Tiltakozás a „rakpartsztráda” ellen

Budapest vezetése kétszer két sávossá kívánja szélesíteni a budai alsó rakpartot tizenhétmilliárd forintért. A környezetvédők szerint a főváros ezzel jóvátehetetlen bűnt követ el a város és lakói ellen, mert bevezeti az autóforgalom nagy részét a történelmi negyedbe, jelentősen növelve a légszennyezést, és végképp elvágja a várost a Duna-parttól. A Védegylet folyóparti pikniken tiltakozott a terv ellen.

2003. 06. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gellért-hegyen sétálva csodás látvány tárul elénk, de ahogyan közelebb érünk a budai rakparthoz, egyre gyászosabb a kép.
A Duna-part felső szakaszának épületei és nagy lombú fái még idéznek valamit a századforduló korzós romantikájából, az alsó rakparton azonban már csak mocsok és olaj úszik a József Attila által „megénekelt” dinnyehéj helyett. A századfordulón kialakult városszerkezet a folyóra, mint tengelyre szerveződött, a belső területek Duna-partjai számítottak a legelőkelőbb negyedeknek, és ma is itt találjuk például a legelegánsabb szállodákat. A Duna-part ma már a világörökség részét képezi, mégsem bánunk vele ehhez méltóan, az itt vezetett tranzitútvonalak elvágják a várost a folyópartoktól. A budai alsó rakpartot ráadásul a főváros a duplájára kívánja bővíteni, arra hivatkozva, hogy ezzel tehermentesítik a Fő utcát.

Vajda Pál főpolgármester-helyettes azt nyilatkozta az ügyben, hogy a környezetvédők aggodalma indokolatlan, csak az építész szakemberek véleményét tartja fontosnak, és a civilek ellenlépéseinek kivédésére beruházásvédelmi törvénytervezetet kíván benyújtani. A magát televízió-műsorai révén városvédőnek nevező Ráday Mihály, a fővárosi közgyűlés egykori SZDSZ-es tagja pedig azt közölte a Népszavával, hogy a zöldek azért demonstrálnak, mert nem kaptak elég pénzt a fővárostól.

Németh László, a terveket készítő Főmterv munkatársa kijelentette: a bővítésnek szerinte nincs forgalomvonzó hatása, csupán a meglévő igényeket kívánja hatékonyabban kielégíteni. A Védegylet és a Levegő Munkacsoport ugyanakkor keresetet nyújtott be a bíróságon a beruházás ellen, de azt elutasították. Ezt követően nem maradt más esélyük, mint a demonstráció és a tiltakozás.
– A négysávos rakpart nem fogja tehermentesíteni érdemben a Lajos utcát, illetve a Fő utcát, és sokkal gyorsabb sem lenne, mint a jelenlegi, mert lényegesen növelnék az alsó rakpartot a felsővel összekötő lehajtók számát, de jelentősen növelné a főváros forgalmát és a levegőszennyezést, valamint elszakítaná a Dunát Budától, végképp lehetetlenné téve a folyópart rendezését és parkosítását – panaszolta lapunknak Vay Márton, a Védegylet munkatársa, aki egy zöldszervezetek által támogatott hétvégi pikniket szervezett tiltakozásul a terv ellen.

A környezetvédők szerint lassítaná a forgalmat az is, hogy lámpákat kellene kialakítani a kikötőkhöz való lejutás érdekében. Nyugat-európai mintára, belátva az autókkal túlzsúfolt városok élhetetlenségét, a rakpartszélesítésre szánt tizenhétmilliárd forintot inkább a közösségi közlekedés hathatós és átgondolt fejlesztésére kellene költeni – véli Vay Márton, aki szerint a forrásokból például összeköthetnék a 19-es és a 17-es villamosok vonalát, vagy gyakoríthatnák és gyorsíthatnák a HÉV-szerelvények közlekedését amellett, hogy Pomázon, Szentendrén, Békásmegyeren P+R parkolókat létesítenének, illetve elérhetnék, hogy a közösségi közlekedés vonzó alternatívát jelentsen a folyamatosan dráguló városi autóhasználatnak. A környezetvédők a közúti kapacitások bővítése helyett a közlekedés átszervezését és integrált szemléletű fejlesztését tartják megoldásnak a Duna-parton.
A budai rakpart bővítése például szerintük részben kiváltható lenne a folyóval párhuzamos villamosvonalak fejlesztésével, összekapcsolásával. A rakparton húzódó közlekedési főútvonalak azonban nem teszik lehetővé, hogy a folyó partján korzó, rekreációs területek jöjjenek létre, amelyek fontosak lennének a világörökség részének számító Duna-parton.

Nagy várakozást ébreszt a terv a belső budai területek és a felső rakparti zóna tehermentesítése tekintetében, az elmúlt évek kapacitásnövelő beruházásainak tapasztalatai viszont azt mutatják, hogy rendre a várakozások alatt maradtak a forgalommérséklési hatások – nyilatkozott lapunknak Mészáros Péter, a Magyar Közlekedési Klub elnöke, aki a környezetvédők nevében fellebbezést fogalmazott meg a beruházás környezetvédelmi engedélye ellen. Szerinte az eddigi tapasztalatok alapján a rakpart kiszélesítése ellenére néhány hét alatt visszaállhat a zsúfoltság, és a kistérségi kiegyenlítődés mellett a megnövő kapacitások távolabbi térségekből is forgalmat vonzanak. Mészáros Péter kérdésesnek tartja azt is, hogy a terv elfogadható-e vízvédelmi szempontból. Az általában 6-7 méteres, esetenként ennél jóval nagyobb mértékű mederszűkítés következményeit ugyanis komolyabban vizsgálni kell, tekintettel a főváros térségében amúgy is szűkített mederszélességre és a már így is folyamatban lévő medermélyülésre.

A hosszú távú városfejlesztésről hasonlóképpen vélekedett Aczél Péter, az I. kerület főépítésze is, aki kifejtette: Budapest egyik előnye az volt egykor, hogy eleink intenzív kapcsolatot alakítottak ki a Duna és a város között, de ez mára teljesen megszűnt. A kék Duna sajnos szennyvízcsatornává vált, és a vízpartnak alig van kapcsolata a várossal – emelte ki a főépítész, aki szerint hosszú távon nem tartható az autóforgalom számára kiszélesített rakparti út használata.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.