Józsefvárosi kameraláz, és a rendőrautó benzinje

Kormos Valéria
2003. 04. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Józsefvárosban a bűnözési mutatók, a közterek állapota, a polgárok nyugalmát zavaró, látványos prostitúció és nem utolsósorban a rendőri jelenlét hiánya indokolta az elektronikus térfigyelés kialakítását. Az ötlet 1998-ban a kerületi rendőrkapitánytól származott, és az önkormányzat hamar felismerte a közös érdeket. A kezükre játszott az is, hogy 1999-ben sikerült a főváros közbiztonsági és bűnmegelőzési pályázatán erre a célra harminckilencmillió forintot elnyerniük. Egy kis központra és tizenkét kamerára futotta az összegből.

Tartva a „népszerűségtől”

A pályázati feltételek értelmében a beruházás állami tulajdonba került. Tapasztalva a kedvező változásokat, az önkormányzat képviselő-testülete a hálózat fejlesztésére szánta el magát, a száznegyvenmillió forintos befektetésre kölcsönt vettek fel. További ötven kamerát vásároltak ebből, és ez azt jelentette, hogy 2001-re az önkormányzat és a Belügyminisztérium társtulajdonosi viszonyba került. A további önkormányzati fejlesztések eredményeként jelenleg egy csaknem 300 millió forintos létesítményről van szó. Hogy megérte-e vállalni a hiteltörlesztés terhét, arról Csécsei Béla polgármester nyilatkozott:

– Az összes közterekkel kapcsolatos bűncselekmény egyharmadára csökkent, és megsokszorozódott a sikeres felderítések aránya. Amint a törvény lehetőséget adott rá, a kerület utcáin, terein a rendőrség megszüntette a prostitúciót. Ez nem jelenti azt, hogy egyáltalán nincs próbálkozás.
Az első tizenkét készüléket a József körút, Rákóczi tér, Mátyás tér körzetében szerelték fel. Három hónap alatt „megtisztult” a környék. Jó ideig például az Erkel Színház előtt parkoló kocsikat az előadások ideje alatt feltörték, megrongálták. Ennek mára vége. A kemény fiúk nem jönnek ide a nagyváros más részeiből, és a helyi „kispályások” is rájöttek, hogy nem érdemes kockáztatniuk.
A prostitúcióval összefüggő jelenlegi jogi szabályozás módot ad arra a rendőröknek, hogy a nyolcadik kerület utcáin úgymond elejét vegyék a prostitúciónak, de országosan kevésnek bizonyult ahhoz, hogy átfogóan rendezze a helyzetet – vélekedik a társadalmi jelenségről a polgármester. Hozzáteszi, hogy a helyi viszonyok konszolidálását elősegítette az is, hogy Józsefváros nagy részén egymást érik a közintézmények, amelyek közelében a törvény tiltja a prostitúciót.

Szórványos akciók

– A rendőrök az intézkedések elmaradását azzal magyarázzák, hogy nincs elég emberük. Az önök kerülete kivétel lenne?

– A közterek figyelése egyrészt tehermentesítés, ugyanakkor megsokszorozza a jelenlétet. Jellemző, hogy egy közlekedési vitából kibontakozó tömegverekedésnél egy perc húsz másodpercet vett igénybe, hogy a rendőrautók a helyszínre érkezzenek, és csillapítani tudják az indulatokat.

– A közállapotok rendeződése nyilván nem kedvezett a bűnözőknek és holdudvaruknak. Sokan változtattak lakhelyet közülük?

