A Kálvin tér fekete korszaka

Ludwig Emil
2003. 06. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szombati magazinunkban kerekasztal-beszélgetés olvasható a jelenkori magyar építészet problémáiról, amelyben Schneller István, 1991 óta a Demszky vezette főváros építkezéseinek első számú felelőse – vitába keveredve építész kollégáival – negatívumként ítéli meg, hogy a modernista törekvéseket sokan a XIX. század végi eklektikus Budapest-kép nevében vetik el. Amikor azonban példákat sorol az utóbbi idők építészeti sikereire, a Millenáris Park (valójában a régi Ganz-gyár), a Nagycsarnok, a Sándor-palota és a Szabó Ervin Könyvtár (eredetileg a Wenckheim-palota) helyreállításán kívül más nemigen jut eszébe, ami nem csoda, hiszen ami az utóbbi tíz-tizenöt év alatt újként épült a fővárosban, azzal nehéz dicsekedni. A most készülőben lévő, valóban igényes épület, a Gresham-palota is az előző századforduló alkotása, világlátott honfitársaink és kulturáltabb külföldi látogatóink aligha esnek ámulatba a Teve utcai rendőrpalota, a Mammut-ház, a Finta-féle Bank Center és Westend CityCenter, vagy egyéb harmadikvilág-színvonalú kortárs építészeti alkotásunk látványától. Pozitív hírek az utóbbi időben bontási tervekről szólnak, a „spenótház” és a Vörösmarty téri úgynevezett „elizélt palota” esztétikai problémáit végre megoldhatják a dinamitrudak. Kérdés tehát, Budapest modern építészetének tragikomikus zsákutcáját látva, hogy miért baj a történelmi városképet meghatározó léptékhez és formához való konzervatív ragaszkodás.
Lássunk ezek után egy friss, és igencsak gyászos példát a magyar főváros építészeti válságára. A különleges történelmi és városképi értékű Kálvin tér nem ok nélkül került az idei bélyegnap tiszteletére áprilisban kiadott emlékbélyegre egy XIX. századi metszetről: e terünk fejlődése és arculata meghatározója a pesti városrésznek. A középkori városfal nyomvonalát követő Kiskörút és több fontos országút találkozási pontjánál kialakult teret, amelyet sokáig Heuplatznak, Széna térnek neveztek a pesti német polgárok, az 1830-ban épült református templom után nevezték el Kálvin térnek. Meghatározó látványa a szomszédos Múzeum-kertben álló Magyar Nemzeti Múzeum, amelynek klasszikus stílusú, történelmi legendák övezte tömbje mindig magához vonzotta a téren állók tekintetét. A Múzeum és a Baross utca sarkánál kezdődő Belső-Józsefváros palotanegyede a háborús pusztítás dacára is számos pompás, XIX. századi műemlék épületet őrzött meg. 1883-ban került a tér közepére az Ybl Miklós tervezte Danubius-kút, amelyet az 1945-ben elszenvedett sérülések részbeni kijavítása után áthelyeztek az Erzsébet térre. Ugyancsak a háborús rombolás folytán üres telkek keletkeztek a középkori Kecskeméti kapu két oldalán, ahová – négy évtized elteltével – a Korona szálloda kettős tömbjét emelték, közöttük az utcát átívelő „sóhajok hídjával”. Két másik házhely a Baross utca betorkollásánál 1945-től a legutóbbi ideig üresen állt.
A Hotel Korona ikerépületének tervezője – a 80-as évek derekán nálunk alkalmazott „korszerű” homlokzatképző anyagok dacára – a tér megmaradt házaihoz valamelyest illeszkedő, elfogadható tömeget és viszonylag hamar megszokható látványt produkált. A 90-es évek végére sikerült az Üllői út és a Ráday utca sarkai közt lévő – az előző rendszerben az Állami Biztosító központi irodaházául szolgáló – épületet magas színvonalon, eredeti küllemének megfelelően renoválni. Elvégezték a klasszicista stílusú református műemlék templom restaurálását is. A Ráday utca sétaövezetté alakítása új belvárosi szórakozónegyedet hívott életre, a Baross utca elején álló egykori Wenckheim-palotában működő központi Szabó Ervin Könyvtár közelmúltban befejeződött felújítása nyomán új életre kelt a Reviczky utca előtti kis térség. A 2000. esztendő tájára megnyílt a lehetőség, hogyha eredeti szépségében nem is, de két megmaradt foghíja megfelelő beépítésével a Kálvin tér e sokat szenvedett város egyik legszebb tere, a körülötte kialakulóban lévő diák-, művész- és szórakozónegyed központja lehessen.
