Értékesíti egyik leányvállalatát a GYSEV

A magyar állam 62 százalékos tulajdonában levő Győr–Sopron– Ebenfurti Vasút (GYSEV) Rt. hamarosan értékesíti egyik leánycégét, a Fertővidéki Helyiérdekű Vasutat (FHÉV). A vasút Fertőszentmiklós és Neusidel See közötti 52 kilométer hosszú vonala az Osztrák Államszövetség, illetve Burgenland tartomány többségi tulajdonába kerül, a kisebbségi részvénycsomag pedig a GYSEV-é lesz. A GYSEV a 2002-es üzleti évet – tízszázalékos forgalomnövekedés mellett – veszteséggel zárja. A vasúti áruszállítás mint húzóágazat mellett idén jelentős forgalombővüléssel számol a személyszállítás területén, mégpedig a tavaly villamosított Sopron–Szombathely vonalon.

Putsay Gábor
2003. 03. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jóváhagyta a GYSEV Rt. közgyűlése az FHÉV többségi tulajdonának értékesítését. A vevő az eredeti forgatókönyv szerint az Osztrák Államszövetség, illetve Burgenland tartománya lesz. Az FHÉV-ben meglevő 71 százalékos GYSEV-tulajdonrészt, valamint a körülbelül három százalékot kitevő szórványtulajdont veszik meg az osztrákok. Az állami vagyont képező 25+1 százalékot később a GYSEV vásárolja meg. Az értékesítésre kínált vasút Fertőszentmiklós és Neusidel See közötti szakszából tíz kilométer fut magyar, negyvenkét kilométer pedig osztrák területen. A vonal privatizációjáról – mint arról beszámoltunk – a GYSEV őszi rendkívüli közgyűlésén hoztak döntést, az eredeti elképzelések szerint osztrák tulajdonba hetvenegy százaléknál nagyobb rész került volna. Fehérvári László, a GYSEV Rt. vezérigazgatója, lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a vasút értékesítését az osztrák fél kezdeményezte: a vevők a gyenge műszaki színvonalú és gyér forgalmú vonalat teljes egészében fel kívánják újítani és villamosítani szeretnék abból a megfontolásból, hogy a Fertő vidéki térség, illetve az osztrák főváros közötti turista- és hivatásforgalom jelentős részét egy környezetbarát és gazdaságos vasútvonalon bonyolítsák a jövőben. Az osztrákok által tervezett vonalkorszerűsítéshez szükséges 2,5-3 milliárd forint sem a GYSEV-nek, sem pedig a magyar államnak nem áll rendelkezésre – teszi hozzá Fehérvári László. A GYSEV a vonal korszerűsítését a magyar, illetve az osztrák állam anyagi segítségével tudta volna megoldani.
A magyar szakasz könyv szerinti értéke 23 millió forint, az osztráké pedig 43 millió schilling volt 2002-ben. A GYSEV piaci áron kívánja értékesíteni az FHÉV-et, a vezérigazgató szerint azonban – az infrastruktúra jelenlegi állapota miatt – nincs nagy különbség a vasútvonal könyv szerinti és a valós értéke között. A magyar állam 25+1 százalékos tulajdonrészét a GYSEV szintén alacsony áron vásárolja meg. A részvények adásvételére, illetőleg az FHÉV átadására várhatóan a májusi közgyűlést követően kerül sor. Fehérvári László hozzátette: a forgalmat döntően magyar személyzettel, továbbra is a GYSEV tartja fenn a vonalon. A villamosítást és a pályarehabilitációt követően az Osztrák Vasút két áramnemű motorvonata közlekedik várhatóan Pamhegen országhatár és Neusidel See között. Arról egyelőre nincs szó, hogy a szerelvények Sopronig közlekedjenek.
A GYSEV az általa kezelt 250 kilométer hosszú vonalhálózaton tavaly 6,5 millió tonna árut szállított és 2,3 millió utast fuvarozott. A 2002-es üzleti évet mégis veszteséggel zárja a társaság – közölte Fehérvári László. A hiány egy része a forint-euró árfolyam miatt keletkezett, a vasút számára ugyanis kedvezőtlen volt az erős forint: a cég a bevételeinek nagy részét euróban kapja, a kiadásokat viszont forintban fizeti. A vezérigazgató rámutatott: a GYSEV elsősorban a tranzitszállításban érdekelt, ennélfogva – az összteljesítményhez viszonyítva – 30-40 százalékban képesek a fuvardíjakat befolyásolni.
