Alapfeltétel a kedvező infrastruktúra

A logisztikai központok fejlődése szempontjából elengedhetetlen a jó megközelíthetőség. A tizenhárom hazai központ mindegyike európai közlekedési korridor mentén fekszik, az infrastruktúra jelenlegi színvonala országos szinten nagyon eltérő. Egy erősödő gazdaság és az európai uniós csatlakozás azonban új lehetőségeket teremt a közlekedési rendszerek fejlesztéséhez.

Munkatársainktól
2003. 04. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Infrastruktúra szempontjából kétségkívül a főváros környéki logisztikai központok helyzete a legkedvezőbb. A száz hektáron levő BILK az M0-s autóút, illetve a Budapest–Kelebia–Belgrád vasúti fővonal mentén helyezkedik el, a kedvező közlekedési adottságok szinte korlátlan lehetőségeket kínálnak a területen berendezkedő cégek számára. Az M0-s közvetlen összeköttetést teremt az M1-es, az M7-es és az M5-ös autópályákkal, az autóút keleti szektorának új, 25 kilométeres szakaszának építése pedig hamarosan megkezdődik. Még a BILK-beruházás előtt állami pénzből és európai uniós támogatással újította fel a MÁV Rt. a Budapest–Ferencváros–Soroksárvasútvonalat 7,2 milliárd forintért. A Budapest–Kelebia-vonal rehabilitációjára később kerül sor. Hasonlóan a BILK-hez, vasúti fővonal mellett épül a nagytétényi Harbor Park: a dunai kikötő szintén a közelben, az M0-s autóút pedig néhány kilométerre található. A központtól néhány száz méterre épül majd 2004-től a Budapest–Dunaújváros–Pécs közötti M6-os autópálya. A Csepeli Szabadkikötő saját vasúthálózattal rendelkezik, és a közvetlen közelben halad el a négysávos főút. Problémát jelent azonban, hogy a vasút–közút külön szintű kereszteződés még mindig nem megoldott, így amikor vonatot fogad vagy indít a kikötő, a forgalmas főúton megállnak a gépjárművek. Ugyancsak nincs közvetlen összeköttetése a központnak az M0-s autóúttal.
Közlekedés szempontjából kedvező helyzetben van Székesfehérvár, illetve Győr, hiszen mindkét város mellett autópálya halad, vasúti szállítás esetén kétvágányú, villamosított vonalakat lehet igénybe venni. Székesfehérvárnál ágazik el a két adriai vasúti fővonal, amelyek hazai szakaszának fejlesztésére jelentős összegek állnak rendelkezésre az EU-s csatlakozás után, így a vonalak átbocsátókapacitása is növekszik. A győri az egyik országos közforgalmú kikötő szomszédságában létesül, így a logisztikai központ trimodális szolgáltatást nyújthat a jövőben. Nagykanizsa város és a logisztikai központ fejlődését egyaránt elősegíti az M7-es autópálya, amire néhány évet még várni kell. Budapestről közvetlenül 2007–2008-ban – Rijekától előbb – érhető el autópályán a Zala megyei nagyváros. Az ország, egyben Kelet-Közép-Európa egyik legnagyobb logisztikai központja Sopronban található, amit a Győr– Sopron–Ebenfurti Vasút Rt. üzemeltet. A Győrtől Ebenfurtig tartó vonalat a társaság korábban villamosította és felújította; a vonal egyetlen hátránya, hogy egyvágányú, a forgalom növekedésével jelentősen csökkenhet az átbocsátóképesség. Sok problémát okoz a közúti közlekedés, autópályára pedig csak a következő évtizedben lehet számítani. Baja helyzete rendkívül kedvező, hiszen Csepelhez hasonlóan közúti, vasúti és vízi út találkozásánál helyezkedik el. A kikötőt és a Duna-hidat 1998-ban újították fel. A megközelíthetőség szempontjából hátrányt jelent, hogy nincs megfelelő úthálózat, az M9-es autópálya hosszabb szakasza 2008 és 2015 között készül el. A vasúti teherforgalom egyelőre nem jelentős – a vízi forgalom az Al-Dunától, illetve a mindenkori délszláv gazdasági és politikai helyzettől függ –, bár a Baja–Sárbogárd vasúti pálya felújítására jelentős összegeket fordít a MÁV. A Miskolc és Tiszaújváros térségében kijelölt központ helyzete kedvező, hiszen az M3-as autópálya Polgárig már megépült, az M30-ast pedig azidén adják át. A vasúti forgalom gerince a Budapest–Miskolc közötti kétvágányú és villamosított fővonal. Szeged nagy hátránya, hogy még nem éri el az M5-ös autópálya, a nemzetközi teherforgalom pedig a városközponton keresztül, a kétsávos Tisza-hídon halad. A Tiszán egyelőre csak kisebb tömegű teherszállító hajók haladhatnak, ám a vízi út fejlesztésével egyidejűleg a közlekedési tárca tervei között szerepel 600–800 tonnás hajók közlekedtetése.
Debrecen szintén régóta vár autópályára: az M35-ös előreláthatólag 2007-ben éri el a várost. A gyors szállítás lebonyolítását viszont elősegíti a város mellett elhelyezkedő, szilárd burkolatú kifutópályával rendelkező nagy forgalmú repülőtér. A Budapest–Szolnok–Debrecen–Záhony közötti, 335 kilométer hosszú vasútvonal felújítására a tervek szerint 2005–2013 között kerül sor, várhatóan az EU kohéziós alapjaiból; a projekt költségét 800 millió euróra becsülik a szak

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.