Úton a művakond

Ebben a hónapban három kutatómisszió indul a vörös bolygó felé. Noha két missziót az amerikai Nemzeti Repülési és Űrkutatási Hivatal (NASA), egyet az Európai Űrkutatási Hivatal (ESA) irányít, a fedélzeti műszerek mindkét oldalon több különböző országbeli kutatóintézetek fejlesztésének eredményei. A legfőbb cél: feltárni, milyen szerepe volt, van a víznek a Marson?

2003. 06. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Június 2-án a kazahsztáni Bajkonurból, a szovjet-orosz űrkutatás otthonából indult útnak az ESA első önálló Mars-expedíciója. Az indításhoz és a pályára állításhoz egy orosz Szojuz-Fregatt rakétát használtak fel, s ezzel sikerült a program költségeit 150 millió euró alatt tartani, szemben az európaiak népszerű Ariane–4-es sorozatával, amelynek indítása csak két műholddal lett volna rentábilis. A küldetés egyik legkockázatosabb szakaszát négy próbaindítás előzte meg, ezzel igazolták a hordozórakéta üzembiztosságát. Az óvatosságot a tapasztalat indokolta: 1996-ban egy szintén orosz Proton rakéta harmadik fokozatának kudarca nullázta le a Mars ’96 misszióba fektetett óriási erőfeszítéseket, köztük a fedélzeten lévő ESA-műszereket. Bár a start sikerült, a Föld körüli pályáról nem tudták a Mars felé indítani a rakományt, amelyet aztán a légkörbe süllyesztve elégettek.
Ezért most a szakemberek nem kis izgalommal figyelték a startot, amely igazolta, hogy az előkészítésbe fektetett összegek megtérülnek a nagyobb biztonságban. A Szojuz-Fregatt minden fokozata – köztük az interplanetáris utazást lehetővé tevő – megfelelően működött, s a Mars Express eddig problémamentesen tett meg több mint egymillió kilométert célja felé. A szomszédos bolygót fél év múlva, december 26-án éri el.
A Mars Express azonban nemcsak önálló, a Mars körül pályára álló szerkezet, hanem leszállóegységet is visz magával. A brit irányítás alatt álló Beagle–2 szondát Charles Darwin, az evolúcióelmélet XIX. századi megalkotójának hajója után keresztelték el, talán annak reményében, hogy a név szerencsét hoz. A mindössze 60 kilogrammos egység meglehetősen egyszerű szerkezet: nincs sem fékező-, sem manőverhajtóműve, hanem a Mars Express egyszerűen „elejti” öt nappal a pályára állása előtt. Ez a küldetés legkritikusabb, legtöbbet vitatott pillanata: az alig két kilogrammos, rugós leválasztó- és felpörgetőszerkezettől függ a műhold és a szonda további sorsa. Ha nem válnak el, a 150 millió euróért cserében semmilyen kutatási eredményt sem kaphat az ESA.
A Beagle-t pajzs védi meg a marsi atmoszférába hatolás hőhatásaitól, majd ejtőernyő segítségével fékeződik le. Mivel a becsapódás még így is meglehetősen durva lenne, a felszínhez közelítve felfúvódik egy légzsák, amely elemészti a mozgási energiát. A léggömbök ezután leeresztenek, majd a kutatóegység „lemászik” róluk, és megkezdi munkáját. Többek között egy speciális, 800 grammos művakonddal dolgozik, amely képes kis távolságokra (legfeljebb néhány méterre) egy kábel végén elmászni, hogy ott a talajba fúrja magát.
A küldetés kényes pontja még a kommunikáció, a képek és adatok visszajuttatása a Földre, az ESA németországi irányító központjába. A Beagle–2 apró méretei nem tették lehetővé elégséges teljesítményű eszköz beépítését, így a Mars Expresst mint reléállomást használja majd. Mivel azonban a két felfedezőrobot nem mindig „látja” egymást, elképzelhető, hogy alternatívát is felhasználnak.
Az alternatíva neve Mars Odyssey, amely a NASA Mars Surveyor programja keretében a floridai Cape Canavaralből érkezett a vörös bolygó körüli pályára. A Beagle–2 kommunikációs protokollját úgy alkották meg, hogy kompatibilis legyen a NASA járművével, amely 2002 februárjában kezdte meg a Mars megfigyelését infravörös szenzorjaival, gamma-spektrométerével és sugárzásmérőivel. Az Odyssey távközlési rendszere azonban nem elsődlegesen az európai eszköz kiszolgálására készült: a június 10-én felbocsátott, illetve a 25-én felbocsátandó két amerikai marsjáró adatait továbbítja majd.
Az európai küldetéssel szemben ezek a hatkerekűek a Surveyor program kereteibe illeszkednek, és építenek az aprócska Sojourner marsjáró elsöprő sikerére. A Karl Sagan csillagásznak emléket állító 1997-es misszió eredményein felbuzdulva szállnak le az immár sokkal kifinomultabb hatkerekűek a bolygó felszínének két különböző pontjára. A Kaliforniai Technológiai Intézet hírneves Jet Propulsion Laboratory műhelyének termékei az amerikai műszerek mellett német és dán szenzorokat is szállítanak. A két marsjáró az adatokat egyrészt a már említett Odysseyn, másrészt az 1999 óta a helyszínen tartózkodó Global Surveyoron keresztül küldheti a Földre, de emellett rendelkezik önálló rádiórendszerekkel is. Az utóbbi műhold csodálatos, a NASA honlapjáról naponkénti frissítésben letölthető színes képei mellesleg hozzájárultak a marsjárók leszállási terepének kiválasztásához.
Miközben az emberiség gépi hírnökei az elemekkel és a műszaki kockázatokkal dacolva haladnak céljuk felé, a misszióknak a korra és az amerikai mentalitásra jellemző események adnak furcsa hátteret. Szép hagyományokat követve ugyanis indítás előtt nevet adtak a két marsjárónak, méghozzá gyerekek pályázatai alapján. A nyertes ezúttal a kilencéves, Szibériában született Sofi Collins, akit korábban egy amerikai házaspár fogadott örökbe. „Árvaházban éltem – írja –, sötétség, hideg és magány vett körül. Éjszakánként a csillogó égboltot figyeltem, és ettől jobban éreztem magam. Arról álmodtam, hogy bárcsak ott repülhetnék. Amerikában minden álmomat megvalósíthatom. Köszönet a szellemiségért és a lehetőségért!” A NASA ezeken a szavakon felbuzdulva nevezte el a két automata járművet Spiritnek, illetve Opportunitynek. Januárban, amikor a vörös bolygóra érkeznek, kiderül, hogy szerencsét hoztak-e a nevek. Az elmúlt évek kudarcai, a Mars Observer, a Mars ’96, a Mars Climatic Orbiter és a Mars Polar Lander elvesztése után ezúttal garantáltan izgalmas eredményt várhatunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.