Szigorúan ellenőrzött EU-infók

Hetek óta reklámozzák az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány információs bázisát, illetve a bármikor hívható 181-es telefonszámot. A beharangozott ígéretek szerint naprakész eligazítással szolgálnak a kormányzati közalapítvány munkatársai minden uniós csatlakozást érintő kérdésben, legyen az gazdasági, politikai vagy kulturális vonatkozású esetleges kíváncsiskodás. Megtudhattuk azonban, hogy csak abban az esetben kaphatunk írásos választ kérdéseinkre, ha hozzájárulunk személyes adataink adatbázisba kerüléséhez. Az is kiderült: a Külügyminisztérium el is utasíthatja a válaszokat.

2003. 03. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Természetesen mi is kíváncsiak voltunk a bűvös 181-es telefonszám, illetve szolgáltatás hatékonyságára. Elhatározásunkat csak megerősítette a Hír TV egyik adása, amelyből kiderült: vontatottan, csak bizonyos érthetetlen feltételekkel valósulhat meg a válaszadás.
Első kérdésünk az volt, vajon hol olvasható a csatlakozási szerződés magyar szövege. A kedves női hang szolgálatkészen közölte, hogy még csak az angol nyelvű változat hozzáférhető a Külügyminisztérium honlapján. Mikor affelől érdeklődtem, mikortól olvashatjuk a magyar fordítást, a hölgy nem tudott időpontot megjelölni. Tekintettel arra, hogy beszélgetésünk után egy nappal jelentették be, hogy interneten már hozzáférhető a szerződés és a csatlakozási okmányok magyar nyersfordítása, legalábbis furcsa kommunikációs zavarra utal, hogy a közalapítvány munkatársai még nem tudtak róla. Arra a közbeszúrt kérdésünkre, hogy hol lehet olvasni, tájékozódni arról, Medgyessy Péter kormányfő valójában mit írt alá múlt év decemberében Koppenhágában, tőlük is hiába vártuk a választ. Támpontul a Külügyminisztérium honlapjának megtekintésére utasítottak bennünket, illetve arra buzdítottak, hogy más kormányzati internetes portálokon kutakodjunk.
Második kérdésünk sem tűnhetett túl bonyolultnak. Mindössze az iránt érdeklődtünk, milyen kiadványokban lehet utánanézni a kisvállalkozói uniós pályázatoknak. A telefonban most is az internetes portálokat sorolták a közalapítvány honlapjától kezdve a földművelésügyi tárca, illetve az ITD Hungary honlapjáig bezárólag. A kommunikációs munkatársnő valóban lelkiismeretes volt, legalább hat internetes portált megjelölt, ám nyomtatott, kézbe vehető formában közzétett kiadványt egyet sem tudott említeni. Tudvalévő, hogy Magyarországon ma még – bármennyire sajnálatos – csak a lakosság egy kis része rendelkezik számítógéppel, internettel. Fölmerülhet a kérdés, hogy a kevésbé tehetős, netelán leszakadt rétegeket milyen módon kívánják információkkal ellátni, hiszen a csatlakozástól ők tartanak leginkább, s számukra lenne a legfontosabb az egzisztenciális kitörési pontok felmutatása.
Harmadik kérdésünkre gyorsan érkezett a válasz. Megtudhattuk, nem kell aggódnunk, a betéti társaságok és kft.-k éppúgy létezhetnek uniós csatlakozásunk után, mint a részvénytársaságok. A változás mindössze annyi lesz, hogy két új vállalkozási forma is megjelenhet hazánkban.
Milyen mértékű fogyasztói áremelkedések lehetnek a csatlakozás után, s milyen cikkeknél, szolgáltatásoknál jelentkezhetnek ezek a tendenciák? – volt a negyedik kérdés. A közalapítvány munkatársa hamar megtalálhatta az írásos anyagok idevágó passzusait, s megnyugtató válasszal szolgált. Megtudhattuk tehát, hogy mérsékelt lehet a csatlakozás hatása az árakra, s leginkább az energiaárakban jelentkezik majd. A drágulás ezenkívül a telefonpiac, az élemiszer-ipari és az ingatlanárakban éreztetheti a hatását, s a légi közlekedés tarifái is emelkedhetnek valamelyest. A közalapítvány azonban arra is felhívja a figyelmet, lesznek olyan tényezők, amelyek a drágulás ellen hatnak. Szerintük az infláció csökkenésére lehet számítani, s az euró néhány év múlva történő bevezetése után megjelenik az olcsóbb hitel, s csökkennek a kamatok is. Ez kétségtelenül kimerítő válasz volt. Azokban azonban, akik otthonosabban mozognak a gazdasági prognózisokban, óhatatlanul fölmerülhet a kérdés, milyen egzakt adatokkal tudják alátámasztani ezt az irracionálisan „rózsaszínű” képet?
