorultak, s amelyek többnyire még ma is a tűrt, de nem a támogatott kategóriába tartoznak. Gondos Bélával az ellenzéki mozgalom furcsaságaira, valamint a harminc évvel ezelőtti március 15-re emlékeztünk a Magyarok Házában, a bejárattól nem messze, a lépcsőházban felállított könyvesstand előtt.

Stefka István
2003. 03. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogyan kezdődött el ez a tiszteletreméltóan szép, de egyáltalán nem zökkenőmentes, aligha kifizetődő pálya, miként lett könyves emberré? Mikor döntötte el, hogy ellenzékiként szembeszáll a hatalommal?
– Az érettségit – amely 1966-ban volt – követően, kisebb kitérők után, 1973-ban a Magyar Nemzeti Bankban dolgoztam. A március 15-e előtti napokban már érezhető volt a fővárosban, hogy az egy évvel azelőtti kegyetlenül szétvert megemlékezést ismét egy spontán ünneplés fogja követni. Mivel a nemzeti ünnep akkor hétköznapnak számított, ezért furcsa volt, hogy az összes KISZ-vezetőt szabadságolták. Tele volt a Belváros három-négy fős KISZ-járőrökkel, akik sétálgattak és figyeltek. A Forradalmi Ifjúsági Napokat népszerűsítő jelvényük volt és általában kék ruhájuk. Összemosták az 1848-as forradalmat az 1919-es tanácsköztársasággal és úgymond a felszabadulással, április 4-ével. Törvénytelenül még igazoltatási jogot is kaptak ezekre a napokra.
– A csendes tüntetésben hogyan vett részt? Ellenzékiként tartották számon?
– Nem, akkor még sehol sem voltam számon tartva, egyszerűen csak éreztem, hogy nekem a Petőfi-szobornál a helyem. Oda is mentem, kissé odább, a templom előtt néhány százan már összegyűltek, hiszen a szobor közelébe nem engedtek senkit. Amikor a hivatalos ünnepség elkezdődött, mi Kossuth-nótákba fogtunk. Egyszer csak civil ruhás emberek vettek körül, lökdöstek hátrafelé bennünket, és kiabálták, hogy oszlás, oszlás, mert szétverik a fejünket. A néhány száz fős csoportot beszorították a Váci utcába, ahol már egyenruhás rendőrök vártak. Akinek a ruháján kokárda vagy nemzeti színű karszalag volt, azt rögtön kiemelték, több mint ötven embert elvittek.
– Önt is elvitték?
– Engem nem, mert a szabadon emlékezők másik felét a Kossuth Lajos utca felé hajtották, ott nem vártak bennünket rendőrök, így el tudtam szaladni a Rákóczi tér irányába.
– Mikor került szorosabb kapcsolatba az ellenzéki mozgalommal?
– 1981-ben, amikor már a Magyar Postánál voltam rikkancs. A rikkancsok között nagyon sok, a hivatalos munkahelyekről kiszorított, más elveket valló ember volt, mint például jogászok, teológusok, kirúgott orvostanhallgatók. Szinte természetes volt az ellenzéki magatartásuk. Ekkor már működött az úgynevezett hétfői szabadegyetem, amit a Demokratikus Ellenzék szervezett és már létezett a Rajk-butik is. A hírlapárusok közül aztán az egyik felhívott Rajkékhoz, a Galamb utcába. Akkor jelent meg a Beszélő első száma. Állandó vendég lettem és hamarosan megkérdezte Nagy Jenő, majd Rajk is, hogy volna-e kedvem a Beszélőt, a szamizdatokat terjeszteni. Kedvem volt, elvállaltam. Így kapcsolódtam be az ellenzéki mozgalomba, majd a Szetába (Szegényeket Támogató Alap) is, ahol Solt Ottilia keresett olyan embereket, akik munkára vállalkoztak, nem csak szócséplésre.
– Demszky Gáborral mikortól dolgozott együtt?
– Amikor különböző illegális műhelyek elkezdték sokszorosítani a szamizdatokat, az egyik műhelyt én csináltam.
– Figyelték?
– A telefonomat hallgatták le.
– Mikorra vált fagyossá a viszonya a Demokratikus Ellenzék néhány tagjával?
