Kétségek az egységben

Prõhle Gergely
2003. 06. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Berlin napjainkban egyre gyakrabban ad helyet tömegeket vonzó rendezvényeknek. A német újraegyesítés óta a város egyre inkább visszanyeri nemzetközi jelentőségét és ezzel együtt persze öntudatát is. A föderatív gondolkodásra oly nagy súlyt helyező németek tudatában egyre inkább elnyeri méltó helyét a főváros, ami a barátságos kisvárosi Bonn után szokatlanul birodalmi méreteivel mély benyomást tesz a hazai és külföldi látogatókra. Berlin persze a német újraegyesítés szimbóluma is, Kelet és Nyugat találkozási pontja, de gazdag történelmi múltja, sokarcúsága miatt mindig megtalálható az a történelmi párhuzam, mely napjaink egyik vagy másik fontos kérdésében szolgálhat útjelzőül. A város az elmúlt évtizedben sikeresen szabadult meg azoktól a kliséktől, amelyek vagy a Harmadik Birodalommal, vagy a hidegháborúval hozták összefüggésbe, s mára sokkal inkább színes kulturális életéről, multikulturalitásáról, mi több, szabadosságáról közismert. Néhány éve még egymillió ember özönlött a messze földön híres-hírhedt Love Parade-ra, a látogatók száma az idén is feltehetőleg több százezres lesz. Az elmúlt hét végén a berlini nagyrendezvények sora egy új elemmel gazdagodott: kétszázezer hívő vett részt az ökumenikus egyházi találkozón, a Kirchentagon.
A Kirchentag mozgalomként határozza meg önmagát, mely 1949 óta kétévente, mindeddig külön, katolikus és evangélikus körben tartotta összejöveteleit. Az alapítók célja – mint oly sok más ma is működő német szervezet esetében – a nemzeti szocializmus regnálása idején átéltek feldolgozása, az akkor elkövetett hibák megismétlődésének elkerülése. Az összejövetelek célja, hogy a hívő laikusok értő kritikusai lehessenek a közéletnek, és a megszerzett tudással hitük, lelkiismeretük szerint alkothassanak véleményt politikai, gazdasági, szociális kérdésekről. A Kirchentag az elmúlt évtizedekben megkerülhetetlen intézménnyé vált, elnöki posztját neves személyiségek, mint például Richard von Weizsäcker egykori szövetségi elnök látták-látják el. Nem véletlen tehát, hogy a mindig júniusban sorra kerülő találkozókról a német közélet jelesei – felekezeti hovatartozásuktól függetlenül – nem akarnak hiányozni.
Az egyházak helyzete Németországban sem jobb, mint máshol, noha az egyházi adó fizetése mindaddig automatikus, míg valaki tudatosan le nem mond egyháztagságáról. A szekularizáció mértéke így könynyen számszerűsíthető, a folyamat lehangoló: évente több tízezren hagyják el mind a katolikus, mind az evangélikus egyházat. A két nagy történelmi egyház más és más módon reagál az elvallástalanodásra: a protestánsok inkább közelednek a korszellemhez, és igyekeznek a korszerű civil kezdeményezések nyelvén beszélni, gyakran politizálni. A katolikusok látványosan ragaszkodnak a hagyományos hitelvekhez, ám egyik stratégia sem hoz látványos eredményeket, a kilépések száma évek óta nő.
Az idei találkozó történelmi jelentősége abban állt, hogy először sikerült átlépni a konfesszionális határokat, katolikusok és protestánsok együtt töltötték a négy napot. A reményteljes előkészületet valamelyest visszavetette a nagycsütörtökön kiadott pápai enciklika, mely határozottan megtiltotta a katolikus híveknek a protestánsokkal közös úrvacsoravételt, katolikus papoknak protestáns hívek áldoztatását. A vita kiéleződése oda vezetett, hogy a kérdés a médiumok érdeklődésének középpontjába került, és ezáltal tartalmilag, lelkileg le-, míg politikailag felértékelődött. A közös áldozásra-úrvacsoravételre mégis sor került, az alternatív szelleméről amúgy is nevezetes Prenzlauer Berg városrész egyik templomában több ezren gyűltek össze, hogy a kamerák kereszttüzében közösen részesüljenek az eucharisztiában. Az ökumené fontos témája volt a különböző kerekasztal-beszélgetéseknek és előadásoknak is. Nem meglepő, hogy a jelenlévők nagy többsége sürgette a keresztény egyházak közeledését. A külpolitikai aktualitásnak megfelelően, persze kissé profanizálva, többen az európai egységhez hasonlították a folyamatot, amelyben mindenki megtarthatja identitását, de kész felvállalni a közös értékeket, felfogni a közös érdekeket, ami az egyházak esetében nem más, mint az elvallástalanodás elleni küzdelem.