Az igazi kommunikációs gondok ötödik kérdésünk után jelentkeztek. Megmarad-e a mezőgazdasági kistermelők bizonyos értékhatárig való adómentessége? Könnyen megválaszolható, közérdekű, eldöntendő kérdésünkre nem kaphattunk választ. Pedig a kérdéskör csak látszólag a vidéki lakosság egy részének a belső ügye. Könnyű ugyanis belátni, hogy az élemiszerárakra és a közellátásra milyen negatív hatást gyakorolna a nagyvárosokban is a kistermelők tönkremenetele, nem beszélve bizonyos, csupán általuk termelt árucikkekről. Megnyugtattuk a közalapítvány munkatársát, elegendő válasszal szolgálni pár napon belül is. A választ az egyszerűség kedvéért írásban kértük, ám a munkatársnő azt is közölte, nem csupán elérhetőségünket vagy címünket kell megadnunk, de személyes adatainkat is. Felolvasott egy sémaszöveget, amely szerint a közalapítvány csak saját célra használja fel adatainkat, s 2004. május 1-jén közjegyző jelenlétében megsemmisítik az egész adatbázist. Miután adatainkat nem kívántuk ilyen feltételek mellett sem megadni, rögtön kiderült, írásos választ nem várhatunk az EU-közalapítványtól. Fölajánlottuk, hogy valamelyik információs pontra személyesen elmegyünk egy nevünkre leadott borítékért, de ez sem segített az ügyön. Világossá tették, a válaszadás alapvető feltétele az adatbázisban való szerepeltetés. Felvetésünkre – mit csináljon az a szavazni akaró állampolgár, akinek nemhogy internetkapcsolata, de telefonja sincs, sőt esetleg még lakása sem –, azt a választ kaptuk, hogy a közalapítvány valamelyik információs pontján kérhet, kizárólag szóbeli tájékoztatást. Eltekintve az eljárás kissé abszurd voltától, az is jogosan vethető fel, milyen alapon tesz különbséget állampolgárok között a kormányzati közalapítvány, súlyosan diszkriminatív módon. Végül is sikerült megtudnunk: adataink megadása nélkül úgy kaphatjuk meg a kért információt, ha 15 munkanapon belül (!) ugyanezt a kérdést felteszszük a 181-es számon.
Ugyanígy jártunk hatodik kérdésünkkel is. Kíváncsiak lettünk volna, hogy vannak-e korlátozások az Európai Unióban a politikai jogok gyakorlására, különös tekintettel a szólás-, illetve gyülekezési szabadságra. Beszélgetésünktől számítva 15 munkanapon belül számíthatunk válaszra, ha ismét feltesszük a kérdést. A válasz azonban még ekkor sem biztos. A dolgok menetét illetően ugyanis azt a felvilágosítást kaptuk, hogy előbb a Külügyminisztériumnak kell jóváhagynia a kérdéseket és válaszokat. Közbevetésünkre az is kiderült, a jóváhagyás elmaradására már volt precedens.
A közalapítvány honlapján kutatva az is érthetőbbé vált, miért nem tudtak válaszolni telefonon a politikai szabadságjogokat firtató kérdésre. Amikor ugyanis beütöttük a keresőprogramba a szólásszabadság szót – szemben a mákos gubával, amelyről csakúgy zuhog az információ –, a válasz rögtön érkezett: „nincs találat”.
Azóta is gondolkozunk azon, megfogadjuk-e a közalapítvány munkatársának szaktanácsát, aki arra buzdított bennünket: ha a gyülekezési jog uniós normáira vagyunk kíváncsiak, forduljunk talán a magyar rendőrséghez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.