A széklábtól a biciklizománcig

Hogyan lehet az eredeti tárgyból hamisítvány? A kérdés értelmetlennek tűnik, mégsem az: a beavatkozás, a helyreállítási munka mértéke és minősége véglegesen eldöntheti egy-egy műtárgy további sorsát. Nem mindegy tehát, kinek a kezébe adjuk féltett kincseinket, sőt a nemzeti kincseket. A régi tárgyak megőrzésén túl a kortárs művészek alkotásai is sok fejfájást okoznak a restaurátoroknak.

Hanthy Kinga
2003. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megmentett műkincsek címmel évente mutatják be a Magyar Képzőművészeti Egyetem Restaurátorképző Intézetének végzős növendékei azokat a tárgyakat, amelyek egyben diplomamunkáik is. A Magyar Nemzeti Múzeumban július 27-ig látható kiállításon az idén az ifjú festő-, szobrász-, fém-ötvös és papír-bőr restaurátorok adnak számot a tanultakról. A nemzeti közgyűjtemény egyben a tárgyrestaurátor-képzés fóruma. Nemcsak az oktatók nagy részét biztosítja, hanem a gyakorlati munkához szükséges műhelyeket is.
Évszázadokon keresztül festők, szobrászok, kézművesek javították a művészeti alkotásokat, hiszen ők ismerték az anyagokat, a technikát, s ők rendelkeztek a munkához szükséges művészi tehetséggel. Csak nagy sokára, a XX. század elején kezdődött a restaurátorképzés a művészeti akadémiákon, nálunk 1948-ban a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. Először a festmény-, 1970-től a szobor-, majd 1974-től a tárgyrestaurátor szak indult meg, avat be a kezdetekbe Kovács Petronella. A tárgyrestaurátor szak vezetője ma még ötéves egyetemi diplomát adó, de levelező képzést irányít, ám remény van arra, hogy néhány éven belül megindul a nappali tagozat az öt (fa-bútor, fém-ötvös, papír-bőr, szilikát- és textil-bőr restaurátor) szakon. Az ugyanis már nemzetközileg elfogadott tétel, hogy a restaurátor-konzervátor csak több tudományterület eredményeit magas szinten ismerő és felhasználó szakember lehet, akinek nemcsak kellő anyagismerettel kell rendelkeznie, hanem megfelelő művészi színvonalon is kell dolgoznia.
Hamisításnak számítanak, így a németországi régiségkiállításokról kizárják például az alábbi bútorjavítási eseteket: az összes láb, az egész tetőlap cseréje, az oldallap cseréje vagy újrafurnérozása, a kiegészített és átpácolt fiók, az újrafestett, átpácolt vagy erősen megszépített, utóbb intarziázott bútor. Tilos a régi bevonatok eltávolítása, a bútor belsejének kitapétázása is, mert a kasírozás megnehezíti a tárgy meghatározását. Márpedig a német régiségkiállításokra kerülő bútorokhoz nyilatkozatot is kell mellékelni, hogy azokon milyen kiegészítések történtek. Ezt az etikai kódexet egy fabútor-restaurátor ismeri, egy asztalos azonban, legyen akármilyen nagyszerű mester, nem is hallott róla. Manapság viszont, amikor a hazai műtárgypiac is felívelő szakban van, s vagyonokat fektetnek a műkincsekbe, kereskedőknek, gyűjtőknek és befektetőknek egyaránt tudniuk kell, hogyan őrizhetik meg egy-egy tárgy értékét, eredetiségét.
A hazai régiségkereskedők egy része ma még az olcsóbb megoldást választja, s mesterembert hív restaurátor helyett az értékes régi darabok felújításához. Hogy mi a különbség?
– Gyökeresen különbözik a kétféle megközelítés – magyarázza Kovács Petronella. – Hogy a bútorpéldánál maradjunk: egy asztalos a törött, elkorhadt vagy rovarfertőzött széklábat levágja, tehát kicseréli. A restaurátor megpróbálja megmenteni: fertőtleníteni, megszilárdítani, a törésfelületeknél összeragasztani. Az egyik tehát javít, a másik megment.
Természetesen e szakmán belül is felmerül a műemlékvédelemben folyamatosan jelen lévő dilemma: restaurálni vagy konzerválni kell egy műtárgyat? A Magyar Restaurátorkamara 2002-es kiadványa állást foglal a kérdésben. Rögzíti, hogy a restaurátornak mindenekelőtt az alkotói szándékot kell tisztáznia s törekednie annak megőrzésére. Ez is csak nagy körültekintéssel, megfelelő előtanulmányok és anyagvizsgálat után történhet. A kamara etikai kódexe rögzíti azt is, hogy a restaurátor nem ajánlhat, és nem hajthat végre olyan kezelést, amely káros lehet a tárgy megőrzése szempontjából, sőt vissza kell utasítania azt a megrendelést, amelyik erre venné rá. A felelősség ugyanis az övé, és nem a megrendelőé.

Mindezek után úgy tűnhet, hogy megnyugtatóan rendezett a szakma jogi és etikai helyzete – ám ez csak a látszat. A kamara ugyanis csak nevében, nem pedig funkciójában kamara, valójában még csak egyesület, amelyben a tagság nem kötelező. A megrendelők tehát nem kötelesek a tagnévsorból válogatni. Kovács Petronella szerint akkor van esély a tévedésre, ha a megrendelő tudatlanságból vagy a hivatali hierarchiát érvényesítve kényszeríti rá az akaratát a restaurátorokra. Miközben a restaurátor a kémia és biológia mellett néprajzot, művészettörténetet is tanul, a muzeológusokat például nem képezik ki természettudományos ismeretekre. S nemegyszer ezek hiányában hoznak döntéseket. A restaurátorok pedig nem mindig tudják érvényesíteni szakmai szempontjaikat.
Bár az ismeretek sokat gyarapodtak és korszerűsödtek az idők során, úgy tűnik, a világ mindig legalább egy lépéssel a restaurátorok előtt jár. A kortárs képzőművészek többsége ugyanis bár tanul anyagismeretet, fitytyet hány az örökkévalóságra, és olajos halat vagy szardíniásdobozt egyaránt műtárgyépítő elemnek tekint. Mint megtudtuk, külföldön már konferenciákat szerveznek e „korszerű” anyagok megmentése érdekében. Kovács Petronella szerint a probléma nem új keletű: a néprajzi anyaggyűjtés során is meg kellett birkózni a szerves anyagok – kalács, hímes tojás – megmentésének és konzerválásának gondjával, s az afrikai vagy más távoli népek anyaghasználata is felvetett már hasonló kérdéseket. Ám halmozottan jelentkezik majd a probléma, ha megnyitja kapuit nálunk is a kortárs magyar művészetek múzeuma, amelyben szükség lesz komoly restaurátorműhelyre is. A legnagyobb gondot a szakemberek számára az jelenti, hogy nem tudják, a kortárs művészek milyen anyagokat használnak. Példaként Kovács Petronella azt a hatalmas zöld festményt hozza fel, amelyik egyik országos közgyűjteményünket gazdagítja. A restaurátorok sehogyan sem tudták retusálni a rajta esett karcolást, egyetlen festék sem fedte be a felületet. Végül véletlenszerűen zöld kerékpárzománc került a kezükbe, amely hatásosnak bizonyult. A művész ugyanis biciklifestékkel alkotta meg művét.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.