Az első meglepetés az új évezred második évében érte a gyanútlan városlakót, amikor meglátta az Üllői és a Baross utca sarkán kibontakozó, füstüveggel burkolt építményt. E jócskán megkésve modernkedő, kisstílű, a tértől teljesen idegen jellegű építőipari létesítményre csak azért érdemes szót vesztegetni, mert ijesztően negatív tendenciát jelez a felsorolt eredmények mellett. Ilyesfajta, városképet rontó, silány házakat manapság már nem építenek, hanem bontanak a nálunk előbbre járó országokban és szerencsésebb városokban. Tervezőjéről, megbízójáról annyit árul el a látványa, hogy jóban lehetnek az üveggyárosokkal. De még ez a csapás is a kisebbiknek bizonyult a Kálvin térre, amióta megkezdődött a vele szemközti, utolsó üres telek beépítése. Nagyobb hely, nagyobb építkezés, nagyobb rondaság. Már a szomszédos épület bontását is botrány kísérte, kiderült ugyanis, hogy egy városképi jelentőségű, értékes homlokzatú és becses anyagokból készült Múzeum utcai ház maradékát tüntették el a mohó építtetők. Aztán elkezdett növekedni és terebélyesedni a születendő Kálvin Center betonszerkezete, emeletről emeletre aggasztóbb méretet és alakzatot öltve, végül ezt a csontvázat is bevonták a divatos fekete üvegtáblákkal.
Mintha az építésze (Virág Csaba) úgy akarná elrejteni művét, mint akik sötét napszemüveggel próbálják álcázni magukat a nem kívánt felismerés elől.
A gyászfekete homlokzat látványa különösen a Vámház körút felől nézve sokkoló. A túlméretezett, funkció nélküli bal oldali üvegszárny megtöri a Múzeum körút ívét, belelóg az úttorkolat légterébe, és eltakarja a Nemzeti Múzeumot. A tér egyensúlya felborult, a sötét oldal túlnyomó tömege eluralta az eddigi épületek eklektikus harmóniáját. A lapos és sivár homlokzatot, egyetlen brutálisan belemetszett geometrikus idom töri meg, tovább fokozva e rajzasztalnál született borzalmat. A fekete üvegfalak azonmód felvetik a kérdést, hogyan és mennyi pénzért lehet ezt a monstrumot klimatizálni, micsoda energiapazarlással jár a fenntartása? Budapesten már van hasonló irodaház, ami eladhatatlan a nyári hűtés magas költségei miatt. De ez utóbbi legyen a befektetők gondja, meg a klímagyártók öröme. A városlakó polgárok szemével nézve, ami a Kálvin térrel az elmúlt két év alatt történt, pontosan megmutatja, milyen helyzetben – és kezekben – van Budapest várostervezése, városképének és műemléki környezetének védelme, felügyelete. Arra, ami itt történt, aligha lehet mentséget találni, hiába mutogatnak az illetékesek egymásra: van a fővárosnak főépítészi hivatala, műemléki és városképi bizottsága, építészeti zsűrije, illetve ha ezek nem működnek, nincs elegendő hatáskörük, akkor meg minek vannak?
A legújabb hírek szerint a még el sem készült Kálvin Center szomszédjában lévő Baross utca 4. és a Múzeum utca 5. számú házak elkezdtek süllyedni, a mérések szerint helyenként máris három centiméternyi a tartós alakváltozás. A lakók és a kivitelezők között vita folyik a felelősségről, ami alighanem a bíróságra fog vezetni. Megmozdult az aluljáró födémlemeze is, más információk szerint az építők eltértek az eredeti tervtől és megközelítették a metró védvonalát, ami szintén veszélyeket rejt magában. Elég, ha az észak–déli vonal építése során a közelben megmozdult házakra gondolunk, amelyeket sürgősen le kellett bontani. Lehet, hogy ez lesz a végső megoldása ennek a máris megtörtént építészeti katasztrófának?
***
A TERVEZŐ:
Virág Csaba (70) 1949–56 között végzett a Budapesti Műszaki Egyetemen, 1962-től 1994-ig állami tervezővállalatok vezető építésze, 1994 óta saját építésziroda tulajdonosa. Ő tervezte többek közt a pestlőrinci Havanna lakótelepet, a naphegyi új MTI-központot a tetején látható acélcső tornyokkal, a tatabányai vasútállomást és a Konzum bevásárlóközpontot, a rákospalotai ruházati raktárt, a budavári országos villamos teherelosztót és a budai Lauder Javne zsidó iskolát. Kétszeres Ybl-díjas (1968, 1972).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.