A zsidóság semmilyen diktatúrát nem tud elfogadni

A holokauszt után a zsidó értelmiség jelentős része a baloldal mellé sodródott. Ez történelmileg érthető, és indokolt is volt. A mérleg valószínűleg ezért nem lehet teljesen arányos. A Mazsihisz új elnökeként azon leszek, hogy pártpreferenciák nélkül, az általános értékek mentén rendezzük a vonalainkat – mondta Heisler András, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége közelmúltban megválasztott elnöke. Lapunknak adott interjújában a kőszegi, Horthy Miklós katonái – Szálasi Ferenc nyilasai című, illetve a fővárosi Sztálin-kiállításról, a társadalmi toleranciáról, valamint a kettős mércéről fejtette ki a véleményét.

2003. 05. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közelmúltban választották meg önt a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) elnökének. Milyen tervei vannak a következő négy évre, szükségesnek tart-e alapvető változásokat a szervezet életében?

– Fontosnak tartom a folyamatosságot. A Mazsihisz egy vallásos szervezet, ezért a legfontosabb célja, hogy biztosítsa a hitélet gyakorlásának feltételeit. Az elmúlt tizenkét évben jól kiépült intézményhálózatra tettünk szert. Nagyon örülök annak, hogy az óvodától az egyetemig terjedő széles spektrumban tanulhatnak a fiataljaink. A beindult folyamatok ápolásán túl természetesen új hangsúlyokat szeretnék képezni a Mazsihiszben. Alapszabályunk közvetlenül a rendszerváltás után született, ezért korszerűsíteni kell. A jövőben nagyobb hatáskört szeretnék adni a választott tisztségviselőknek. Az utóbbi időszakban a Mazsihisz működését gyakran érte kritika, ezért olyan ellenőrzési rendszert tervezek felállítani, amely az apparátustól függetlenül működne. A közösségnek arra tettem ígéretet, hogy ha egy év alatt ezt a munkát nem tudom befejezni, akkor lemondok a tisztségemről.

– Meglehetősen komoly vád érte önöket a kőszegi, Horthy Miklós katonái – Szálasi Ferenc nyilasai című kiállítással kapcsolatban. A múzeum igazgatója szerint nem váltottak belépőjegyet, fenyegető megjegyzéseket s agresszív kijelentéseket tettek, amikor megnézték a tárlatot.

– Hallottam, olvastam én is ezeket a vádakat. Ha udvariasan akarok fogalmazni, az a válaszom, hogy nem igazak. Természetesen váltottunk belépőjegyet, biztonsági emberek nem voltak velünk, hangos szó nélkül néztük végig a kiállítást, úgyhogy legfeljebb az különböztetett meg bennünket bármely más kiállítási látogatótól, hogy az egyik tv-csatorna kamerája követte a múzeumi sétánkat. Az igaz, hogy Karsai László – a velünk lévő történész – valóban felkereste ezután Bakay Kornélt, ám, hogy a múzeumigazgató szobájában mi zajlott, azt nem tudhatom, mivel nem voltam ott.

– Ami a tárlat érdemi részét illeti, a kulturális tárca által felkért szakértők véleménye a kiállításról már nem volt olyan lesújtó, mint Zoltai Gusztáv Mazsihisz-elnökségi tagé, illetve Karsai Lászlóé. Azt mondták: nem hiszik, hogy valamifajta Szálasi-szentély készült volna. Szerintük ha a kiállítás néhány kísérőszövegét pótolnák, illetve kiegészítenék, tisztességes tárlatot láthatna a közönség. A kérdés tehát adott: lehet-e egyáltalán a korszakról kiállítást rendezni? A nemzetközi tapasztalat ugyanis az, hogy éppen az elhallgatások gerjesztik a szélsőséges eszmék iránti szimpátiákat a fogékony fiatalság körében.

– Nemhogy lehet, de kell is kiállításokat rendezni erről a korszakról. Csakhogy nem csúsztatásokkal, a Szálasi-diktatúrát hőskorszakként beállítva, hanem szakértő módon, történelmi hűséggel.