Mintegy 120–150 millió forint hiányuk keletkezett a Sopron–
Szombathely vonal üzemeltetéséből adódó értékcsökkenési leírásból: a GYSEV 2001. december 1-jén vette át a vonalat a MÁV Rt.-től, a tulajdonos továbbra is a magyar állam, de az értékcsökkenésből adódó többletterhet a vasútvállalat viseli. Ennek elkerülése végett a vagyonkezelői szerződés módosítását kérik a magyar államtól – tette hozzá a vezérigazgató. A szombathelyi vonal felújításával járó vágányzárak, illetve forgalomkorlátozások miatt a társaságnak tavaly körülbelül 100 millió forint többletkiadása keletkezett. Ezekkel a tételekkel együtt a társaság 2001-hez képest közel 300 millió forint eredményjavulást ért el. Mindent számításba véve, a cég 2002-es üzleti évének mérlege várhatóan 400 millió forint veszteséggel zárul.
Idén tízszázalékos forgalomnövekedésre és nullszaldós eredményre számít a GYSEV. A szombathelyi vonal villamosításának kedvező hatásai idén már jelentkeznek, mivel a vontatójárművek lényegesen kevesebb energiát használnak, kisebb az üzembentartási költségük, az átépített pálya miatt bevezetett rugalmasabb menetrend – a vasúttársaság várakozásai szerint – az eddigieknél több utast vonz. A 62 kilométer hosszú vonalra a cég egyébként költségvetési forrás felhasználásával 3,1 milliárd forintot költött 2002-ben. Az idén rendelkezésre álló fejlesztési források nagy részét szintén e projektre fordítják, ugyanis hátravan még a biztosítóberendezések teljes korszerűsítése. Fehérvári László szerint az észak–déli irányú vasútvonalon 2004–2005-ben minden igényt kielégítő belföldi és nemzetközi közlekedést lehet biztosítani, a személyszállító és a nagy tömegű tehervonatok egyaránt 100, később 120 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhetnek. A vasúti járművek korszerűsítésére 2003-ban nem kerül sor, azonban a vállalat egy projektet készít elő, amelynek keretében új villamos motorvonatok vásárlását tervezi. Ehhez mindenképpen hitelre, illetve állami garanciákra lesz szükség – teszi hozzá Fehérvári László. Az elképzelések megvalósítása érdekében a svájci Eurofima pénzintézettől vennék fel a hiteleket.
Napirendre tűzték a befektetések gazdaságosságának vizsgálatát, és a vizsgálat eredménye alapján döntenek a cég üzletágainak és leányvállalatainak további sorsáról. A GYSEV főleg a spedíciós vállalkozások hatékonyabb működése érdekében koncentrálja erőforrásait, nem kizárt azonban, hogy a kevésbé jövedelmező vagy veszteséges tulajdontól rövid távon megválnak. A részvénytársaság 1853 fős létszámmal kezdte az évet, idén a vezérigazgatóság, a soproni Vasútigazgatóság és a forgalomirányítás területén mintegy húszfős létszám-megtakarítást terveznek. Ugyanakkor a már említett, folyamatosan napirenden levő hatékonyságvizsgálat és szervezet-korszerűsítés további létszámcsökkentéssel járhat.
***
Informatika a vasutaknál. Egyre nagyobb szerepe lesz a korszerű informatikai berendezéseknek a személyszállítás lebonyolításakor. A vasutaknál használatos menet közbeni jegykiadó berendezések nemcsak kényelmi funkciót töltenek be, hanem naprakész és pontos információt nyújtanak a vasúttársaságoknak az egy szakaszon és adott időben közlekedő utasok számáról, a megtett kilométerek nagyságáról. Az Európai Unió direktívái között szerepel az a tétel, hogy a közszolgálati vasúti személyszállításból adódó veszteségeket az államnak meg kell térítenie, ez azonban csak pontos költségszámítás alapján képzelhető el. A korszerű berendezésekkel hatékonyabbá tehető a vasúti forgalom, hiszen a nyilvántartott utazási szokásoknak megfelelően lehet közlekedtetni a járműveket. A MÁV Rt. jelenleg 950 mobil jegykiadó gépet üzemeltet, a legmodernebb technikát magyar cégek szolgáltatják. Új informatikai berendezéseket használnak majd a tervek szerint a pályagazdálkodási szervezetnél. Az EU tagállamaiban a pályahálózat húsz százalékát liberalizálják ez év decemberétől, a MÁV-nak ezt a csatlakozást követően kell lehetővé tennie. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.