Harmonizáló jogszabályok

Már közel száz százalékban harmonizálnak az EU vámkódexével a magyar jogszabályok, így annak alkalmazása nem okoz majd gondot a gazdálkodóknak. Kérdéses ugyanakkor a vámbiztosíték mértéke, hiszen az ennek alacsony meghatározásából eredő bevételkiesést az állami költségvetésnek kell átvállalnia, a túl magas szint pedig az EU-piacon – ahol bármely tagállamban lehet vámoltatni – versenyhátrányt is okozhat.

Hírösszefoglaló
2003. 03. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem okoz majd gondot az unió vámkódexének alkalmazása a gazdálkodóknak, hiszen a harmonizáltság az unióval Magyarországon már közel százszázalékos. A csatlakozást követően a vámrendszer szerepe gazdaságra gyakorolt hatását tekintve háttérbe szorul – nyilatkozta Beszteri Sára, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője. Az MTI-Press-EU-nak hozzátette: Magyarország európai uniós csatlakozását követően a külkereskedelem döntő része a belső piac részévé válik. Mintegy 5500 termék vámtétele csökken, 1600-é emelkedik, a többié változatlan marad.
Beszteri Sára szerint attól, hogy Magyarország az unió külső vámtételeit alkalmazza, a vámszintek jelentősen nem változnak. A magyar importra az EU külső vámjával számított átlagvámszint 1,53, az agrártermékekre két százalék lesz. Az unióban a legnagyobb vámvédelmet a vegyi anyagok és a feldolgozott termékek kapják, melyek átlagos vámszintje 4-4,5 százalék. Hazánk szempontjából a jelentős nyersanyagok átlagos vámszintje nem éri majd el az egy százalékot.
Beszteri Sára megjegyezte: a vámokat illetően ugyan a tagállamoknak nincs autonóm mozgásterük, néhány szabályozási témát tagállami szinten hagyott a közösség, így a vámbiztosítékok szintjét is, ami az adott ország pénzügyi fegyelméhez igazodik. A közelmúltban egy tájékoztatón a főosztályvezető kiemelte: az EU-ban a vámbiztosíték mértéke nulla és száz százalék között lehet, ám ha a vámbiztosíték mértékét az adott tagállam rosszul ítéli meg, akkor a kieső bevételeket saját állami költségvetésből kell pótolni. Így nagy dilemma a biztosíték arányának megállapítása, hiszen a százszázalékos vámbiztosíték az EU-piacon – ahol bármely tagállamban lehet vámoltatni – versenyhátrányt is okozhat.
Magyarország unióba lépését követően megvalósul az áruk valódi szabad áramlása, ám az ellenőrzés érdekében a forgalmi típusú adóztatásra statisztikai nyilvántartást vezettek be. Az EU költségvetésének 30 százaléka származik a tagállamok áfaalapú befizetéseiből, míg a vámbevétel csak 14 százalékot tesz ki. A statisztikai nyilvántartási rendszert azért vezették be, hogy az unió ellenőrizhesse az áfaalapú befizetéseket, követni tudja a tagállamok közötti áruforgalmat és a fogyasztás helyén történő adózást. Az árukat kísérő Intrastat-dokumentumot akkor kell kitölteniük a kereskedőknek, ha két tagállam között zajlik a tranzakció. Az adatok egy brüsszeli adatbázisban futnak össze.
Ettől viszont elválik az áfabevallás, ám ebben az esetben is van összesítő jelentési kötelezettség. Ez kedvezőbb lehet a gazdálkodóknak, hiszen eddig a vámeljárásnál kivetett áfát azonnal be kellett fizetni, s azt csak később lehetett visszaigényelni az APEH-től. Az önbevallásos rendszer esetében – ha a befizetendő adó és a visszaigényelhető összeg értéke megegyezik – nem kell befizetni adót. Az Intrastat-dokumentumok a Központi Statisztikai Hivatalhoz (KSH) kerülnek, s azokat a KSH és az adóhivatal megállapodása alapján kontrollálják.
A jövedéki termékek mozgásának eljárási szabálya gyakorlatilag megegyezik a vámeljárással: a vámeljárásnál a vámokmány kíséri az árut, a jövedéki termékek kereskedelmében pedig az úgynevezett termékkísérő okmány. A csatlakozás után a tagállamok között adózottan vagy adózatlanul lehet jövedéki árut eladni. Adózott értékesítés esetében ahhoz, hogy az eladó vissza tudja igényelni az adót, meg kell érkeztetni az árut, be kell fizetni a jövedéki adót, s ezeket jelenteni kell az eladónak. Az eladó majd ezen dokumentumok alapján tudja viszszaigényelni az eladó országában megfizetett jövedéki adót. A lebonyolításra adóképviselői rendszert hoztak létre. Ha azonban a gazdálkodók adózatlanul értékesítik a jövedéki árut, biztosítékot kell nyújtaniuk a szállítás idejére, amit a termék megérkezésekor lehet felszabadítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.