– Ön szerint a kiállítás antiszemita jellegű? A rendezők ugyanis éppúgy nem tesznek még csak említést sem a magyar hadsereg doni tragédiájáról, mint ahogy a zsidóság kálváriáját is csupán egy fotósorozat illusztrálja. Ilyen alapon tehát a magyarsággal szemben is diszkriminatív momentumokat tartalmaz a tárlat.

– Éppen erről van szó: a tárlaton voltak ugyan antiszemita részek, ám a probléma lényegét nem ebben látom. A fő gond a történelem meghamisítása. Sajnos a mai napig nem dolgozta fel a társadalom ezt a korszakot. Negyven éven keresztül elhallgatták a valós tényeket, ma pedig politikát szeretnének csinálni a történelemből.

– Miért nem lépnek fel hasonló határozottsággal a Soros Alapítvány által támogatott Sztálin-kiállítás ellen? A Mazsihisznek a bolsevizmussal nincs semmi baja? Köztudomású, hogy Sztálin antiszemita volt.

– Ami a bolsevizmust illeti: a tisztességes zsidó ember mindig a szabad gondolkodás híve, hiszen ez a zsidó lét egyik lényeges eleme. A zsidóság ezért semmilyen diktatúrát nem tud elfogadni. A Sztálin-kiállítást nem ismerem, semmilyen jelzést sem kaptunk róla.

– A kiállítás nyilvános, éppen úgy felkereshetnék, mint ahogyan Kőszegre is elutaztak. Még közelebb is van.

– Remélem, ön sem kívánja tőlünk, hogy az ország összes történelmi témájú kiállítását végignézzük… Kőszegről jelzéseket kaptunk, ezért utaztunk oda megnézni a kiállítást.

– Eszerint a Mazsihisz csak akkor szólal meg, ha azt külső erők kezdeményezik? Önmagától egy botrányos jelenségről nem fejti ki a véleményét? Ez kiváló terepet nyújt a manipulációra, hiszen politikai szándékból is fel lehet hergelni néhány embert.

– A Mazsihiszt Kőszeg esetében sem hergelte fel senki. Ha szabad így mondanom, a Mazsihiszt maga a kiállítás hergelte fel.

– A Mazsihisz tehát önmagától egy botrányos ügyben nem szólal meg?

– Nem az a dolgunk, hogy a magyar társadalomban végbemenő minden eseményt folyamatosan felügyeljünk. A zsidóságot ért támadásokra azonban reagálnunk kell!

– A most készülő holokausztmúzeumban emléket kívánnak-e állítani a II. Magyar Hadsereg nem zsidó származású áldozatainak?

– Nem tudom. A múzeum közalapítványként működik, a hitközségnek nincs közvetlen beleszólási lehetősége a kiállítás megszervezésébe. Véleményem szerint nem mosható össze egy szisztematikusan megtervezett népirtás és egy harcoló hadsereg áldozatainak tragédiája.

– Ön szerint van antiszemitizmus Magyarországon?

– Van antiszemitizmus, de nem intézményesített formában. Úgy gondolom, az antiszemita megnyilvánulások ellen nem feltétlenül mindig a Mazsihisznek kell fellépnie, hanem sokkal inkább a magyar társadalomnak, emberjogi szervezeteknek, civil fórumoknak, társegyházaknak vagy akár a polgári köröknek.

– Mondana példát az ön által antiszemitának tartott megnyilvánulásokra?

– A szélsőjobb sajtótermékeire gondolok. Sajnos, Budapesten van néhány könyvesbolt, ahol olyan szélsőségesen antiszemita, soviniszta, nacionalista kiadványokat is árulnak, amelyeknek, akármilyen szólás- és gondolatszabadságot is hirdetünk, nem lenne szabad megjelenniük.

– Meglehetősen kis példányszámú kiadványokat említett. Ön ezeket betiltatná?

– Azt szeretném, ha a kimondottan antiszemita kiadványokat nem nekünk kellene betiltani, hanem a társadalom lehetetlenítené el azok megjelentetését.

– Ezeket a jelenségeket azért mégsem lehet a Nyugat-Európa több országában tapasztalható, zsinagógagyújtogatásokban is tetten érhető antiszemitizmussal egy napon emlegetni.

– Nem mérlegelhetünk, hogy az a nagyobb bűn, ha valaki felgyújt egy zsinagógát, meggyaláz egy temetőt vagy felpofoz az utcán egy rabbit.