Európa és a világpolitika kérdései fontos helyet foglaltak el a több mint 700 (!) oldalas programban. Berlinből nézve Kelet-Közép-Európa elsősorban Lengyelországot jelenti (a kijelentés a hivatalos német külpolitikára is igaz), ennek ellenére egy magyar diáklány is helyet kapott a Schröder kancellárral folytatott kerekasztal-beszélgetésen. Sok újat nem tudtunk meg az eszmecseréből, de az mind a kancellár, mind a kormány többi tagjának megszólalásai kapcsán kiderült, hogy a publikum túlnyomó többsége erősen kormánypárti. Az emberi jogok kérdése – a dalai láma az esemény díszvendége volt –, a Világbank és az egész világgazdasági rendszer kritikája is a baloldali hallgatóság szívét dobogtatta meg elsősorban. Háború és béke kérdésében egyértelmű békepárti állásfoglalások hangzottak el, ami utólag is „szentesítette” a kormány háborúellenes kiállását. Ennek ellenére nyílt pártpolitikai vitákra nem került sor, békésen megfért egymás mellett Erwin Teufelnek, Baden-Württemberg kereszténydemokrata miniszterelnökének és Reinhard Höppnernek, Szász-Anhalt volt szociáldemokrata miniszterelnökének bibliamagyarázata. Katolikusok és protestánsok németországi viszonyának érdekessége, hogy az évszázados vallási térkép néhány kivételtől eltekintve a pártpolitikai preferenciák különbségét is jelzi. A protestáns vidékek elsősorban szociáldemokrata, míg a katolikusok inkább CDU-s választók.
Az egyre súlyosbodó munkanélküliség és a német gazdaság általánosan rossz állapota szintén fontos témája volt a Kirchentagnak. A munkanélküliség hatásait vizsgálva többen is feltették a kérdést: hogyan szentelje meg az ünnepnapot az, aki munka híján nem is érzékeli a különbséget a hét napjai között. E tekintetben a politikusok egy része sem jelenthetett kivételt: a szociáldemokraták vasárnapra időzítették rendkívüli kongresszusukat a kormány által bevezetendő reformlépésekről. Az egyház és a politikai pártok sajátos sorsközössége többször is napirendre került. Európai közvélemény-kutatások sora bizonyítja, hogy az emberek keresik az értékeket, de ezeket egyre kevésbé vélik megtalálhatónak hagyományos szervezeti keretekben, legyen szó akár politikai pártokról, akár a történelmi egyházakról. Ennek megfelelően óriási érdeklődés kísérte a klérust évtizedek óta bíráló Hans Küng és Eugen Drewermann előadását.
Az első ökumenikus találkozó a Reichstag épülete előtt szabadtéri istentisztelettel zárult. A sikert, a közösség erejét mindenki örömmel nyugtázta, hiszen – mint Lehmann kardinális szentbeszédében elmondta – az összetartozás fölötti öröm nagyobb, mint a közös áldozás hiánya miatti bánat. A teológiai viták nyilván tovább folynak majd, a találkozó azonban újra elérte évtizedekkel ezelőtt kitűzött célját: a nem egyházias közvélemény számára is világossá tette, hogy a felekezeteknek van jelentős szellemi bázisuk és markáns véleményük napjaink fontos kérdéseiről. Ez a felismerés talán a hazai közélet számára sem volna haszontalan. A berlini utcákon mindenesetre már folyt az aláírásgyűjtés azért, hogy 2008-ban ismét a fővárosban és újra ökumenikus szellemben szervezzenek Kirchentagot. Maga a másságára büszke szociáldemokrata polgármester is meghívta a híveket, a főváros láthatóan örül az új szerepnek. Ez azonban mit sem változtat a tényen, hogy a Berlinben született gyerekeknek mindössze nyolc százalékát keresztelik meg. Ezek után az sem meglepő, hogy Bismarck, a Kulturkampf atyja, a katolikus egyház nagy ellensége ugyanolyan egykedvűen szemléli talapzatáról a Szentszék városszerte felvont lobogóit, mint a Love Parade néhány hét múlva megérkező félmeztelen táncosait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.