– Az utcákon magukat áruló nők és mások, akiknek tevékenysége a szexiparhoz és más kétes ügyekhez kapcsolódott, nem voltak kerületi lakosok. Kivételnek csak az úgynevezett szobáztatók számítottak. Nyilvánvaló, hogy a szűkülő lehetőségek már nem vonzzák ide a más területről érkezőket.
Ezen a tavaszon különösen szembetűnő Budapest utcáin az a kosz, bűz, rongálás, amitől a jobb érzésű városlakónak elmegy a kedve az élettől. Visszatérő megállapítás, hogy ha a rendőrség, a közterület-fenntartó vállalat, a köztéri felügyelet következetesen betartatná az írott szabályokat, és összedolgoznának, tisztább és elviselhetőbb lehetne a nagyváros és a szűkebb lakókörnyezet. Ám e tekintetben hosszú ideje a szórványos rendteremtő akciók és az egymásra mutogatás érvényesül, miközben a közterület-fenntartó vállalaté a takarítás monopóliuma. Ha pedig egy önkormányzat önerőből próbál nagyobb tisztaságot teremteni, a pénzhiány gátolja a folyamatosságot.
A nyolcadik kerületben például megalakítottak egy csoportot, hogy a házak előtti járdák, a boltokhoz tartozó közterület tisztaságát szorgalmazzák az ingatlanok gondnokainál, az üzletek tulajdonosainál. Úgy fél-háromnegyed év múltán már érzékelhető volt a javulás. A folyamatos kontrollhoz viszont 30-40 ember kellett volna, ám fizetségükre csak egy ideig tellett. A nap huszonnégy órájában jelen lévő őrséget bíztak meg a sok pénzért újonnan létesített vagy felújított játszóterek felügyeletével, hogy azokat valóban a gyerekes családok használhassák. Másutt pedig kutyás őrjárattal próbáltak védekezni a harci ebekkel megtámogatott bandák ellen, amelyek jogot formáltak volna a játszóterekre. Nem beszélve azokról az üzletelőkről, akik leszereltek volna mindent, ami fémből, fából volt. Sajnos – tudom meg a polgármestertől –, ma már erre az óvó intézkedésre sem futja.

Ki fizessen, és miért?

Az igazság az, hogy Józsefvárost sem kerülik el a hajléktalanok, s ez nemcsak szociálisan fájó pont, hanem erősen hat a közterületek, parkok, aluljárók, kapualjak, járdaszegletek higiénés állapotára is. A kéregetők, a saját piszkukban fetrengők, a telefonfülkékben megágyazók zömének szociális problémája nem a fővárosban alakult ki, csak itt csapódik le – tér át Csécsei polgármester az általános viszonyokra.

– Hollandiában, amely igazán toleráns szemléletű ország, az idevágó szabályozás szerint az életvitel ellehetetlenüléséből adódó problémákat azokon a településeken kell megoldaniuk az önkormányzatoknak, ahol azok keletkeztek. E nélkül – mint a holland önkormányzati tisztviselők mondták – Hágában és Amszterdamban nem lehetne civilizáltan élni – mondja a polgármester.

– Egy városrész rossz hírét könnyebb elültetni az emberekben, mint az ellenkezőjéről meggyőzni őket. Érzékelnek-e változást?

– A lokálpatrióták hangulata javult; akik nemrégiben még menekültek volna innen, most maradnak. Az ingatlanárak pedig a reális piaci viszonyokat tükrözik. És egyre többen érdeklődnek a helyi vállalkozási, ingatlanbefektetési lehetőségek iránt.
Hosszabb program a régi, megkopott házak felújítása, és két nagy építkezés is folyamatban van. Egy percig sem tagadható, hogy a fejlődés lehetőségeihez hozzájárult a térfigyelő rendszer megléte is. Ám szinte a kezdetektől folyik körülötte az a vita, amely a közelmúltban ismét a felszínre került. Az első hírek arról szóltak, hogy veszélyben a működtetés, mert költségeit az állam, illetve a Belügyminisztérium nem kívánja tovább fedezni.

– Ez azért nagyon furcsa.

– A rendszer jelenleg nincs veszélyben, a költségeit erre az évre kiszorítottuk. A konfliktus abból adódik, hogy a térfigyelő rendszer 95 százalékban bűnüldözési feladatokat lát el, amely rendőrségi hatáskör. Változtatni szeretnénk azon a jó ideje vitatott megállapodáson, hogy a működtetés anyagi terheit az eddigi mértékben viseljük. Mert igaz ugyan, hogy nagyobb a tulajdonosi arányunk, de ez nem jelentheti, hogy még a helyszínre kivonuló rendőrautó benzinjét is velünk fizettessék meg. Miért fedezné az önkormányzat például a monitorok előtt ülő rendőrök bérét? Ráadásul a jelenlegi gyakorlat és szabályozás nem teszi lehetővé, hogy az önkormányzatot érintő köztéri szabálysértésekről értesüljünk. Ha például illegális szemétlerakás vagy rongálás történik, és mindezt rögzítik a kamerák, az információk nem jutnak el hozzánk, hogy intézkedni tudjunk. Ezért többek között felajánlottuk, hogy teljes egészében átvesszük a tulajdont, a működtetési, tárgyi, személyi költségeket pedig az adott és elvégzett feladatköröknek megfelelően megosztanánk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.