– A rendszerváltás idején, amikor az SZDSZ megalakult. 1988-ban a Szabad Kezdeményezések Hálózatában még benne voltam több társammal együtt, mint a Bajcsy-Zsilinszky Társaság alapító tagja. Ide tartozott Zétényi Zsolt, Vigh Károly, Morvai László, a társaság vezetői. Amikor aztán a hálózatból elkezdtek trükkös módon pártot szervezni, rádöbbentem, hogy igaza volt Krassó György barátomnak, aki azt mondta: „Valójában egy olyan hatalomváltást készítenek elő, amely lényegében nem más, mint egy szerepcsere, helycsere.” Én ehhez a nevemet nem akartam adni, mert nem pusztán kicserélni akartam a vezetőgarnitúrát, hanem egy teljesen új politikai rendszert képzeltem el. Azt vallottam, hogy aki a korábbi rendszerben hatalmi pozíciót töltött be, vagy azokat az elveket vallotta, az semmiképpen ne kerülhessen vissza a hatalomba. De rájöttem, hogy volt harcostársaim egy része nem ezt akarja.
– Maradt könyvárusnak a mai napig. De ezt sem nézték jó szemmel. Hiszen Demszky Gábor, akivel együtt terjesztette a szamizdatokat, később mint főpolgármester szó nélkül tűrte, hogy a Deák téri, könyveket árusító pavilonját lebontsák.
– 1990-től működött a standom és 1995 elején felszámolták, erőszakkal, daruval elszállították a pavilonomat.
– Demszky baráti segítségére nem számíthatott?
– Egyáltalán nem. Teljesen megszűnt az együttműködésünk. Ám ez nem csak rám vonatkozott. Modor Ádám – aki a Katalizátor Iroda tulajdonosaként egy szamizdatkiadót működtetett, mint ahogyan a beszélősök – irodáját is megfojtották, illetve a könyvárusító helyeit megszüntették a fővárosi intézkedések nyomán.
– Ezekkel az emberekkel ön elment a Kádár-rendszer időszakában október 6-án a Batthyány-örökmécseshez demonstrálni, elment március 15-én tüntetni a Petőfi-szoborhoz, és számos kérdésben egyetértettek. Mit gondol most arról, ahogyan Demszky Gábor főpolgármesterként szólal meg a Petőfi-szobornál, március 15-én?
– Én felnéztem Demszky Gáborra. Amikor 1987. március 15-én délben a Petőfi-szobornál gyülekeztünk, Demszkyt néhány emberrel már reggel elvitték a rendőrök az őrszobára, például Rácz Sándorral, az 1956-os Munkástanácsok vezetőjével együtt. Akkor a titkosrendőrök azt terjesztették a tömegben, hogy a szellemi vezetőinket lefogták, nincs is értelme itt maradni, úgyis zavarba jövünk. Nem jöttünk zavarba, mert az a csaknem húszezer ember ugyanazt az utat végigjárta felvonulva, Demszkyék nélkül is. Csak valóban sokan úgy gondoltuk, hogy őket kell követni.
– Miként vélekedik a Petőfi-szobornál megtartott Demszky-beszédekről?
– Ez már negatív szerepjátszás. Átvágott, becsapott mindenkit, még bennünket is, akik valamennyire ismertük. Ő mindig is a „harcost” sugalmazta magáról, és nem azt, hogy politikai szerepvállalásra készül.
– Ez baj?
– Ez még nem baj. Ám amikor egyértelművé válik, hogy a politikai szerepvállalása csak az egyéni ambíciók kiélésére szolgál és a korábban vallott eszméket nyíltan elárulja, az már baj.
– Tehát az nem tetszik önnek, hogy mint liberális szabad demokrata kiegyezett a szocialistákkal?
– Ez az egész lényege. Mert abban a szituációban, ahogy mi egymás között beszéltünk a különböző titkos összejöveteleken a Kádár-rendszerről, fel sem merült e hatalmi rendszer utódszervezetével bármilyen együttműködés a későbbiek folyamán. Az pedig végképpen elképzelhetetlen volt, hogy abból a kommunistaellenes kemény magból kialakult SZDSZ egyszer majd szövetkezik az MSZMP utódpártjával, az MSZP-vel. Ez nem volt más, mint nyílt árulás. Elárulták azt, amit közösen vallottunk. Elárulták az 1848-as forradalom eszméit és 1956-ot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.