– Hol pofoztak fel egy rabbit?

– Ez nem Magyarországon, hanem konkrétan Nyugat-Európában történt. Ám még egyszer hangsúlyozom: ezeket a jelenségeket a társadalomnak kell elítélnie. A Mazsihisz szerint a gyűlöletkeltésről szóló törvények mindenképpen szigorításra szorulnak.

– A zsidóságát nyíltan vállaló Kertész Imre irodalmi Nobel-díjasunk a Die Zeitnek azt nyilatkozta, hogy nálunk nyílt antiszemitizmus uralkodik, amely majdnem olyan undorító, mint amilyen a harmincas évek vége felé volt. Ugyanakkor a zsidóság elleni előítéletekkel és bűncselekményekkel foglalkozó Rágalmazásellenes Liga éves jelentése szerint tavaly semmilyen említésre méltó eset nem történt. Most akkor ki mond igazat?

– A harmincas évek antiszemitizmusát a mai korral összehasonlítani nem tudom, ehhez talán történésznek kellene lennem.

– Mi a véleménye Kertész kijelentéséről?

– Azzal egyetértek, hogy a médiában, a sajtóban nyílt antiszemita jelenségek is előfordulnak. Kertész Imre író emberként és a holokauszt túlélőjeként fokozottan érzékeny ezekre, amit abszolút érthetőnek tartok.

– A Kertész Imre kijelentéséhez hasonló megnyilvánulások nem gerjesztenek ellenreakciót? Azok ugyanis, akik a magyarsághoz tartoznak, de nem zsidó vallásúak, joggal érzik sértve magukat az olyan megnyilvánulások miatt, amit róluk külföldön terjesztenek.

– Nem hiszem, hogy fetisizálni kell egy kijelentést. Ha valaki ezzel a korszakkal érdemben akar foglalkozni, akkor tájékozódjon több forrásból. Mindenesetre Kertész Imre véleménye ezek között minimum autentikusnak mondható.

– A zsidósággal kapcsolatos kritikát már önmagában antiszemitának tartja? Ön szerint hol végződik a kritika, a szólásszabadság joga, és hol kezdődik az, amit már antiszemita jelenségnek tart?

– Nagyon nehéz meghúzni a határvonalat. Ha valakinek valamilyen problémája van, kritizálja az adott embert, de soha ne a vallási meggyőződése miatt.

– Csakhogy e mögé el lehet bújni. Nyilván ön is hallott már olyanról, hogy a tettei miatt megbírált zsidó származású ember egyből az antiszemitizmust kezdte emlegetni.

– Helytelennek tartom, ha a méltányos kritikára méltánytalan válasz jön.

– Miért nem emelték fel akkor a szavukat, amikor a Heti Hetesben Havas Henrik azt mondta Verebes Istvánról, hogy zsidó és impotens?

– Nem az a dolga a Mazsihisznek, hogy minden esetben tiltakozzon.

– Ez nem volt antiszemita megnyilvánulás?

– Nem láttam a műsort. Lehet, hogy ízléstelen volt, az is lehet, hogy antiszemita, de a véleményalkotáshoz a szövegkörnyezetet is ismernem kellene, ezért nem szeretném kommentálni.

– Még egy példa. Lendvai Ildikó, az MSZP mostani frakcióvezetője egy évvel ezelőtt azt mondta: „Auschwitzra sem azért került sor, mert rosszak voltak a gáztörvények.” A Mazsihisz ekkor sem tiltakozott. Ha ezt egy jobboldali politikus mondja, „leszakadt volna az ég”.

– Bennünket kétirányú kritika szokott érni. Az egyik, ha minden zsidósággal kapcsolatos megnyilvánulásra ugrunk, a másik, ha nem. Nagyon szűk mezsgye van e két álláspont között, sokszor nehéz megtalálni a helyes utat.

– Ez nem kettős mérce? Amikor például Kövér László elment az Oneg Sabbat Klubba, és ott beszédet tartott arról, hogy a tabutémákat le kell dönteni, a baloldali média szétszedte, antiszemitának állította be.

