Az elnök jóváhagyta

Tegnapig kellett dönteni az államfőnek arról, hogy újratárgyalásra visszaküldi a parlamentnek az Alkotmánybíróságtól kért normakontrollt, vagy aláírja a közoktatási törvény június 23-án elfogadott módosítását. Mádl Ferenc az utóbbi megoldást választotta – tudtuk meg Schillinger Erzsébettől, a Köztársasági Elnöki Hivatal sajtófőnökétől.

Hanczár János
2003. 07. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Oktatási Minisztérium vezetése örömmel fogadta a köztársasági elnöki aláírást. Közlésük szerint a döntés következtében lehetővé válik, hogy az iskolák kiszámítható és nyugodt körülmények között készülhessenek az őszi tanévkezdésre.
A Fidesz közleményben szögezte le: tiszteletben tartja a köztársasági elnök döntését, és a mai nap során sajtótájékoztatón ismertetik a törvény módosításával kapcsolatos alkotmányos aggályaikat.
Az MSZP közleménye hosszasan taglalja a törvény általuk gyermekcentrikusnak minősített szakaszait.
Lezsák Sándor, az MDF humán kabinetjének vezetője elmondta: tiszteletben tartják, és tudomásul veszik a köztársasági elnök döntését. Hozzátette azonban: a parlamenti és az oktatási tárcán belüli küzdelemben végül az iskola veszített. Mint fogalmazott: vélhetően ez a neoliberális szemlélet „ideiglenesen állomásozik” majd az iskola világában, és nem fog maradandó sérüléseket okozni.
*
Az MDF támogatja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) törekvéseit, és amennyiben szükséges, az ellenzéki párt is az Alkotmánybírósághoz fordul.
Kerpen Gábor, a PDSZ elnöke közölte: rövidesen ők is a legfőbb jogorvoslati szervnél sérelmezik többek között az úgynevezett „cselédpasszus” bevezetését, amely lehetővé teszi, hogy a munkáltató egyoldalúan elrendelhessen – az évi legfeljebb 200, kollektív szerződés esetén legfeljebb 280 túlórán felül – még évi legfeljebb 216 tanítási órát a pedagógusok számára. A PDSZ szerint az évfolyamismétlésre vonatkozó új szabályozás sérti a diákok túlnyomó többségének az érdekeit, valamint alkotmányossági aggályt alapoz meg a tanítás szabadságát illetően. Kifogásolják a nem szakrendszerű tanítás kötelező elrendelését is.
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) azt várta, hogy a köztársasági elnök aláírja a módosítást – nyilatkozta lapunknak Árok Antal, a tömörülés alelnöke, ennek ellenére nem tartják tökéletesnek a törvényt, és nagyon sok problémát látnak a bevezetése kapcsán. A szakszervezet által kezdeményezett, és támogatott passzusok közül megemlítette, hogy az oktatási-nevelési intézményekben a pedagógusok létszáma mellett meghatározzák a technikai dolgozókét is. A PSZ támogatja az osztályfőnöki és a vezetői pótlékok emelését, amelyre szerintük azonban a törvény csak elvi lehetőséget ad, mert a finanszírozás feltételei ebben a pillanatban nem garantáltak. A túlmunka-szabályozás szerintük túlmegy a hazai és az európai normákon. Nem értenek egyet az 5–6. évfolyamon az általános iskolai tanárok foglalkoztatásának korlátozásával, és azzal sem, hogy a pedagógusképzés reformja hosszú ideje késik.
A törvény ugyan megfogalmazza az új igényeket, de azok végrehajtása nincs előkészítve. A PSZ szerint ez foglalkoztatási problémákat eredményezhet, azaz a frissen végzett általános iskolai tanárok egy része nem tud majd elhelyezkedni.
Keszei Sándor, a Magyarországi Szülők Országos Egyesületének elnöke szerint a módosítás számukra kielégítő eredményt is hozott, mert a szülői érdekvédelmi javaslatok beépültek a törvénybe. Várják a végrehajtási utasítás mielőbbi megjelenését. Azt szeretnék, ha abban egyértelműen rendelkeznének az érettségiről. Mind a szakma, mind a szülők elutasították a kétszintű érettségit. Nem tartják kielégítőnek a középfokú beiskolázással kapcsolatos rendelkezéseket sem, mivel a minisztérium írásbeli vizsgára kötelezi a nyolcadikból a kilencedik évfolyamra készülő tanulókat. Úgy vélte: addig nem kellett volna a kerettanterveket oldani, ameddig a Nemzeti alaptanterv revíziója meg nem történik. Ezért Keszei szerint nem lehet tudni, hogy mi alapján kezdik a következő tanévet.
***
Változó passzusok

A közoktatási törvény módosítása szerint az általános iskola első három évében buktatni csak a szülők beleegyezésével lehet. Az általános iskola első három évében mind félévkor, mind a tanév végén és negyedik osztály első félévében a törvénymódosítás kötelező szöveges értékelést ír elő. Ezentúl házi feladatot csak olyan módon adhatnak a diákoknak, ahogyan azt az oktatási intézmény a helyi pedagógiai programjában előírja. A szakközépiskolákban és gimnáziumokban jövőre nulladik évfolyamon nyelvi előkészítő osztályok indulhatnak. Ezekben a tanulók az időkeret negyven százalékában idegen nyelvet tanulnak majd. A szakiskolákban is lehet majd érettségit adó tanulmányokat folytatni. Érvénybe lép a pedagógusok titoktartási kötelezettsége is. Azoknak a kérdéseknek egy részében, amelyekben eddig az iskolának saját döntési jogköre volt, ezután ki kell kérnie az iskolaszék, a szülői munkaközösség és a diákönkormányzat véleményét. Az említett jogkörök főleg a szülők anyagi kiadásait érintik, például a tankönyvek és az iskolai felszerelések kiválasztását. A törvény szerint 2005-től bevezetik az egyetemi, főiskolai felvételit kiváltó középiskolai kétszintű érettségit. A felsőoktatási intézmények ennek alapján vehetik fel a jelentkezőket. A középiskolában tett idegen nyelvi, emelt szintű vizsga megfelel majd az alap-, közép- vagy felsőfokú nyelvvizsgának.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.