Ma is ellenzik a metrót

A Levegő Munkacsoport tízpontos tervezetet dolgozott ki a budapesti tömegközlekedés javításáért, mert szerintük beigazolódott, hogy a 4-es metró építése a jelenlegi helyzetben a fővárosi közösségi közlekedés összeomlásához vezethet. A főváros szerint a metróépítés eldöntött tény, de a felszíni tömegközlekedés fejlesztésére is fordítanak költségvetési forrásokat.

2003. 03. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Levegő Munkacsoport nehezményezi, hogy a fővárosi önkormányzat az idei évre minimális összeget irányoz elő a BKV Rt. működésének támogatására, és mindössze néhány százmillió forintot szán a fejlesztésekre, miközben a
4-es metró építésére 15,3 milliárd forintot terveznek. Ez csaknem akkora összeg, mint amennyit az előző évben a működésre kapott a BKV Rt. a fővárostól. A közlekedési vállalatnak 2003-ban 23 milliárd forintra lenne szüksége, hogy szinten tarthassa szolgáltatásait, elkerülve a további eladósodást.
A Levegő Munkacsoport 10 pontos javaslata szerint el kell hagyni a jelenlegi körülmények között luxusnak vagy kimondottan károsnak minősíthető beruházásokat, mint például a 4-es metró, amelynek megépítése előtt mindenképpen biztosítani kellene a már meglévő tömegközlekedési hálózat hatékony működtetését, fenntartását és felújítását.
A szervezet szerint minden vonalon előnyt kell biztosítani a tömegközlekedési járatoknak, buszsávokkal vagy a közlekedési lámpák megfelelő beállításával. A munkacsoport sürgetőnek tartja a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) mielőbbi létrehozását és működtetését, és kezdeményezi úthasználati (torlódási) díj bevezetését a Budapest határánál bejövő gépkocsik részére, hogy az így befolyó forrásokat a tömegközlekedés javítására fordíthassák. A szervezet többek között azt kéri, hogy a kormány nyújtson fokozott támogatást a városi tömegközlekedés részére az autópálya-építési program visszafogásával, és szüntesse meg a közlekedéstervezéssel kapcsolatos összeférhetetlenségeket. A főváros és egyes területeinek általános közlekedési, közlekedésfejlesztési terveit ugyanis szerintük ma a Főpolgármesteri Hivatalban létrehozott külön részleg dolgozza ki, vagyis olyan cégekre vagy személyekre bízzák a tervezést, amelyek vagy akik egyes konkrét beruházások tervezésében is érdekeltek.
– A tervezőtársaságok munkáját a főváros közlekedési ügyosztálya rendelte meg, mert nincs kapacitása minden munka elvégzésére – tudtuk meg Benda Györgytől, az ügyosztály szakemberétől, aki szerint a tervezőcégeket vagy azok feladatait jogilag és pénzügyileg is különálló módon kezelik, így nincs szó összeférhetetlenségről. A 4-es metróval kapcsolatosan megjegyezte: annak megépítéséről a városvezetés már döntött, de ez nem jelenti azt, hogy ne szánnának forrásokat a felszíni tömegközlekedés fejlesztésére.
– Konkrét programjaink vannak a közösségi közlekedés előnyben részesítésére – jelentette ki Benda György, aki szerint a közlekedési szövetség is csak azért nem jöhet létre, mert egyelőre nem sikerült biztosítani a szükséges forrásokat. A főváros illetékese elmondta: egyelőre nem tervezik torlódási díj bevezetését, de London példája azt mutatja, hogy megfelelő, többéves előkészítéssel nem elképzelhetetlen a bevezetése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.