– Én csak a Mazsihisz nevében tudok nyilatkozni, a baloldali média nevében nem. Úgy emlékszem, Kövér László beszédét politikai diskurzus követte. Azt azonban elismerem, nagyon sok minden függ attól, hogy ki és milyen közegben mond valamit. És ezt a konkrét esetben egy jó politikusnak tudnia kell.

– Kövér László és Lendvai Ildikó egyaránt ellenzéki politikus volt akkor, amikor az idézett kijelentését tette. Előbbit megtámadták ezért, az utóbbit azonban nem. Ez egyértelműen a kettős mércére utal.

– Nem a Mazsihisz, hanem a politikai ellenfelek támadták egymást. Én pedig a Mazsihisz vezetője vagyok. Ebben a pozíciómban arra fogok törekedni, hogy egyik párt se tudjon bennünket politikai célzattal felhasználni.

– Ha a zsidóság meghatározó értelmiségi köre nem tudja feloldani a pozitív és negatív előítéleteit a hazai politikai pártokkal és közéleti csoportokkal szemben, nem lehetséges normális közéletet kialakítani.

– Szerintem nincsen meghatározó zsidó értelmiségi kör ma Magyarországon, hiszen itt egy nagyon színes világ, egy sokrétű zsidó közösség él, ahol különböző orientáltságú zsidó értelmiségiek vannak. Egyesek a
jobb-, mások pedig a baloldalon.

– Úgy tűnik, még sincs egyensúly a kettő között, a zsidó értelmiség nagyobbik része pedig a baloldalt támogatja.

– A holokauszt után a zsidó értelmiség jelentős része a baloldal mellé sodródott. Ez történelmileg érthető, és indokolt is volt. A mérleg valószínűleg ezért nem lehet teljesen arányos. A Mazsihisz új elnökeként azon leszek, hogy pártpreferenciák nélkül, az általános értékek mentén rendezzük a vonalainkat.

– Az előző kormány elsőnek a Mazsihisszel kötött megállapodást az államosított ingatlanjai utáni teljes kárpótlásról, jelentősen megemelve azt az összeget, amit a Horn-kabinet erre a célra tervezett. Több olyan törvénymódosítást hajtott végre, amely a hitközségek által fenntartott intézmények pénzügyi támogatását szolgálta. A sort hosszan lehetne folytatni. Orbán Viktort egyesek ennek ellenére antiszemitának titulálták. Ön annak tartja?

– A rendszerváltás óta mindegyik kormány sokat segített abban, hogy a történelmi egyházak fejlődni tudjanak. Az elmúlt kormány időszakában a magyarországi zsidóságot az bántotta leginkább, hogy a kabinet és annak tagjai nem határolódtak el élesen a különböző antiszemita megnyilvánulásoktól.

– Orbán Viktor kormányának tagjai soha nem tettek antiszemita kijelentéseket.

– Elő kellene venni néhány parlamenti jegyzőkönyvet, és abból azonnal fel lehetne idézni azokat a kijelentéseket, amelyekre gondolok. Emlékezzen csak néhány MIÉP-es felszólalásra!

– Az előző parlamenti ciklusban a MIÉP nem volt kormányon, Orbán Viktor kabinetjének akkor miért kellett volna egy ellenzéki párt megnyilvánulásától elhatárolódnia? Ha az ilyenektől elhatárolódott volna, akkor azzal azt sugallja, hogy egy politikai platformon vannak.

– Mi nem így éreztük, és ennek nyilván hangot is adtunk. Elvárásunk a magyar társadalomtól vagy akár a pártoktól, hogy ne tűrjenek el a Magyar Köztársaságban semmiféle kirekesztést. Kérdésére válaszolva: Orbán Viktort nem tartom antiszemitának, de közösségünket rendkívül sértette, hogy miniszterelnökként olyan mediaműhelyeket preferált, melyek antiszemitizmusa közismert.

– Mi a véleménye arról, hogy a jelenlegi kormány több minisztere jelenlétében az a Salamon Berkowitz képviselte a Parlament előtt megrendezett hanuka ünnepen a magyarországi zsidóságot, akit a bíróság már számos esetben elmarasztalt?

– Salamon Berkowitz nem képviseli a hazai zsidóságot, legfeljebb saját magát. Úgy gondolom, a magyarországi zsidóságot ma a Mazsihisz képviseli.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.