Segítségért kiáltanak a vámügynökök

Kormányzati pénzügyi alap létrehozását tartaná fontosnak a Magyar Vámügyi Szövetség az ország csatlakozása után feleslegessé váló vámügynökök és -ügynökségek megsegítésére. Bár korábban az európai közösség segítette a belépő tagállamokat ezen problémáik megoldásában, most azonban ezzel nem foglalkozik. A vámterületen a felkészülteknek ugyanakkor lehetőségeket is tartogat a csatlakozás.

Csákó Attila
2003. 03. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drámai helyzet elé néznek a vámügynökségek, ha nem kapnak kormányzati segítséget, s elsősorban azok az alkalmazottak szenvedik meg a csatlakozást, akik jelenleg hazánk és az EU, valamint Magyarország és a csatlakozó kelet-közép-európai államok közötti árucserével kapcsolatos vámügyeket intézik – mondta lapunknak Tüske Péter, a Magyar Vámügyi Szövetség alelnöke. Hozzátette: kilátástalan helyzetük régóta érlelődik, segélykiáltásukat évek óta senki nem hallotta meg.
Napjainkban a magyar kivitel 83, a behozatal 67 százaléka az uniós tagországokba és a többi csatlakozó államba irányul, vagy onnét származik. (Magyarországon az átlag egy évben benyújtott 3,5 millió vámáru-nyilatkozat az EU-ba lépést követően becslések szerint félmillióra fog csökkenni). A magyar vámügyintézők munkájára egészen 2004. április 30-ig nagy szükség van, hiszen nélkülük leállna a magyar külkereskedelem. Jövő május elseje után viszont – önhibájukon kívül – közülük sokan jutnak nehéz helyzetbe, s veszthetik el állásukat. Ezért a szövetség azt szeretné, ha a helyzet rendezése érdekében pénzügyi alapot hozna létre a kormány. Például Ausztriában az ország 1995-ös csatlakozásakor az átképzésekre és végkielégítésekre szánt összeg egyharmadát az adott cég, egyharmadát a dolgozók, míg a fennmaradó részt az állam állta.
Tüske Pétertől megtudtuk, hogy az Európai Uniótól a helyzet kezelésére most semmilyen forrást nem kap hazánk. Ugyanakkor a közösség 1991-ben 850 ezer ecus tanulmányt készíttetett, s felmérette a szállítmányozók és vámügynökök esetében a bővítés gazdasági és szociális következményeit. Továbbá kétmillió ecuval segítette a közösség az átképzések megvalósítását, s 30 millió ecut szánt az intézkedések megtételére. Igaz, az utóbbi pénz Tüske Péter szerint nem jutott el a címzettekhez.
Hazánkban a támogatások hiánya miatt a cégek egy része „befucscsolhat”, s akár még a végkielégítésekre kifizetett pénzeket sem tudják majd miből kifizetni az amúgy is tőkeszegény magyar vállalkozások. Az érintett szövetségek – bár keresik az átképzési lehetőségeket, új működési területeket – úgy vélik, tagjaik jelentős része nem lesz képes önerőből megoldani e problémát. A helyzetet súlyosbítja, hogy a vámügynöki szolgáltatáshoz szorosan kapcsolódó más területeken is jelentős elbocsátásokra kerülhet sor.
Az alelnök úgy véli, lehetőséget jelenthet az érintettek számára, hogy bár a csatlakozás után az EU belpiacán üzletelő külkereskedőknek nem lesz szükségük vámügynökökre, ám szakértelmükre – a szállítmányozás, a fizetési lehetőségek, a biztosítás és az okmányozás területén – minden bizonnyal igen.
A vámügynökségeknek a túléléshez fel kell készülniük arra, hogy a jelenlegi ügyfelek szakértő-tanácsadóivá váljanak az unión belüli kereskedelemben. Bizakodást adhat, hogy Ausztria 1995-ös belépését követően bár harmadára csökkent a vámügyintézések száma, ám az áruforgalom robbanásszerű növekedése miatt a munkavállalók rövid idő alatt találtak maguknak munkát.
