Miért ne együnk Lay’s csipszet?

2003. 03. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mottó: „Athénben temploma van az öregségnek.”
(Márai Sándor: Napló 1976–1983)

Persze. Az öregség is szentség volt, még nem is olyan régen. Tisztelet övezte a kort, mint a bölcsességet, az időt, a halált, a Teremtőt – mindent, amit ma nem övez már semmi sem… Nézem a Lay’s csipsz új reklámját. Gyakran adják, majdnem minden reklámblokkban benne van, nyilván hadjáratba kezdett a cég, meggyőzendő a fogyasztókat a Lay’s csipsz ellenállhatatlanságáról, nagyszerűségéről, utolérhetetlenségéről, egyedülállóságáról.
„C. P. Snow kritikai válogatásban arról ír, hogy Aldous Huxley két híres anti-utópiájában, a »Brave New World«-ben és az »Islands«-ben megvádolta az indusztriális társadalmakat, mert ez a rendszer megfosztja az embert a véleményalkotás szabadságának lehetőségétől: a kapitalista társadalomban a »subliminal« hirdetéstechnika, az üzleties propaganda mákonya, a kommunista társadalomban az erőszakos agymosás rendszere elhülyíti a tömegeket.” 1
Mi átmenet nélkül ugortunk át utóbbiból az előbbibe, így aztán kiváló talajra hull nálunk (is) a Lay’s csipszet népszerűsítő gazemberség, ami így néz ki: egy fiatalember – feltehetőleg az unoka – meglátogat egy idős házaspárt – feltehetőleg a nagyszüleit. Az ifjú búcsúzik, s a teraszon elejt egy Lay’s csipszes zacskót. A két öregember – lehetnek úgy nyolcvanévesek – megbabonázva bámulja néhány pillanatig a földöntúli kincset, majd az öregasszony feláll, és korához mért gyorsasággal, tipegve elindul a zacskó felé. Az öregember sem rest, és ezt látva botját az asszony bokái közé akasztva elgáncsolja hitvesét, majd maga indul totyogva a csipsz irányába. Amikor a földön elvágódott és éppen feltápászkodó hitvese mellé ér, a biztonság kedvéért még jól hátba szúrja a botjával. Már majdnem eléri a kincset, amikor gyorsan visszavágunk a földön hasaló öregasszonyra, aki kaján, kárörvendő mosollyal felemeli kezét, amiben az öregember protézisét tartja. A káröröm annak szól, hogy az öregúr protézis hiányában úgysem tudja majd élvezni a földöntúli csemegét. Az öreg szomorúan áll egy pillanatig, mintegy felméri a helyzetet, majd mégis lehajol a zacskóért, ám ebben a pillanatban visszajön az unoka, kikapja az öreg kezéből a csipszet, és elviharzik. Vége.
Nos, ez a kis műremek, ezek vagyunk mi. Nem többek, és éppenséggel nem is kevesebbek…
A NASA – állítólag – mindenféle dolgokat sugároz folyamatosan az űrbe, hogy ha létezik rajtunk kívül értelmes civilizáció, fogja ezeket a jeleket, és tudja, kicsodák vagyunk. Valamiféle maradék tisztességtől hajtva a NASA – állítólag – Beethoven Örömódáját küldözgeti többek között az űrbe, mint az emberiség egyik jellemzőjét. Ha van rajtunk kívül értelmes civilizáció – kell lennie, már amennyiben a világűr tényleg végtelen, mert a végtelenben semmi sem lehet egyszeri és megismételhetetlen –, és megkapta, majd megfejtette a mi jeleinket, meghallgatta Beethoven Örömódáját, feltehetőleg szinte kedvet kapott, hogy megismerje ezt a kedves, értelmes, szeretetre méltó, nagyszerű, Föld nevű bolygót, rajta azzal a rengeteg kedves, értelmes, szeretetre méltó, nagyszerű homo sapiensszel.
Az idegen civilizáció jelen pillanatban át van verve.