A túlélés másik lehetősége lehet Tüske Péter szerint, ha a csatlakozás után az unión kívüli kereskedelem számára magas szintű vámlogisztikát sikerül biztosítani az érintetteknek. Véleménye szerint azonban ennek infrastruktúráját nem a határokon kell kialakítani. Állítását alátámasztva kifejtette: az EU-ban sem bevett gyakorlat a határvámkezelés, de még a világban is csak a nagy tengeri kikötőkre jellemző. A határvámvizsgálat ugyanis lassítja a forgalmat, ráadásul a szállítmány ellenőrzése céljából az út közbeni felnyitást sem nézik jó szemmel az importáló cégek.
Az alelnök aláhúzta, hogy a vámközpontok esetében fontos követelmény a széles körű infrastruktúra és a jó megközelíthetőség. Tüske úgy gondolja: azt még nem lehet megmondani, hogy a már meglévő logisztikai központokba vonul be majd a vámszolgálat, vagy a területi vámszolgálat köré épül ki a szolgáltatás.
Állítása szerint a változások pozitív lehetőségeket is magukban rejtenek, hiszen a közösség bármely országába irányuló áru vámkezelését el lehet majd végezni Magyarországon, az ország EU-taggá válását követően. A – nem uniós országokból érkező áruk esetében – beszedett vám 25 százaléka a magyar, háromnegyede az uniós költségvetést fogja gyarapítani. A csatlakozás után a vámbevételek egy részéről a magyar költségvetésnek viszont le kell majd mondania. Ez közel húszmilliárd forint körüli összeget jelent. (Az EU költségvetésének 14 százalékát a vámbevétel, 30 százalékát az áfaalapú tagállami befizetések adják). Ugyanakkor az sem biztos, hogy a hazánkba az unión kívülről érkező áruk vámellenőrzésére is Magyarországon kerül majd sor. Elképzelhető, hogy az amerikai kontinensről vagy a Távol-Keletről behozott termékeket például Amszterdamban fogják levámoltatni, s nem nálunk.
Tüske Péter kiemelte, üzlet lehetne az EU-ba lépést követően a hazai vámügynökségeknek, ha a közösségből exportált termékek unión kívülre indítása is hazánkból történne.
A versenyben a szállítmányozók két tényezőt vesznek figyelembe: hol a leggyorsabb a vámkezelés, és hol a legkedvezőbb az ára a vámügynöki munkának – tette hozzá Tüske Péter. A piacon kiélezett a verseny, a magyar vámügynöki szolgáltatások árai általában 1-2 százalékkal alacsonyabbak, mint az uniós átlag.
Hogy miért lesz érdemes mégis hazánkban vámkezeltetni a nem magyar importőrnek? Tüske Péter válaszában elmondta: jelenleg a magyar importőr az áru megérkezésekor kifizeti a vámot és kivetéses rendszerben az áfát. Az Európai Unióban azonban ha az áru célországa és a vámkezelést végző állam nem azonos, akkor a vámot a vámkezelés helyén, míg az áfát nem kivetéses, hanem önbevallásos úton kell megfizetni. A helyzet kihasználásának szempontjából Tüske Péter szerencsétlennek tartja, hogy csak ez év végére lesz meg az áfatörvény, így kalkulálni is csak ezt követően lehet.
Arra a kérdésre, hogy nem jelennek-e meg jövőre fiókirodával újabb nemzetközi vámügynökségek hazánkban, az alelnök az alábbiakat válaszolta: szerencsére a jogszabályokba fékeket építettek be, s Magyarországon vámügynöki tevékenységet csak az folytathat, aki hazánkban szerzett végzettséget tud igazolni. Ezt viszont a külföldiek úgy tudják megkerülni, hogy magyar szakembert alkalmaznak majd. Az pedig, hogy a tőkeszegény magyar vállalkozások más országokban tudnak-e majd irodát nyitni, a jövő kérdése.
***
Kilátástalan helyzet. A vámszakmában tevékenykedő egészen kicsi – hat főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató – vállalkozások szinte teljesen kilátástalannak látják jövőjüket – állapítja meg a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara felmérése. Az uniós kihívásokkal a cégek nagyobb hányada kevésbé foglalkozik, ha mégis, akkor nem jutnak megfelelő információhoz. A felmérés szerint a cégek több mint fele rákényszerül majd arra, hogy a munkatársait részben, vagy teljes egészében elbocsássa. Ezen lépés a vámterületen jelenleg foglalkoztatottak több mint 40 százalékát fogja érinteni. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.