Akkor járnánk el tisztességesen, ha a Lay’s csipsz legújabb reklámját küldenénk tova az űrbe.
Mert jelen pillanatban ezek vagyunk. Éppen ezek…
Az előző idézet úgy folytatódik, hogy Márai tanár úr mentséget keres minekünk, imigyen: „Snow felismeri, hogy ebben van igazság is. De van hamisság is, mert a technikai forradalomban a kapitalista konzumcivilizáció kábítószereitől elhomályosodott értelem csak annyira homályos, mint volt a középkori Angliában egy paraszt vagy a cári Oroszországban egy munkás értelme. Az emberek nagy tömege minden korban és minden civilizációban hajlamos a szellemi tunyaságra, lehetőleg ódzkodik a szabad véleményalkotás felelősségétől. De az indusztrializált társadalmakban a technikai civilizáció megajándékozta a tömegeket olyan művelődési lehetőségekkel, amelyekre előző civilizációkban nem volt mód. Az utópiák – elítélő vagy ígérgető értelemben – bírálják az embert mint speciest, aki semmiféle civilizációban nem hajlandó az erőfeszítésre, amit egyes zsenik jóvoltából ajándékba kap. De ez nem kisebbíti az ajándék, a technikai civilizáció értékét.” 2
Márai tanár úr ezt 1977-ben írta.
Ha ma élne, visszavonná a felmentő sorokat.
Mert aztán huszonhat év alatt úgy kiteljesedett az „indusztriális társadalom”, a „technikai civilizáció”, hogy ma már „információs társadalomnak” becézgeti magát. Tolongunk az „információs sztrádán”, mint megannyi derék idióta.
Az információ hatalom! – ó, de édes jelszó!
Az új barbárság jelszava…
Régen kocsmáztatási joga volt a hatalmasnak, meg a királyi regálékkal is maga sáfárkodott.
Ma informálási joga van.
Megszabja kinek, mit, mikor és hogyan.
És két információ között a reklámoké a főszerep.
A reklámoké, amelyekben nyolcvanéves öregek közelharcot vívnak egy zacskó csipszért. Ez már nem is a londoni szín. Ez az eszkimó szín. Igazi barbárságból igazi barbárságba. Amerika mocskos háborúja és Lay’s sült krumpli…
Márai tanár úr szerint „a jobbak, mint Hemingway, elfordultak a kommunista és azzal társult maffiózus baloldaliságtól. És egyre inkább egyedül maradtak, mert ami következett – az eltömegesedés és a technikai forradalom által felidézett falanszter jellegű birtoklási, termelési és elosztási rendszerek –, éppen úgy elidegenítették az Egyént, mint a kommunizmus.” 3
Igaz.
De az elmúlt huszonhat esztendő azért arra is jó volt, hogy a jobbak egyre inkább ne legyenek egyedül.
A jobbak ma kezdenek egymásra találni, összefogni, összetartozni. Az utcákon milliószám tiltakoznak, s ha kell, törnek-zúznak Amerika, Izrael és a globalizáció ellen – s a jobbak ez után a reklám után biztosan nem vásárolnak Lay’s csipszet.
Mert ez a reklám: gazemberség.
Viszont akik megrendelték, akik kitalálták és megcsinálták, s végül akik elfogadták, még csak nem is gazemberek.
Az igazi bűnnek ugyanis van valamiféle heroizmusa.
Ez a reklám bűn, heroizmus nélkül. Akik megrendelték, kitalálták, megcsinálták s elfogadták, csak korunk hősei. A pitiánerség, olcsóság, ízléstelenség – a szabad piac papjai, a nihilizmus vámszedői. Minden heroikus ellenállás lepereg róluk. Fordítsuk ellenük leghatalmasabb istenüket, a fogyasztás istenét.
Ne vásároljunk Lay’s csipszet!
Úgysem értenek másból.
Ez viszont fájni fog nekik. Szerencsére van, ami ezeknek is fáj…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.